انرژی

ظفریان: باید اقدامات جدی برای رفع ناترازی برق در دستور کار قرار گیرد

مدیرکل دفتر مطالعات، انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که علی‌رغم اقدامات صورت گرفته توسط دولت برای کاهش مصرف انرژی همچنان کشور با ناترازی مواجه بوده و باید اقدامات جدی برای سال‌های آتی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حبیب‌الله ظفریان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش مدیریت مصرف انرژی در ماه‌های گرم سال بیان کرد: ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور در پایان سال ۱۴۰۲ با ۲۰۰۰ مگاوات افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ به حدود ۹۲ هزار مگاوات رسیده است که ۷۲ هزار مگاوات توسط نیروگاه‌های حرارتی و ۱۲ هزار مگاوات توسط نیروگاه‌های برق آبی و یک هزار مگاوات توسط نیروگاه‌های هسته‌ای افزایش یافته است.

همچنین بخوانید

وی در ادامه اظهار کرد: علی‌رغم این‌که میزان دسترسی شهرها و روستاها به برق به حدود ۱۰۰ درصد رسیده است که در مقایسه با آمار جهانی رقم چشم‌گیری است ناترازی برق در کشور وجود دارد. تامین برق بخش خانگی در اولویت بوده و دولت برای مدیریت مصرف برق به سیاست اعطای پاداش صرفه‌جویی به مشترکانی که مصرف برق خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش می‌دهند اقدام کرده است که در کاهش مصرف برق در حوزه خانگی اثرگذار واقع شده است. همچنین جابه‌جایی ساعت کار تا حدودی باعث کاهش مصرف برق شده است. اگر چه این سیاست‌ها در کاهش مصرف برق و مدیریت آن موثر بوده است اما ما همچنان با ناترازی مواجه هستیم و برای رفع این ناترازی باید اقدامات جدی برای سال‌های آینده در دستور کار قرار گیرد.

مشروح گزارش مرکز پژوهش های مجلس در خصوص  ایجاد بازار بهینه سازی مصرف انرژی و متنوع سازی سبد تولید برق و اولویت های صنعت برق را در اینجا بخوانید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا