انرژی

محرابیان: دولت سیزدهم ناترازی‌ها را در مصرف برق بهبود بخشید

وزیر نیرو گفت: دولت سیزدهم در مدیریت مصرف برق در بخش خانگی با اعمال تعرفه و پاداش صرفه‌جویی، در ادارات با تغییر ساعات و در بخش صنایع با موکول کردن تغییر ساعت قطع برق صنایع از ساعت‌های پربار به ساعت‌های کم بار توانست میزان مصرف را کنترل کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو که برای ارایه گزارشی از مدیریت مصرف انرژی در ماه های گرم سال در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود، با تسلیت شهادت شهدای خدمت و به ویژه آیت الله رئیسی و همچنین با تشکر از مجلس دوازدهم بابت حضور و برگزاری مراسم بزرگداشت برای شهدای خدمت درباره عملکرد وزارت نیروی دولت سیزدهم اظهار داشت: دو عنصر آب و برق، عناصری حیاتی در رشد اقتصاد، امنیت، محیط زیست و مسائل اجتماعی کشور هستند. از سوی دیگر دعوت از بنده نشان دهنده عزم نمایندگان برای ورود به این موضوعات و همکاری مجلس دوازدهم با دولت سیزدهم است.

همچنین بخوانید

محرابیان ادامه داد: گزارش وضعیت برق کشور در ابتدای شروع دولت سیزدهم به خوبی نشان دهنده عملکرد خوب و پرتلاش وزارت نیرو خواهد بود. در موضوع برق در ابتدای دولت سیزدهم با سه ناتزاری بزرگ مواجه بودیم. چرا که در دولت یازدهم و دوازدهم تنها ۲۳ درصد به ظرفیت نیروگاه‌ها افزوده شد که مقدار کمی بود و منجر به ناترازی در صنعت برق کشور شد. این ناترازی از سال ۹۶ شروع و در ۱۴۰۰ به اوج خود رسید به طوری که از اردیبهشت تا شهریورماه تا سه نوبت قطعی برق بوجود آمد. بنابراین مهم ترین معضل کشور خاموشی های خارج از جدول و  نارسایی‌هایی که در  این زمینه وجود داشت، بود.

وزیر نیرو با بیان این نکته که در تابستان ۱۴۰۰ بیش از ۴۲ درصد اخبار منفی رسانه ها فقط به قطعی برق منتسب بود که بی سابقه هم بود، عنوان کرد: هر ساله پنج الی ۶ درصد رشد تقاضا در مصرف انرژی داریم. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و مواجهه با این مسئله مهم، دو اقدام انجام شد. توسعه نیروگاه ها و مدیریت و بهینه سازی مصرف. در ۳۲ ماه عملکرد دولت سیزدهم بیش از ۹ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شد و حدود ۲۲ هزار مگاوات دیگر نیز به ظرفیت نیروگاهی افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات خوب مجلس شورای اسلامی، تصویب ماده ۴ قانون مانع زدایی به منظور سرمایه‌گذاری صنایع کشور برای احداث نیروگاه‌ها بود که کمک حال دولت سیزدهم شد.

علی اکبر محرابیان درباره مدیریت مصرف برق کشور توسط دولت سیزدهم گفت: مدیریت مصرف به معنی جدا کردن اوج مصرف در بخش های مختلف است و در صورتی که مصرف به خوبی کنترل نشود، ضرر و زیان ناترازی به معیشت مردم وارد خواهد داشت. اما دولت سیزدهم در مدیریت مصرف در بخش خانگی با اعمال تعرفه و پاداش صرفه جویی، در ادارات با تغییر ساعات و در بخش صنایع با موکول کردن تغییر برق صنایع از ساعت‌های پربار به ساعت‌های کم بار توانست میزان مصرف را کنترل کند.

وزیر نیرو ادامه داد: در  تابستان ۱۴۰۲ مجموع مصرف خانگی نه تنها رشد نکرد بلکه به صورت هوشمندانه به ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت کاهش پیدا کرد. همچنین ۲۵ درصد برق بیشتر برای صنایع تامین شد. این درحالیست که در تابستان ۱۴۰۱ مجموع مصرف ۴۸ میلیارد کیلووات بوده است. در دولت سیزدهم مدیریت مصرف در صنایع به گونه ‌ای بوده است که موجبات کاهش تولید فراهم نشود که میزان تولیدات میلگرد، گندم و … به خوبی نشان دهنده این موضوع است. از سوی دیگر برای اولین بار در طول صنعت برق کشور میزان تامین برق صنایع از برق خانگی پیشی گرفت‌.

وزیر نیرو در ادامه اظهار کرد: سوال می‌شود برنامه وزارت نیرو برای تابستان سال ۱۴۰۳ چیست؟ در بخش خانگی علاوه بر پاداش صرفه‌جویی برای کسانی که کاهش مصرف می‌دهند مشوق‌های دیگری در نظر گرفته شده است. در سال گذشته اعطای این مشوق‌ها بر روی تعرفه مشترکانی که کاهش مصرف داشتند تا حدود صفر تاثیر زیادی در مدیریت مصرف داشت. امسال نیز در کنار این موضوع پویش با انرژی در نظر گرفته شده است. براساس این پویش با استفاده از ابزار هوش مصنوعی با همه مصرف‌کننده‌ها ارتباط برقرار می‌شود و روش‌های کاهش مصرف را به هر مشترک گوشزد کرده و آموزش می‌دهد و به دنبال کاهش مصرف، میلیون‌ها جایزه به مشترکان پرداخت خواهد شد. از بسته‌های اینترنتی گرفته تا کالاهای دیجیتال و لوازم خانگی کوچک، بزرگ و متوسط و اعطای صدها خودرو به صورت رایگان برای مشترکانی که مصرف خود را کاهش می‌دهند. این مشوق‌ها برای کاهش مصرف در بخش خانگی لحاظ شده است.

محرابیان در ادامه خاطر نشان کرد: مشوق‌های در نظر گرفته شده در قالب قرعه‌کشی می‌تواند مصرف را در حوزه خانگی کاهش دهد. در بخش اداری نیز براساس مصوبه هیات دولت به موجب قانونی که سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید ساعات کاری ادارات کاهش پیدا می‌کند. این موضوع در طول روز تا ۳۰ درصد و تا بعد از ظهر تا ۶۰ درصد منجر به صرفه‌جویی خواهد شد و حدود ۱۵۰۰ مگاوات از مصرف برق را کاهش می‌دهد، اما در حوزه صنایع ما صنایع را به سه دسته تقسیم کردیم گروه اول صنایع کوچک و کارگاهی هستند که تعداد آنها در کشور زیاد است ۵۶۰ هزار صنایع کوچک در کشور داریم که مجموع اشتغال این صنایع بسیار بالا است و اشتغال و معیشت قشر زیادی به این صنایع گره خورده است و حدود ۹۰ درصد از صنایع کشور را شامل می‌شود. برای این گروه هیچ‌گونه محدودیتی در نظر گرفته نشده است.

وی در ادامه بیان کرد: صنایع متوسط نیز در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند و برای آنها تنها در روز تعطیلی محدودیت در نظر گرفته شده است و در ۶ روز باقی هفته می‌توانند با تمام ظرفیت تولید داشته باشند. صنایع بزرگ نیز شامل ۷۰۰ واحد صنعتی می‌شود که واحدهای فولادی و آلومینیومی و مسی می‌شود. کاری که ما کردیم در این نوع صنایع منحنی محدب مصرف برق به منحنی مقعر تبدیل شده است یعنی در ساعات اوج مصرف کمترین انرژی را دریافت می‌کند و در ساعت‌های کم‌باری می‌تواند حداکثر انرژی برخوردار باشد.

وزیر نیرو گفت: اما در بخش کشاورزی نیز معضل بزرگ ما بحث آب است. برداشت‌های ویرانگر از آبخوان‌ها و دشت‌ها سبب شده تا وضعیت در برخی از دشت‌ها بحرانی شود. محدودیت‌هایی که برای بهره‌برداری از چاه‌های کشاورزی وضع شده است برای وضعیتی است که با آن روبه‌رو هستیم اکنون برخی از دشت‌های ما در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار دارند این یعنی فرونشست و تهدید آینده کشاورزی کشور و به خطر افتادن معیشت کشاورزان.

وزیر نیرو در ادامه بیان کرد: اگر ما محدودیتی را برای برداشت از چاه‌های کشاورزی وضع می‌کنیم برای آینده کشاورزی و اقتصاد خود کشاورزان است. ممکن است در یک دشت تنها پنج تا ۶ برداشت غیرمجاز داشته باشند اما این موضوع آینده کشاورزی را تهدید می‌کند. تامین برق چاه‌های کشاورزی براساس پروانه‌ای که صادر شده است قطعا صورت خواهد گرفت. در حوزه کشاورزی نیز پیش‌بینی کرده‌ایم اگر کشاورزی صرفه‌جویی داشته باشد با قیمت چهار برابر ای سی ای پاداش صرفه‌جویی دریافت کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا