صنعت، معدن، تجارت

افزایش ۷۴ درصدی تجارت الکترونیک/ تهران در صدر فروش اینترنتی کالا

رییس مرکز تتا گفت: ارزش معاملات تجارت الکترونیکی (۲۰۷ هزار شرکت) سال گذشته بالغ بر ۳.۱ هزار میلیارد تومان بوده که بیانگر رشد ۷۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ است.

به گزارش آرمان اقتصادی، امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا) امروز در نشست خبری اظهار کرد: ارزش معاملات تجارت الکترونیکی (۲۰۷ هزار شرکت) در سال ۱۴۰۲ معادل ۳ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۷۴ درصد افزایش یافته است. امیدواریم اسمال این روند رشد ادامه یابد و تا پایان سال به رقم ۶ همت برسیم.

وی افزود: تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی ۳.۹ میلیارد فقره بوده که بیانگر رشد ۳۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ است.

کلاهدوزان ادامه داد: در بخش معاملات الکترونیکی دولتی نیز شاهد ۴۳۸ هزار فقره به ارزش یک هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان بودیم که نسبت به سال ۱۴۰۱ به ترتیب افزایش ۴ درصد و ۷۱ درصدی یافته است.

وی به اینماد اشاره کرد و گفت: تعداد کل این مادهای فعال تا پایان سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۰۷ هزار و ۳۱۷ بوده که رشد ۴۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

رئیس مرکز تتا گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴ میلیون و ۲۵۶ هزار گواهی امضای الکترونیک صادر شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته کلاهدوزان، نرخ رشد مبلغ کل تراکنش‌های شاپرک در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۳ درصد بوده است.

رئیس مرکز تتا اظهار کرد: همچنین متوسط مبلغ هر تراکنش تجارت الکترونیکی ۸۱۵ هزار تومان بوده است.

وی تصریح کرد: ۴۲ درصد از شرکت‌های مذکور نوپا (یک تا ۴ سال) هستند که نشان می‌دهد اقبال مردم به راه اندازی کسب و کارهای الکترونیکی افزایش یافته است ۳۵ درصد شرکت‌ها کمتر از یک سال، ۱۸ درصد شرکت‌ها ۴ تا ۸ سال و ۵ درصد شرکت‌ها بالای ۸ سال عمر دارند.

کلاهدوزان افزود: استان‌های تهران، اصفهان، مشهد و شیراز در صدر تجارت الکترونیکی هستند.

وی گفت: ۶۳ درصد شرکت‌های مذکور فقط به صورت تخصصی در حوزه فروش کالا، ۳۴ درصد در حوزه خدمات و ۳ درصد به صورت مشترک در بخش کالا و خدمات فعال هستند.

رئیس مرکز تتا اظهار کرد: ۸۱ درصد صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای این ماد مرد و ۱۸ درصد زن هستند که سهم زنان نسبت به سال ۱۴۰۱ برابر با ۳ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: ۶۰ درصد گروه سنی صاحبان تجارت الکترونیکی مربوط به گروه ۲۰ تا ۴۰ سال می‌شود. ۲۴ درصد از ۴۰ تا ۵۰ سال، ۱۵ درصد بالای ۵۰ سال و یک درصد زیر ۲۰ سال هستند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش زیرساخت تجارت الکترونیکی اکنون بیش از ۶۳ درصد اولویت اول شرکت‌ها برای ارسال بسته شرکت ملی پست است. ۱۵ درصد اولویت‌ها مربوط به شرکت‌های پست خصوصی، ۱۰ درصد باربری‌ها و ۶ درصد توسط خود شرکت اتفاق می‌افتد.

رئیس مرکز توسعه تجارت با بیان اینکه ۴۳ درصد کسب و کارها از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان با مشتریان خود در ارتباط هستند، گفت: رویکردی که بنا داریم از انجام آن در مرکز توسعه تجارت اجتناب کنیم عدم افزایش تصدی‌گری، وضع نکردن قواعد پیچیده، عدم بلاتکلیفی در تدوین و اعلام قوانین و مخالفت با موازی کاری است. در مقابل رویکرد جدید حمایت از کسب‌وکارهای موفق، تقویت مأموریت سیاستگذاری و توسعه‌ای مرکز، افزایش نقش آفرینی پلتفرم‌ها و بخش خصوصی، تعیین ضوابط منعطف با توجه به نوع و سابقه کسب و کار، تقویت حضور اتحادیه، انجمن و تشکل‌های مردمی با رویکرد تقویت خود تنظیم گری و تنظیم گری را در دستور کار خود قرار گرفته است.

سپردن بخشی از کار اینماد به کارگزاری‌های خصوصی

کلاهدوزان تاکید کرد: اعداد در مقایسه با یکدیگر معنی‌دار می‌شود کل شبکه شاپرک کشور طبق گزارش بانک مرکزی ارزش تراکنش‌ها ۳۲ درصد حدوداً افزایش داشته است که می‌توان این را متأثر از تورم دانست؛ اما در این آمار رشد تجارت الکترونیکی کاملاً مشهود است.

وی درباره سپردن بخشی از کار اینماد به کارگزاری‌های خصوصی گفت: یکی از بحث‌های جدی در مرکز همین مساله است و کارهای مربوط به آن را انجام خواهیم داد. بخشی از این مادهای خاکستری که در کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد، توسط پرداخت‌یارها انجام می‌شود. نتیجه به دست آمده از این تعامل را مثبت ارزیابی می‌کنیم و در حال تعریف کارگزاری‌های جدید هستیم.

کلاهدوزان درباره جایگاه تجارت الکترونیک ایران در کشورهای منطقه گفت: ترکیه یکی از پیشتازان تجارت الکترونیکی است و حجم معاملات آن‌ها در سال گذشته ۸۷ میلیارد دلار بوده با توجه به حجم ۵۱ میلیارد دلاری معاملات ما، نشان می‌دهد و خیلی از آن‌ها عقب نیستیم. هرچند باید تاکید کنم این عدد برای ما مطلوب نیست. امیدوارم در ۲ تا ۳ سال آینده بتوانیم با یک برنامه راهبردی در اکوسیستم تجارت الکترونیک، کشور ترکیه را پشت سر بگذاریم.

وی درباره برنامه‌های مرکز توسعه تجارت گفت: توسعه بازارهای جدید یکی از برنامه‌های مهم است. تجارت الکترونیکی در حوزه‌هایی مانند سلامت الکترونیک و طلا تقریباً صفر است و در پنج سال آینده قرار است این بخش‌ها را به بهترین شکل توسعه دهیم. در سال گذشته خرید و فروش خودرو در بستر پلتفرم‌ها رگوله (مؤسسات مالی و بروکرهایی که تحت قوانین نهادهای نظارتی مالی و قابل اعتماد درآمده‌اند را «رگوله» (Regulated) می‌نامند) شد و در حال فعالیت است. رگوله کردن فعالیت‌های مربوط به سیمان و وسایل ساختمان برنامه‌ای است که امسال آن را در برنامه داریم.

کلاهدوزان با بیان اینکه مرکز تتا گذشته برنامه سندباکس را آغاز کرد گفت: سندباکس ساختاری پیشرفته دارد و در تمام دنیا از آن استفاده می‌کنند. سندباکس وزارت صمت سال گذشته آغاز به کار کرد و در حال بررسی چهار طرح است و امیدواریم بتوانیم این ظرفیت را تقویت کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا