صنعت، معدن، تجارت

کاهش ۲۹ درصدی تولید خودرو؛ فاصله ۵۷ درصدی تولید با وعده وزیر صمت

وزیر صمت وعده تولید ۱.۷ میلیون خودرو در ۱۴۰۳ را داده که برای تحقق این وعده باید طی ۲ ماهه امسال ۲۸۳ هزار دستگاه تولید می شد اما ۱۲۲ هزار دستگاه تولید شده که فاصله ۵۷ درصدی با وعده وزیر دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس اعلام عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در سال جاری رکورد یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را جهت جبران کسری نیاز بازار خواهد زد.

با این حال به نظر می‌رسد در ۲ ماه نخست سال جاری وعده‌های وزیر صمت هنوز جامه عمل نپوشیده است؛ در همین ارتباط بررسی صورت‌های مالی ارائه شده از سوی خودروسازان بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) به کدال نشان می‌دهد در ۲ ماه نخست امسال ۱۲۲ هزار و ۴۱۱ دستگاه خودروی سواری (بدون در نظر گرفتن وانت پراید) تولید و در مقابل ۱۱۰ هزار و ۳۵۳ دستگاه فروخته شده است. این در حالیست که ۲ ماهه پارسال در مجموع ۱۷۱ هزار و ۳۴۱ دستگاه تولید و ۱۲۱ هزار و ۹۴۵ دستگاه خودرو فروخته شده بود.

بنابراین طی ۲ ماه نخست امسال تولید خودرو ۲۹ درصد و فروش خودرو ۱۰ درصد کاهش یافته است که البته عمده دلیل این اتفاق توقف تولید کوییک معمولی در پارس خودرو و افت تولید گروه پژو در ایران خودرو بوده است.

در مجموع اگر قرار بود وعده وزیر صمت مبنی بر تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری محقق شود باید طی ۲ ماهه امسال بالغ بر ۲۸۳ هزار دستگاه خودروی سواری تولید می‌شد اما در حال حاضر بالغ بر ۱۲۲ هزار دستگاه خودرو تولید شده که یک فاصله ۵۷ درصدی با وعده‌ها دارد.

افت ۳۸ درصدی تولید ایران خودرو

ایران خودرو در ماه نخست سال ۱۴۰۳ توانسته ۲۹ هزار و ۳۷۰ دستگاه از خانواده پژو تولید کند که از این میزان ۲۸ هزار و ۶۶ دستگاه را فروخته است. این در حالیست که در مدت مشابه پارسال ۴۵ هزار و ۷۰۸ خودرو در گروه پژو تولید شده بود که از این میزان هم ۳۹ هزار و ۶۲۳ دستگاه به فروش رفته بود. بنابراین در ۲ ماه امسال در گروه پژو بالغ بر ۱۶ هزار و ۳۳۸ دستگاه کمتر تولید و به تبع آن بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۵۷ دستگاه کمتر فروخته شده است.

نکته قابل توجه آنکه در ۲ ماهه امسال یک هزار و ۳۰۴ دستگاه از گروه پژو در پارکینگ‌های ایران خودرو مانده است.

همچنین ایران خودرو در ۲ ماه نخست امسال ۹ هزار و ۲۸۸ دستگاه از گروه سورن تولید کرده که از این میزان ۹ هزار و ۷۲۸ دستگاه به فروش رفته است. این شاخص‌ها در مدت مشابه پارسال به ترتیب ۶ هزار و ۹۹۷ دستگاه و ۴ هزار و ۵۷۳ دستگاه بود. بنابراین تولید و فروش خودروهای گروه سورن نسبت به پارسال افزایش یافته است که به نظر می‌رسد ایران خودرو با کاهش ظرفیت تولید گروه پژو، نسبت به رشد تولیدات گروه سورن اقدام کرده است.

در ۲ ماه نخست امسال ۱۱ هزار و ۸۱۷ دستگاه خودروی دنا تولید شده که از این میزان ۱۱ هزار و ۴۶۵ دستگاه فروخته شده است. در ۲ ماه پارسال ۱۲ هزار و ۳۹۱ دستگاه دنا تولید و ۸ هزار و ۸۳۸ دستگاه به فروش رسیده بود. بنابراین اگرچه تولید دنا در ۲ ماهه کاهش یافته اما فروش این خودرو افزایش یافته است.

از خودروی رانا نیز در ۲ ماه امسال ۲ هزار و ۶۴۰ دستگاه تولید شده که از این میزان ۲ هزار و ۵۷۱ دستگاه به فروش رفته است. تولید رانا در مدت مشابه پارسال یک هزار و ۳۶۵ و فروش این محصول یک هزار و ۲۱۷ دستگاه بود. بنابراین تولید و فروش این خودرو نیز افزایشی شده است.

در فروردین و اردیبهشت امسال ۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه تارا تولید شده که از این میزان ۷ هزار و ۵۱۴ دستگاه فروخته شده است. در ۲ ماهه پارسال ۶ هزار و ۱۵۴ دستگاه تولید و ۵ هزار و ۶۹۵ دستگاه به فروش رفته بود. بنابراین تولید و فروش این خودرو هم افزایشی شده است.

در ۲ ماه امسال یک هزار و ۷۹۹ دستگاه هایما تولید شده اما در مقابل یک هزار و ۸۸۳ دستگاه فروخته شده است که به نظر می‌رسد خودروهای مانده در پارکینگ تحویل متقاضیان شده است. در ۲ ماهه پارسال ۲ هزار و ۳۰۸ دستگاه هایما تولید و ۲ هزار و ۱۴۸ دستگاه فروخته شده بود.

در بخش سایر محصولات ۲ هزار و ۸۷۸ دستگاه تولید شده اما ۵ هزار و ۶۹۷ دستگاه به فروش رفته است. این شاخص‌ها در ۲ ماه پارسال به ترتیب یک هزار و ۷۰۳ دستگاه و یک هزار و ۷۰۶ دستگاه بود.

در مجموع در ۲ ماهه امسال ۶۵ هزار و ۳۹۲ انواع خودرو در ایران خودرو تولید و در مقابل ۶۶ هزار و ۹۲۴ دستگاه به فروش رفته است. این در حالیست که مدت مشابه پارسال ۱۰۵ هزار و ۴۰۵ دستگاه خودرو تولید و ۶۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه فروخته شده بود. البته آنطور که ایران خودرو در صورت مالی خود اعلام کرده در این بازه زمانی ۶ هزار و ۶۷۷ دستگاه خودرو تولید کرده اما تجاری سازی نکرده است.

بر این اساس تولید خودرو در ایران خودرو ۳۸ درصد با کاهش مواجه شده است.

تولید در سایپا هم ۱۰ درصد کاهش یافت

گروه خودروسازی سایپا در ۲ ماه امسال ۳۰ هزار و ۱۲۳ دستگاه از خانواده X۲۰۰ (تیبا، کوییک، ساینا) تولید کرده و در مقابل ۲۶ هزار و ۶۵۵ دستگاه فروخته است. ۲ ماهه پارسال ۳۸ هزار و ۸۹۷ دستگاه از این گروه تولید شده و ۳۳ هزار و ۵۸۶ دستگاه فروخته شده بود. بنابراین بالغ بر ۳ هزار و ۴۶۸ دستگاه کمتر تولید شده است.

در ۲ ماه نخست امسال ۸ هزار و ۹۰۳ دستگاه شاهین تولید شده و ۸ هزار و ۵۶۶ دستگاه به فروش رفته است. در ۲ ماهه پارسال ۷ هزار و ۹۰۸ دستگاه شاهین تولید و ۷ هزار و ۱۴۶ دستگاه فروخته شده بود. بنابراین تولید این خودرو افزایشی شده است.

طی ۲ ماه امسال ۱۰ هزار و ۶۳۲ دستگاه وانت ۱۵۱ تولید و ۹ هزار و ۵۳۷ دستگاه فروخته شده است. در مدت مشابه پارسال از این خودرو ۷ هزار و ۸۴۱ دستگاه تولید و ۸ هزار و ۶۸۵ دستگاه فروخته شده بود.

افت ۲۹ درصدی تولید خودرو؛ فاصله ۵۷ درصدی تولید با وعده وزیر صمت

در بخش سایر محصولات هم ۳ هزار و ۳۳۹ دستگاه تولید اما ۲۲۱ دستگاه به فروش رفته است.

در مجموع سایپا در ۲ ماه امسال (بدون در نظر گرفتن تولید وانت ۱۵۱) ۴۲ هزار و ۳۶۵ دستگاه انواع خودروی سواری تولید و در مقابل (بدون در نظر گرفتن فروش وانت ۱۵۱)‌ ۳۵ هزار و ۴۴۲ دستگاه فروخته شده است. سایپا در ۲ ماه پارسال ۴۶ هزار و ۸۰۵ دستگاه تولید و ۴۰ هزار و ۷۳۲ دستگاه خودرو فروخته بود. بنابراین در ۲ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴ هزار و ۴۴۰ دستگاه کمتر تولید شده که عمدتاً مربوط به خانواده X۲۰۰ می‌شود.

بر این اساس تولید خودرو در سایپا ۱۰ درصد با کاهش مواجه شده است.

توقف تولید کوییک معمولی در پارس خودرو

گروه خودروسازی پارس خودرو (زیرمجموعه سایپا) در ۲ ماه امسال ۱۳ هزار و ۹۷۶ دستگاه از گروه Q۲۰۰ تولید کرده و در مقابل ۷ هزار و ۹۸۷ دستگاه فروخته است. در دو ماهه پارسال ۱۱ هزار و ۸۹۶ دستگاه از این گروه تولید و ۱۰ هزار و ۱۷۸ دستگاه به فروش رفته بود.

از خودروی جدید سهند نیز ۱۳۲ دستگاه در ۲ ماه نخست امسال تولید شده است.

افت ۲۹ درصدی تولید خودرو؛ فاصله ۵۷ درصدی تولید با وعده وزیر صمت

تولید کوییک معمولی دنده‌ای هم در پارس خودرو صفر بوده در حالی که فروردین پارسال از این خودرو ۷ هزار و ۲۳۵ دستگاه تولید و فروخته شده بود.

در اردیبهشت ماه پارس خودرو اقدام به تولید ساینا S هم کرده که توانسته ۵۴۶ دستگاه از این خودرو تولید کند.

در مجموع در ماه نخست امسال پارس خودرو ۱۴ هزار و ۶۵۴ دستگاه خودرو تولید و در مقابل ۷ هزار و ۹۸۷ دستگاه فروخته است. پارس خودرو در ۲ ماه پارسال ۱۹ هزار و ۱۳۱ دستگاه خودرو تولید و ۱۷ هزار و ۴۱۳ دستگاه فروخته بود. بنابراین در ۲ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴ هزار و ۴۷۷ دستگاه کمتر تولید شده است که عمدتاً مربوط به توقف تولید کوییک معمولی دنده‌ای می‌شود.

بر این اساس تولید خودرو در پارس خودرو با ۲۴ درصد کاهش مواجه شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا