اقتصاد کلان

واکنش مثبت بورس به تحولات سیاسی و اقتصادی

بازار سرمایه که در یک ماه گذشته روند نزولی به خود گرفته بود امروز بیش از ۱۶ هزار واحد رشد کرد و شاخص کل به دو میلیون و ۷۸ هزار واحد رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پس از آن‌که نشانه‌های رشد بازار سرمایه با تحولات سیاسی و اقتصادی در ساعات پایانی معاملات روز گذشته دیده شد، امروز این بازار رشد مناسبی را سپری کرد. روز دوشنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۶ هزار و ۱۹۳ واحد  افزایش یافت و به دو میلیون و ۷۸ هزار و ۹۰ واحد رسید.

این در حالی است که از روز پنجم خرداد دامنه نوسان در محدوده دو درصد قرار گرفته و هنوز ادامه دارد. ممکن است با متعادل شدن بازار دامنه نوسان به حالت قبل برگردد.

شاخص هم‌وزن نیز امروز ۲۴۸۴ واحد افزایش یافت و به ۶۷۵ هزار و ۱۵ واحد رسید.

تعداد معاملات بورس ۱۸۳ هزار واحد بود که ارزش آن ۴۸۴۰ میلیارد تومان شد.

واکنش مثبت بورس به تحولات سیاسی و اقتصادی
نقشه بازار بورس ـ دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳

فولاد، فملی و وتجارت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. هم‌چنین وتجارت، فملی و فاذر از نمادهای پرتراکنش بودند.

روز دوشنبه فرابورس ایران نیز ۱۵۵ واحد رشد کرد و شاخص آن به ۲۲ هزار و ۲۶۴ واحد رسید.

حدود ۱۲۳ هزار فقره معامله به ارزش قابل توجه ۴۱۱ هزار میلیارد تومان در فرابورس انجام شد.

آریا، شگویا و زاگرس بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند. هم‌چنین شفام، کرومیت و زماهان از نمادهای پرتراکنش بودند.

به نظر می‌رسد عواملی همچون ابلاغ چهار مصوبه برای حمایت از بازار سرمایه در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و هم‌چنین معرفی کاندیداهای تایید صلاحیت شده ریاست جمهوری، تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشته است.

محمدعلی احمدزاده اصل ـ کارشناس بازار سرمایه، صوبات چهارگانه دولت برای حمایت از بازار سرمایه و سودآوری صنایع بورسی را مثبت ارزیابی و در عین حال بر لزوم ثبات این مصوبات برای تاثیرگذاری بر بازار تاکید کرد.

به گفته وی، زمانی که مصوبات به صورت سیاست‌های کلان ابلاغ شود از سوی کارشناسان و تحلیلگران بازار بررسی و تحلیل می‌شود و جریان تاثیرگذاری بر وضعیت بازار سرمایه خواهد داشت.

از طرف دیگر برخی تحلیل‌گران معتقدند تا هشتم تیرماه که زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم فرا می‌رسد اخبار مثبت و برنامه‌های کاندیداها درباره بازار سرمایه تاثیر مثبتی بر این بازار ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا