انرژی

ذوق نفت و گاز از اصلاحات ترامپ آرژانتین

اصلاحات خاویر میلی که به «ترامپ آرژانتین» معروف است، شرکت‌های انرژی را به اقدام برای جذب سرمایه به منظور توسعه فعالیتشان ترغیب کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، شرکت حفاری نفت «پترولِرا آکونکاگا انرژیای» آرژانتین در تدارک مقدمات ورود به بازار سهام این کشور و تهیه منابع مالی برای توسعه است زیرا اصلاحات خاویر ملی، به بازگشت سرمایه به بازارهای آرژانتین کمک کرده است.

آن طور که روزنامه «بوئنوس آیرس تایمز»، گزارش کرده است، شرکت «پترولِرا آکونکاگا انرژیای» ماه گذشته فاش کرد برای خرید میادین نفتی فرسوده‌ای که از سوی غول دولتی YPF SA فروخته شده، درخواست کرده است، زیرا این شرکت به دنبال گسترش ظرفیت تولید فعلی خود است که معادل ۱۳ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت است. هنوز معلوم نیست واحد اکتشاف و تولید شرکت پترولِرا، به تنهایی عرضه اولیه عمومی انجام خواهد داد یا گروه آکونکاگا انرژیا در این عرضه اولیه عمومی، مشارکت خواهد داشت.

سیگنال‌های رو به رشدی وجود دارد که بازارهای سهام و اعتباری آرژانتین شروع به گشایش کرده اند زیرا رئیس جمهور لیبرتارین این کشور در نخستین سال حضورش در قدرت، سرگرم قانون‌زدایی از اقتصاد به شدت کنترل شده است. آکونکاگا تنها شرکتی نیست که به دنبال عرضه اولیه عمومی و تامین منابع مالی است. سال گذشته، شرکت «کورپوراسیون امریکا ایرپورت»، یک سند رسمی تنظیم کرد که به این شرکت اجازه داد حداکثر ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا سهام جدید را در یک یا چند عرضه، به فروش برساند. سهام این شرکت طی یک سال گذشته، ۶۶ درصد جهش پیدا کرده و ارزش بازار این شرکت را به ۲.۹ میلیارد دلار رسانده است.

ترکاندن سیستم

چهار سال پیش، خاویر میلی اولین حضور خود را در عرصه سیاست با ماموریت «ترکاندن» سیستم آغاز کرد. با این حال، عده معدودی پیش‌بینی می‌کردند که او فرصتی برای ایجاد تحول از جایگاه عالی‌ترین مقام در آرژانتین پیدا کند. اما این دقیقا همان کاری است که اقتصاددان و کارشناس سابق تلویزیون اکنون انجام می‌دهد. میلی در دسامبر گذشته، یک بسته اصلاحات گسترده شامل بیش از ۳۰۰ ماده را به کنگره ارسال کرد و درصدد اعمال سیاست‌های اقتصادی شوک مانند لغو کنترل‌های واردات، کاهش شدید هزینه‌ها و کاهش بیش از ۵۰ درصدی ارزش پزو برآمد.

همانطور که انتظار می‌رفت، با چنین بسته اصلاحات گسترده‌ای، این لایحه درجاتی از موفقیت را تجربه کرد، به طوری که مجلس نمایندگان آرژانتین در فوریه، قبل از اینکه سنا این بسته را رد کند، آن را به طور کلی تائید کرد. با این حال، این بسته هنوز لغو نشده است، زیرا باید توسط هر دوی کنگره و سنا رد شود. باید دید چه بخش‌هایی از این لایحه، توسط کنگره آرژانتین تائید یا رد می‌شود. با این حال، این لایحه در شکل اولیه خود، پیامدهای گسترده ای برای بخش انرژی کشور خواهد داشت.

در زمانی که موج ملی‌سازی، آمریکای لاتین را فرا گرفته است، خاویر میلی در جهت مخالف حرکت کرده و پیشنهاد خصوصی‌سازی ۴۱ شرکت دولتی از جمله شرکت ملی نفت  YPF SA، شرکت انرژی هسته‌ای« نوکلو الکتریکا» و شرکت زیرساخت انرژی  «انرژیا آرژانتین» را داده است.

میلی همچنین به دنبال آزادسازی صادرات نفت خام و واگذار کردن قیمت داخلی سوخت به عوامل بازار است. لایحه او دربرگیرنده تمهیدات بازار آزاد است که هدف آنها جایگزینی قوانین قدیمی است که قدمتشان به دهه ۱۹۶۰ بازمی‌گردد و تامین سوخت مقرون به صرفه برای شهروندان عادی را در اولویت قرار می‌دهد.

این قوانین به دولت اجازه می‌دهد تا مستقیما در قیمت گذاری نفت خام و بنزین دخالت داشته باشد و همچنین به پالایشگاه‌ها درباره محموله‌های صادراتی، حق اختیار می‌دهد. با این حال، قوانین به دلیل بازدارندگی برای منطقه بزرگ شیل آرژانتین به نام واکا موئرتا هدف انتقاد فزاینده‌ای قرار گرفته اند.

خوان خوزه کارباخالس، مشاور انرژی و معاون سابق وزیر نفت و گاز، در گزارشی نوشت: رادیکال‌ترین تغییر، حذف الزام برآوردن نیازهای بازار محلی است. این یک گسست تاریخی با یک قرن سنت آرژانتینی است.

قیمت بنزین در آرژانتین، از زمان انتخاب میلی به عنوان رئیس جمهور در نوامبر، به ۳.۶۸ دلار در هر گالن در مقایسه با ۲.۶۲ دلار در سپتامبر سال ۲۰۲۳، افزایش یافته است.

با این حال، اصلاحات انرژی میلی، یک برد بزرگ برای شرکت YPF SA و همچنین ده‌ها شرکت نفت و گاز فعال در واکا موئرتا نظیر شورون، شِل و ویستا انرژی، دیده می‌شود که سرمایه‌گذاریهای آنها در شیل به دلیل قیمت پایین نفت و سیاست‌های حمایت‌گرایانه، محدود شده ست.

بلومبرگ گزارش کرده که شرکت اکسون موبیل، با جدیت سرگرم بررسی خروج از واکا موئرتا است زیرا تلاش‌های مکررش برای گسترش توسعه پایگاه «باخو دِل چویکه لا اینورنادا»، به مانع برخورده است. این شرکت در فوریه تائید کرد که همچنان به دنبال فروش دارایی‌هایش در منطقه شیل به ارزش یک میلیارد دلار است اما هیچ زمان مشخصی برای این تصمیم، تعیین نکرد. با این حال، این گزارش می‌گوید اکسون قصد ندارد سه بلوک اکتشافی فراساحلی خود در آرژانتین را بفروشد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، واکا موئرتا که در استان نفت خیر نئوکن واقع شده، یک منطقه شیل حاوی ۱۶ میلیارد بشکه نفت و ۳۰۸ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی در منابع هیدروکربن قابل برداشت است که این منطقه را به دومین منطقه بزرگ نفت شیل در جهان تبدیل کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا