امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

راه اندازی کشت و صنعت ها با اولویت شهرهای جنوبی خوزستان

اهواز – رییس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در شمال استان، شرکت های کشت و صنعت دولتی دائر شدند و باید کشت و صنعت‌های خصوصی با اولویت جنوب استان راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید نبی پور عصر امروز سه شنبه در همایش هم‌اندیشی با نخبگان بخش کشاورزی در خصوص معرفی دستاوردها و چالش‌های کشاورزی استان خوزستان گفت: چون ادارات در زمان پیروزی انقلاب نمی‌توانستند جوابگوی نیازهای مردم باشند لذا مسئولیت‌هایی به جهاد واگذار شد و در سال ۶۲ وزارت جهاد سازندگی ایجاد شد پشتیبانی جنگ، فنی مهندسی و دیگر مسئولیت‌ها نیز به عهده جهاد سازندگی گذاشته شد و در سال ۷۹ جهاد سازندگی و کشاورزی ادغام شد.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه ما مسئول تولید غذا در استان هستیم اضافه کرد: استان خوزستان دارای یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۲۲۸ هزار خانوار بهره بردار، ۸۰ هزار گندمکار آبی و ۴۰ هزار گندمکار دیم است که در کشت پاییزه پاییز یک میلیون هکتار و در تابستان ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر سطح کشت می‌رود.

وی ادامه داد: طبق الگوی کشت که توسط محققان ارائه می‌شود باید راندمان و بهره وری را افزایش و ضایعات را کاهش دهیم که برای اجرا نیاز به دانش دارد که در این مورد باید از کشاورزان پیشرفته و محققان استفاده کرد.

نبی پور اضافه کرد: کشاورزی که در روستا است و عملکرد آن با اجرای مبانی علمی نسبت به دیگر کشاورزان بالاتر است و همچنین تحصیلکرده ای که با علاقه به سرزمین مادری خدمت می‌کند از نظر من نخبه محسوب می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: در شمال استان قبل از انقلاب، شرکت‌های کشت و صنعت دولتی دایر شدند و کسانی که در این شرکت‌ها فعالیت می‌کردند دانش کشاورزی را فرا گرفته و این دانش را در مزرعه خود نیز اجرا می‌کردند در صورتیکه در جنوب استان کشت و صنعت چندانی وجود نداشت بنابراین باید کشت و صنعت‌های خصوصی با اولویت جنوب استان راه اندازی شود.

نبی پور افزود: به همین منظور کشاورزان جنوب استان را که بالای ۷۰ هکتار زمین دارند برای راه اندازی کشت و صنعت‌ها شناسایی و هم اندیشی و خدمات لازم را به آنها عرضه خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: صنایع تبدیلی و راه اندازی سایت صادرات چه داخل و چه خارج از کشور نیز اولویت‌های ما است.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: با توجه به وظایف و تکالیفی که سازمان جهاد کشاورزی در قبال کشاورزان دارد تصمیم گرفته شد تا همایشی برای انتقال دانش و شنیدن درخواست‌های آنان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار کند.

وی اضافه کرد: در سال زراعی گذشته ۷۵۴ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم اختصاص یافت ۲۰ هزار هکتار چغندر، ۴۲ هزار کلزا و بیش از ۶۰ هزار هکتار جو و همچنین طرح جهش تولید در دیمزارها اجرا شد.

نبی پور با بیان اینکه ارزش گندم استان ۲۷ همت است عنوان کرد: در یک مرحله هفت دهم همت و در مرحله بعد ۱۹ همت پرداخت شده و در روزهای آینده مابقی وجه کشاورزان پرداخت خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: الگوی کشت تابستانه بر اساس میزان آبی که سازمان آب و برق به ما ابلاغ می‌کند تدوین می‌شود و اگر کشاورز از این میزان مصوب شده تخطی کند خدماتی به وی ارائه نمی‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا