انرژی

دورنمای مثبت اوپک از رشد تقاضا برای نفت

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود، با وجود مصرف کمتر از حد انتظار سوخت در سه ماهه اول، پیش‌بینی رشد نسبتا قوی تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴ را تغییر نداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، در گزارش ماهانه بازار نفت که روز سه شنبه منتشر شد، اعلام کرد تقاضای جهان برای نفت، به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ و به میزان ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۵ رشد خواهد کرد. هر دو پیش‌بینی، نسبت به ماه گذشته، بدون تغییر ماندند.

در این گزارش، اوپک اعلام کرد رشد اقتصادی جهانی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ ادامه یافته و تقاضای جهانی برای نفت، به میزان ۲.۳ میلیون بشکه در روز در نیمه دوم، رشد خواهد کرد.

طبق گزارش اوپک، بخش خدمات، روند رشد ثابتی را حفظ کرده است. پیش‌بینی می‌شود بخش خدمات، مشارکت کننده اصلی در عوامل رشد اقتصادی در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ باشد، به خصوص با رشد سفر و گردشگری که تاثیر مثبتی روی تقاضا برای نفت دارند.

با این حال، اوپک برآورد خود از تقاضا برای نفت در سه ماهه اول امسال را به میزان ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و ۱۰۳.۵۱ میلیون بشکه در روز اعلام کرد و پیش‌بینی خود از رشد تقاضا در سه ماهه دوم را به میزان ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

اوپک پلاس که از اوپک و متحدانش نظیر روسیه تشکیل شده، در ابتدای ماه میلادی جاری، با تمدید کاهش عرضه اضافی ۲.۲ میلیون بشکه در روز تا پایان سپتامبر و حذف تدریجی آن از اکتبر، موافقت کرد.

بر اساس گزارش رویترز، بین پیش‌بینی اوپک و سایر موسسات پیش‌بینی کننده درباره میزان رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴، شکاف غیرمعمولی وجود دارد. آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده کشورهای صنعتی است، رشد بسیار کمتر ۱.۱ میلیون بشکه در روز را برای تقاضا برای نفت پیش‌بینی می‌کند.

طبق آمار منابع ثانویه اوپک، تولید نفت اوپک که متشکل از ۱۲ کشور است، در ماه مه، به ۲۶.۶۳ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۹ هزار بشکه در روز بر مبنای ماه به ماه، افزایش داشت. تولید نفت در نیجریه، گابن و گینه استوایی افزایش داشت، در حالی که در عربستان سعودی، کویت، لیبی و کنگو کاهش پیدا کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا