امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ضرورت ردیابی کربن در قالب یک کمیته ملی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد موضوع ردیابی کربن در کشور گفت: این کار باید در سطح یک کمیته ملی و در تعامل با معاونت‌های اجرایی صورت گیرد و در رأس آن وزارت جهاد کشاورزی باشد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید مجتبی خیام‌نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) گفت: مدیریت و بهره‌وری منابع آبی از تدابیر مهم در برنامه هفتم توسعه است که به کاهش تأثیرات تغییر اقلیم کمک می‌کند.

وی افزود: یکی از مهمترین تأثیرات تغییر اقلیم، گسترش خشکسالی و کاهش منابع آبی است و یکی از تمهیداتی که در برنامه هفتم توسعه اندیشیده شده، حکمرانی درست در زمینه آب است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در این راستا، وزارت جهاد کشاورزی از دو سال پیش برنامه‌ریزی برای تدوین الگوی کشت را به طور جدی آغاز کرده است و سال گذشته الگوی کشت در حوزه زراعت آماده و ابلاغ شد و امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم الگوی کشت در حوزه باغی نهایی شود.

خیام‌نکویی با بیان این که الگوی کشت در حوزه باغی اکنون در حال ویرایش نهایی با همکاری معاونت امور باغبانی است، اعلام کرد: سال آینده تدوین الگوی تولید در بخش‌های دام، طیور و شیلات را در دستور کار داریم.

وی در همین حال گفت: ایران ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهان را دارد و از این رو ظرفیت‌های دیگری برای کاهش تأثیرات تغییر اقلیم می‌تواند در این برنامه و مجموعه سیاست‌های بالادستی گنجانده شود.

خیام نکویی ادامه داد: در حوزه تغییر اقلیم مباحثی همچون آبخیزداری، آبخوان‌داری و نقش تحقیقات می‌تواند پررنگ‌تر دیده شود و مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش دیگر درباره وضعیت اعتبار تغییر اقلیم در بودجه ۱۴۰۳ گفت: در مجموعه سازمان تات برای تغییر اقلیم در بودجه ۱۴۰۳ اعتباری دیده نشده است، در حالی که ما حداقل ۳ مؤسسه تحقیقاتی از جمله پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و معاونت آب و خاک داریم که فعالیت‌ها و تحقیقات آنان به طور مستقیم و غیرمستقیم با حوزه تغییرات اقلیمی ارتباط دارد.

خیام‌نکویی درباره کاهش گازهای گلخانه‌ای اذعان کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از مهمترین طرح‌ها برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و ترسیب کربن است که با مشارکت مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حال اجرا است و می‌تواند جایگاه ایران را در ترسیب کربن در جهان بهبود دهد.

وی در مورد موضوع ردیابی کربن در کشور نیز تصریح کرد: این کار باید در سطح یک کمیته ملی و در تعامل با معاونت‌های اجرایی صورت گیرد و در رأس آن وزارت جهاد کشاورزی باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا