بورسفرابورس

تدوین بسته تسهیل تجارت خارجی با تمرکز بر دانش‌بنیان‌ها

محمد رضوانی‌فر، رییس کل گمرک با اشاره به تدوین بسته تسهیل تجارت خارجی با تمرکز بر شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان تاکید کرد: هم‌اکنون متوسط ارزش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان حدود ۶۰۰ دلار است.

همچنین بخوانید
محمد رضوانی فر

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از شادا، محمد رضوانی‌فر در مراسم افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد: حجم تجارت خارجی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹، ۵۴ درصد رشد داشته است، حجم ترانزیت کشور از ۱۱.۵ میلیون تن به بیش از ۱۷.۸ میلیون تن رسیده که رشد ۵۴ درصدی داشته است، همچنین درآمدهای وصولی و واریزی به خزانه گمرک از ۲۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ به بیش از ۲۵۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

تمرکز بر شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان

رئیس کل گمرک با اشاره به دستور وزیر اقتصاد مبنی بر بازنگری مسیر تسهیل‌گری‌های تجارت خارجی با تمرکز بر شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان، اظهار داشت: بسته حمایت از این شرکت‌ها در دو بخش در حال دنبال شدن است، در حوزه نرم‌افزاری و استفاده از زیرساخت‌های جدید اقداماتی انجام شده که نوید آن سامانه جدید گمرکی است که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: بخش دیگری از بسته حمایت از شرکت‌های تولیدی و تسهیل و روان‌سازی تجارت خارجی به سرمایه‌گذاری در حوزه دستگاه‌های تشخیصی مرتبط می‌شد، در این دولت معادل ۵۰ درصد کل دستگاه‌هایی که در ۲۰ سال گذشته نصب شده بود، دستگاه‌های آشکارساز در گمرک‌های کشور نصب شد.

سرمایه در گردش و سهولت تأمین مواد اولیه خطوط تولید

رئیس کل گمرک گفت: علاوه بر این تصمیم گرفته شد انبارهای اختصاصی به نفع شرکت‌های تولیدی توسعه یابد، پذیرش تضامین برای شرکت‌ها شفاف شد و سال گذشته بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان ضمانتنامه به عوض حقوق ورودی از شرکت‌های تولید و دانش‌بنیان دریافت شد که به سرمایه در گردش و سهولت تأمین مواد اولیه خطوط تولید کمک می‌کند.

رضوانی‌فر با بیان این که تعداد و ترکیب شرکت‌های فعال مجاز و فعال برگزیده بازنگری شد، افزود: اکنون حدود ۵۵۰ شرکت داریم که با استانداردهای تعریف شده جدید به عنوان شرکت‌های فعال مجاز و برگزیده انتخاب شده‌اند و از تسهیلات استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: در اواخر سال ۱۴۰۱ اولین گمرک تخصصی مجوز گرفت و در منطقه ویژه اقتصادی پیام تأسیس شد که عملیات اجرایی در آن آغاز شده و با تکمیل زیرساخت شاهد افتتاح آن نیز خواهیم بود.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: یکی از تسهیل‌گری‌های دیگری که در گمرک تعریف شد، اصلاح مسیربندی‌ها بود؛ بسته ویژه حمایتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شد که در نتیجه آن صادرات این شرکت‌ها به بیش از ۲.۵ میلیارد دلار رسید و متوسط ارزش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان حدود ۶۰۰ دلار است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا