ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تشدید تحریم‌های آمریکا علیه فروش تراشه به روسیه

دولت آمریکا، تحریم‌های فروش تراشه‌های نیمه‌رسانا و سایر کالاها به روسیه را گسترش داده و فروشندگان شخص ثالث را در چین و کشورهای دیگر هدف قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: دولت بایدن در روز چهارشنبه، تغییراتی را اعلام خواهد کرد که دامنه کنترل‌ها و محدودیت‌های صادراتی را برای کالاهای تحت برند آمریکایی، حتی اگر در داخل کشور تولید نشده باشند، گسترش می‌دهد.

همچنین بخوانید

تراشه‌ها، هدف اصلی تغییرات اخیر هستند. به گفته منابع آگاه، با وجود تلاش برای محدود کردن دسترسی مسکو به فناوری‌هایی که از اقدامات جنگی حمایت می‌کنند، روسیه همچنان موفق به تهیه تراشه‌ها از کشورهای شخص ثالث برای استفاده در موشک‌ها و سایر تجهیزات نظامی در میدان نبرد می‌شود.

منابع آگاه اظهار کردند: آمریکا با انتشار دستورالعمل‌های گسترده‌تر محصولات، دسته بندی اقلام محدود شده را گسترش خواهد داد و همچنین نهادهایی را در هنگ کنگ شناسایی می‌کند که کالاها را به دست مسکو می‌رسانند.

فروشندگان شخص ثالث

به گفته منابع مطلع از این اقدامات، یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در تحریم‌های گسترش‌یافته، مربوط به نحوه اجرای الزاماتی برای تولیدکنندگان یا فروشندگان شخص ثالثی است که برای فروش تراشه‌ها و سایر کالاها به نهادهای نظامی روسیه، نیاز به مجوز صادرات دارند.

رگولاتورهای آمریکا قصد دارند فروش تراشه‌های ساخته شده و فروخته شده در خارج از کشور که برند آمریکایی دارند یا بر اساس فناوری آمریکایی یا با تجهیزات مرتبط با آمریکا ساخته شده باشند و در نتیجه مشمول تحریم‌ها هستند را محدود کنند.

پیش از این، اجرای قانون بیشتر بر روی کالاهایی با منشا آمریکا متمرکز بود. یکی از این افراد گفت: آمریکا، فروشندگان شخص ثالث را شناسایی می‌کند و به آنها هشدار می‌دهد اجازه ندارند تراشه‌های تحت برند آمریکا را به روسیه بفروشند. این فروشندگان اغلب در چین مستقر هستند.

آمریکا همچنین برای اولین بار آدرس‌هایی را بدون نام شرکت شناخته شده، در لیست نهادهای تحریم شده خود، منتشر خواهد کرد. این شامل هشت آدرس در هنگ کنگ است که دولت آمریکا می‌گوید با صادرات مجدد تراشه‌ها به روسیه، مرتبط است.

فروشندگان می‌توانند برای مجوز فروش در صورتی که برای یک هدف قانونی و غیر نظامی باشد، درخواست دهند.

یکی از این افراد گفت: شرکت‌هایی که تحریم‌ها را نقض می‌کنند، ممکن است مشمول مجازات‌های کیفری یا محدودیت‌هایی برای محصولات خود شوند.

به گفته یکی از این منابع آگاه، دولت بایدن همچنین دستورات مربوط به انکار موقت مربوط به شرکت‌هایی را که متهم به نادیده گرفتن محدودیت‌ها و فروش کالاها، به ویژه مربوط به بخش هواپیمایی روسیه هستند، تشریح خواهند کرد. آمریکا در حال گسترش محدودیت‌ها به نرم‌افزار سازمانی مورد استفاده در روسیه است که تاثیر عملی آن، متوقف کردن به‌روزرسانی‌های آن نرم‌افزار خواهد بود.

دسترسی به فناوری

اقدام برای گسترش اعمال محدودیت‌ها به تراشه‌های ساخت خارج از آمریکا، جدیدترین اقدام در تلاش آمریکا و اتحادیه اروپا برای محدود کردن دسترسی روسیه به فناوری‌های مورد استفاده در جنگ است. با وجود چندین دور محدودیت‌های تجاری، روسیه با وارد کردن نیازهای خود از طریق کشورهای دیگر یا شبکه‌های واسطه، این محدودیت‌ها را دور زده است.

روسیه در سال میلادی گذشته، بیش از یک میلیارد دلار تراشه پیشرفته وارد کرد. برخی از این محموله‌ها توسط شرکت‌های تابعه و پیمانکاران فرعی شرکت‌های غربی ساخته شده و توسط فروشندگان و واسطه‌ها، جابجا شدند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اتحادیه اروپا در حال حاضر سرگرم بحث درباره پیشنهادهایی است که از شرکت‌ها می‌خواهد بررسی‌های خود را افزایش دهند و آنها را در قبال اقدامات شرکت‌های تابعه خود، مسئول می‌کند. با این حال، به دلیل نگرانی‌ها از بار سنگین تحمیل شده بر دوش شرکت‌ها، چندین کشور عضو فشار می آورند تا این پیشنهادات کنار گذاشته شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا