امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ارزآوری صادرات خرما برای کشور چقدر است؟

ایران دومین تولیدکننده خرما در جهان است. پیش بینی شده در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حدود ۳۰۰ میلیون دلار، حاصل ارزآوری صادرات خرما از کشور باشد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، ایران در چند محصول در بازار جهانی دارای رتبه‌های نخست است. پسته، خرما، زعفران و… از جمله محصولات کشاورزی است که تولید و صادرات آنها می‌تواند سهم مهمی در اقتصاد غیرنفتی کشور داشته باشد.

سال گذشته میزان تولید خرما بیش از نیاز بازار داخل بوده و بخشی از محصولات صادر شد. اما در انتهای سال با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز و افزایش مصرف این محصول مغذی صادرات ممنوع شد. در این خصوص رئیس انجمن ملی خرمای ایران اظهار کرد: ایران دومین تولیدکننده خرما جهان است. تولید حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال و گردش مالی بالای ۱.۵ میلیارد دلار نیازمند همراهی بیشتر با بازارهای جهانی و توجه ویژه به این محصول است.

محسن رشید فرخی گفت: رقبای قدرتمند ما در جهان عربستان سعودی، مصر و تونس است که انجمن خرمای ایران در تلاش است تا تولیدکنندگان این محصول هم‌تراز با سطح جهانی فعالیت کنند و بازارهای هدف را از دست ندهیم.

رئیس انجمن خرمای ایران ادامه داد: انجمن دارای ۳ کمیته تولید، صنایع تبدیلی و صادرات است و سعی کردیم از این طریق با ذی‌نفعان ارتباط مستقیم داشته باشیم.

رشید فرخی تصریح کرد: امسال با حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت‌های صادراتی برای خرما اعمال نشد و ما امیدواریم تا پایان سال زراعی به ۳۰۰ میلیون دلار ارزآوری از صادرات محصول خرما برسیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا