صنعت، معدن، تجارت

رایزنان بازرگانی برای بازاریابی و تقویت تجارت کشور تلاش کنند

رییس اتاق ایران در نشست سفارت ایران در پاریس، نقش رایزنان بازرگانی در تقویت مناسبات تجاری با کشورهای هدف را مهم ارزیابی کرد و خواستار همکاری آنها برای تقویت تجارت و توسعه بازار ایران شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صمد حسن زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت رایزنان بازرگانی در تقویت سطح مناسبات تجاری با دیگر کشورها، گفت: رایزنان بازرگانی می‌توانند در شناسایی بازار هدف و معرفی آن به فعالان اقتصادی کشور، نقش مهمی ایفا کنند.

حسن‌زاده که با همراهی حسین پیرموذن، نایب رئیس اتاق ایران و محمد خزایی، دبیرکل کمیته ایرانی ICC برای حضور در اجلاس سالانه اتاق بازرگانی بین‌الملل (ICC) عازم فرانسه شده است، در جریان این سفر در نشست سفارت ایران در پاریس نیز حضور پیدا کرد و به ویژه در بحث استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی برای توسعه و تقویت تجارت خارجی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

او در این نشست به ظرفیت‌های تجاری ایران و فرانسه اشاره کرد و گفت: دو کشور امکانات و توانمندی‌های قابل‌توجهی دارند که می‌توان از آنها برای تقویت سطح تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

حسن‌زاده، همچنین دستاوردهای حاصل از برگزاری اجلاس سالانه ICC را قابل توجه ارزیابی کرد.

در ادامه این نشست موضوع نقل و انتقالات بانکی به عنوان اصلی‌ترین مانع در برابر همکاری‌های مشترک تجاری بین ایران و دیگر کشورها از جمله فرانسه مطرح شد. بر اساس اظهارات نمایندگان بانک‌های صادرات، ملی، سپه و تجارت که در این نشست حضور داشتند، با وجود آماده بودن زیرساخت‌های بانکی به دلیل تحریم‌ها، امکان بهره‌برداری از آنها وجود ندارد.

حسین پیرموذن، نایب رئیس اتاق ایران با تاکید بر اهمیت و نقش مبادلات مالی در تقویت روابط تجاری، گفت: تحریم‌های ظالمانه مانع بزرگی برای نقل و انتقال مالی است؛ اما بخش خصوصی همواره تلاش کرده است مسیرهای مالی مورد قبول طرفین برای انجام مبادلات مالی با دیگر کشورها طراحی و عملیاتی کند.

پیرموذن تصریح کرد: تجارت بازرگانان بخش خصوصی در شرایط فعلی و با وجود تحریم‌ها، نتیجه تلاش‌های طاقت فرسا و زحماتی است که سالیان متمادی متحمل شده‌اند و با وجود اینکه به دلیل تحریم و هزینه‌ها آن، مزیت‌های رقابتی خود را از دست می‌دهند، هرگز عقب‌نشینی نکرده‌اند.

در بخش دیگری از این نشست، علی فرهاد، دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه اطلاعاتی درباره قدمت فعالیت این اتاق مشترک و مجموعه اقداماتی که در این مدت در راستای افزایش سطح روابط بین دو کشور انجام داده است، ارائه داد.

او اظهار کرد: اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه سعی دارد شرکای تجاری مناسب را برای فعالان اقتصادی ایرانی که قصد ورود به بازار فرانسه را دارند، پیدا کرده و به آنها معرفی کند. از طرفی تسهیل در شرایط صدور روادید و ارائه اطلاعات به‌روز از وضعیت اقتصادی فرانسه و بیان نکاتی که می‌تواند بسترساز فعالیت قوی‌تر ایرانیان در این بازار شود، از دیگر اقداماتی هستند که توسط اتاق مشترک دنبال می‌شود.

این فعال اقتصادی همچنین ارتباط مستمر و مؤثر بین اتاق مشترک ایران و فرانسه و اتاق بازرگانی فرانسه را در این مسیر مهم و ضروری خواند که در اولویت کاری اتاق مشترک قرار دارد.

فعالان اقتصادی ایرانی مقیم پاریس دیگر مهمانان این نشست بودند که به بیان دغدغه‌ها و انتظارات خود پرداختند و در عین حال پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت روابط تجاری بین دو کشور ارائه دادند.

مهم‌ترین خواسته آنها پیدا کردن راهکاری برای ایجاد روابط مستمر و پایدار بین ایران و فرانسه بود. به باور آنها باید راهی را پیدا کرد که تجار و بازرگانان ایرانی و فرانسوی بدون نگرانی بابت احتمال قطع روابط برای آینده مناسبات خود برنامه‌ریزی کنند.

آن‌ها همچنین پیشنهاد دادند که مرکز فعالان اقتصادی مقیم اروپا در پاریس با همکاری بین اتاق ایران، سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه شکل بگیرد تا با کمک آن بتوان انسجام لازم را در روابط تجاری بین ایران و اروپا ایجاد کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا