اقتصاد کلان

تجارت پایاپای به میان گروه دی ۸ می‌آید

وزیر ترکیه اعلام کرد که گروه هشت کشورهای اسلامی ساختاری برای تجارت پایاپای ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نشست غیررسمی وزرای تجارت دی هشت در حاشیه اجلاس کمیته مذاکرات تجاری سازمان همکاری اسلامی با حضور مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در استانبول برگزار شد.

عمر بولات، وزیر تجارت ترکیه درباره این نشست اظهار کرد که کشورهای عضو سازمان همکاری دی ۸ که کشورهای بزرگ مسلمان در حال توسعه را شامل می‌شود، روز سه شنبه توافق کردند که بر روی ایجاد شبکه‌ای برای مبادله پایاپای برای افزایش تجارت در داخل این سازمان، تجارت ترکیه، کار کنند.

بولات در نشست شورای وزیران تجارت دی ۸ در استانبول شرکت کرد که در آن افزایش تجارت بین کشورهای این سازمان و غلبه بر مشکلات تجارت جهانی مورد بحث قرار گرفت.

بر اساس گزارش اسپوتنیک، بولات افزود ما تصمیم گرفتیم راهبردهای جدیدی را برای افزایش تجارت بین کشورهای دی ۸ توسعه دهیم و همکاری خود را در پروژه‌های نوآوری و سبز گسترش دهیم. همچنین تصمیم گرفتیم روی ایجاد یک شبکه پایاپای برای تجارت بین کشورهای دی ۸ در نظر بگیریم. وی افزود ترکیه همچنین تجربیات خود را در مورد راه‌های افزایش ظرفیت گمرکی به اشتراک گذاشت.

این گروه یادداشت همکاری را امضا کرده‌اند که تجارت از طریق مبادله پایاپای را به عنوان یکی از سازوکارهای ارتقای تجارت و سرمایه‌گذاری در بین کشورهای عضو دی هشت تبدیل می‌کند.

بر اساس گزارش دی ولوپینگ، سیستم تجارت پایاپای، جدای از پتانسیل آن برای تقویت همکاری‌های تجاری بین کشورهای دی هشت، می‌تواند به حل مشکلات مرتبط با اتکای بیش از حد کشورهای عضو به ارز خارجی برای حل و فصل معاملات تجاری بین‌المللی کمک کند.  همچنین، سیستم تجارت پایاپای سود راه حلی جایگزین را برای تسویه ترازهای تجاری و توسعه یک برنامه اقتصادی پایدار در کشورهای عضو دی هشت فراهم می‌کند.

مهمتر از آن، انتظار می‌رود که سیستم تجارت پایاپای به تقویت روابط درون تجاری بین کشورهای عضو دی هشت تا سطح ۱۰۰ میلیارد دلار در پنج سال اول کمک کند، در حالی که اجرای موثر در زمینه‌های مختلف مانند بخش ساخت و ساز، گردشگری، بهداشت، آموزش، هنر و خدمات دنبال خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا