اقتصاد کلان

در اولین روز رقابت انتخابات نامزدها چه اظهارات اقتصادی کردند؟

در روز نخست رقابت‌های انتخاباتی سه نامزد ریاست جمهوری به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص رشد اقتصادی، نرخ تورم، خصوصی‌سازی، اشتغال و سرمایه‌گذاری پرداختند و از لزوم مردمی‌سازی اقتصاد و سهامدار کردن مردم سخن گفتند.

به گزارش آرمان اقتصادی، در نخستین روز از دور رقابت‌های انتخاباتی مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی سه نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با حضور در تلویزیون به بیان دیدگاه‌های خود از جمله در حوزه اقتصادی پرداختند.

محمد باقر قالیباف در یک برنامه تلویزیون، خود را مدیری تحول خواه دانست و گفت: جزو مدیرهایی محسوب می شوم که دنبال تحول هستند و معتقدم باید با روحیه تحول پیش رفت و اینکه حضرت علی (ع) می فرماید “فرزند زمانه خویش باشیم”، سعی کردم با فناوری روز و نیروهای جوان و خلاق و روحیه تحول‌گرایی کار را دنبال کنم.

شعار دولت من «خدمت و پیشرفت» است

وی با بیان اینکه سرمایه و بهره‌وری وزن مساوی در رشد اقتصادی دارند،اظهار کرد: هر کجا توفیق خدمت داشتیم بهره‌وری در اولویت قرار گرفت؛ بهره‌وری یعنی چابک کردن سازمان، دقیق کردن فرایندها و تقسیم کار صحیح که اینها سیستم را کارآمد می‌کند، وگرنه تحول رخ نمی‌دهد.

این نامزد ریاست جمهوری که شعارش در انتخابات را «خدمت و پیشرفت» برگزیده در توضیح دلیل انتخاب این شعار گفت:این فقط شعار نیست؛ سابقه‌ام نشان می دهد که هر آن چه وعده دادم را عمل کردم. ما در حوزه اقتصادی مشکلات داریم و باید کارهای کوتاه مدت برای مردم انجام دهیم. مشکلات جدی در حوزه معیشتی، آبرسانی و سلامت است و برخی از مردم قدرت خرید کالاها را ندارند و باید تحت عنوان «خدمت» این موضوعات را دنبال کرده تا مردم به آسایش نسبی برسند به‌خصوص آنها که در فقر مطلق به سر می‌برند.

قالیباف: ۸۵ درصد اقتصاد دولتی است که منافع خود را دنبال‌می‌کند. بزرگ‌ترین فساد در کشور ناکارآمدی است و دیوان سالاری و فساد و ضعف در اقتصاد در این جا رخ می‌دهد.تاکید قالیباف این است که برخی از مشکلات باید ریشه‌ای حل شود و می‌گوید: کی قرار است تورم و گرانی و نوسانات و عدم ثبات در اقتصاد حل شود؟ حل این موارد با رسیدن به پیشرفت است که برای آن به دنبال سرمایه‌گذاری و تولید ثروت هستیم،‌ بپذیریم در یک دهه گذشته متوسط سالانه رشد اقتصادی یک درصد بوده است؛ لذا باید کیک اقتصاد را بزرگ کنیم که آن وقت قادر به توجه به این مشکلات هستیم.

این نامزد ریاست جمهوری با این اعتقاد که اگر تولید ثروت و رشد اقتصادی با عدالت همراه نباشد،ممکن است دوباره مشکلات سخت‌تری ایجاد شود، اضافه کرد:مردمی سازی شعار نیست و حقیقت و واقعیت است و حرف ما در مجلس این بود که اقتصاد با رویکرد اقتصاد مردمی پویا و مقاوم می‌شود.

۸۵ درصد اقتصاد کشور دولتی است

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد اقتصاد دولتی است که منافع خود را دنبال می‌کند، افزود: وقتی مبارزه با فساد رخ می‌دهد که دیوان سالاری و تعارض منافع نباشد؛ در این صورت همه چیز شفاف می‌شود.لذا بزرگ‌ترین فساد در کشور ناکارآمدی است و دیوان سالاری و فساد و ضعف در اقتصاد در این جا رخ می‌دهد.

مسعود پزشکیان – دیگر نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در آغاز اظهارات خود اینطور بیان کرد که قرار نیست برنامه جدیدی بنویسد و سیاست جدیدی در کشور اجرا کند بلکه سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری روشن و مشخص است و برنامه‌های توسعه نیز وجود دارد بنابر این هر دولتی که سرکار آمد باید برنامه‌های موجود را عملی و اجرایی کند.

وی بر این باور است که اگر ۲۵ تا ۳۰ درصد برنامه ششم توسعه محقق شده دلیلش این بوده که افرادی اجرای کار را بر عهده داشتند که از برنامه خبر نداشتند و هدف و سیاست را پیگیری نمی‌کردند و فاقد مهارت و علم اجرای کار بودند.

این نامزد ریاست جمهوری درباره برنامه‌های خود برای پیشرفت اقتصادی گفت:هزینه‌کرد بر اساس عملکرد،اصلی اساسی در اقتصاد است و تا زمانی که مکانیزم پرداخت در کشور اصلاح نشود، امکان اصلاح بهره‌وری وجود ندارد.

اشتغال و تولید بدون سرمایه‌گذاری ممکن نیست

پزشکیان درباره برنامه‌هایش در خصوص رشد اقتصادی مورد اشاره در برنامه هفتم نیز گفت: اگر می‌خواهیم به رشد برسیم باید سرمایه‌گذاری انجام دهیم زیرا بدون سرمایه‌گذاری نه اشتغال ایجاد می‌شود و نه تولید افزایش می‌یابد؛ سرمایه‌گذاری به این بستگی دارد که ما چه محدوده‌ای از بازار را در نظر می‌گیریم.آیا فقط کشور را می‌بینیم یا اینکه منطقه را نیز در نظر می‌گیریم؟ هرچقدر دید ما وسیع‌تر باشد طبیعی است رشد افزایش بیشتری را تجربه می‌کند.

وی راهکار دستیابی به رشد را در عمل به سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری دانست و گفت:برای این منظور باید دو کار صورت گیرد؛ گام اول مشارکت مردم و به صحنه کشیدن آنها در اقتصاد و سپس شکستن یخ اختلاف میان دولت و مردم است؛ الان بین مردم و دولت شکاف ایجاد شده است و باید مردم را در صحنه نگه داریم؛ باید مغزها، استعدادها و نیروهای نخبه‌ای که به دلیل رفتارهای ما در حال خروج از کشور هستند را در کشور نگه داریم، چرا که این افراد کسانی هستند که ما را به رشد مورد نظر برسانند.

لزوم سرمایه‌گذاری مشترک میان ایران و کشورهای منطقه

سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان کشورهای منطقه و ایران موضوعی بود که این نامزد ریاست جمهوری بر لزوم شکل‌گیری آن تاکید کرد و گفت: برای این سرمایه‌گذاری باید رضایت و امنیت برای سرمایه‌گذار وجود داشته باشد تا او در کشور ما سرمایه‌گذاری کند؛ ما نمی‌توانیم با قانون‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه و تغییرات مدیریتی به چنین اهدافی دست پیدا کنیم.

از پزشکیان درباره برنامه‌های دولتش در خصوص مولدسازی اموال دولت پرسش شد که وی ابراز عقیده کرد و گفت: دولت در گذشته حتماً در این زمینه برنامه داشته است و ما نیز آن برنامه‌ها را اجرا خواهیم؛ اگر برنامه‌ای داشته باشد ما قرار نیست آن را تغییر دهیم و حتماً آن را اجرایی می‌کنیم.وظیفه هر دولتی که می‌آید تغییر ریل و مسیر نیست بلکه رفتن بر مسیری است که پیشتر طراحی شده است؛ حال اگر در این طراحی اشکالی وجود دارد می‌توان نواقص را با کار کارشناسی برطرف کرد.

پزشکیان: اگر دولت من روی کار بیاید، دست افراد نخبه و سرمایه‌گذار را می‌بوسیم و از آنها خواهش می‌کنیم تا در کشور بمانند چرا که اگر این افراد ماندند و سرمایه‌گذاری کردند می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم و رشد اقتصادی را تحقق بخشیم.وی در ادامه اظهارات خود به نامگذاری شعار سال اشاره کرد و گفت:مقام معظم رهبری شعار سال را «جهش تولید با مشارکت مردم»تعیین کردند؛ غیر ممکن است که با نگاهی محدود و افرادی که فقط دور و بر خود را می‌بینند مردم را جلب کرد و مشارکت آنها را عملیاتی کرد.زمانی می توانیم مشارکت مردمی ایجاد کنیم که بیایند و آزاد باشند و بدانند که ما با آنها می‌توانیم به اهداف دست پیدا کنیم؛ منظور من از مردم آن نخبه و آن سرمایه‌گذاری است که به خاطر رفتار غلط من به عنوان دولت در حال فرار کردن از کشور است. اگر دولت من روی کار بیاید، دست این افراد را می‌بوسیم و از آنها خواهش می‌کنیم تا در کشور بمانند چرا که اگر این افراد ماندند و سرمایه‌گذاری کردند ما می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم و رشد اقتصادی را تحقق دهیم. باید بپذیریم که اگر می‌خواهیم به اهداف سیاست‌های کلی دست یابیم دنبال افرادی بگردیم که مهارت و علم را دارند.

دلیل گم شدن پول در کشور عدم شفافیت داده‌هاست

وی با تاکید بر لزوم شفافیت داده‌ها در کشور گفت: اگر داده‌ها در کشور شفاف شود به راحتی می‌توان جلوی قاچاق، زمین خواری، رانت و رشوه را گرفت. من معتقدم که باید FATF داخلی پیاده کنیم و حداقل کاری کنیم که در کشور ما پول گم نشود. علت گم شدن پول در کشور به دلیل عدم شفافیت در داده‌ها است، این در حالیست که قوانین مربوط به این موضوع نیز وجود دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های دولت احتمالی خود جهت تحقق اهداف برنامه هفتم در خصوص ریشه‌کنی فقر مطلق اظهار کرد: دولت من قرار است همان برنامه‌ای که نوشته شده را اجرایی کند؛ آنچه که می‌تواند هزینه را از دوش مردم بردارد و ما را به عدالت نزدیک کند این است که دولت، مجلس و قوه قضاییه بر سر سفره‌ای بنشینند که مردم نشسته‌اند. 

از تورم مزمن تا اختاپوس اقتصاد دولتی!

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز در روز اول رقابت‌های انتخاباتی از تورم مزمن در کشور سخن گفت که ۷۰ سال است در کشور وجود دارد و اقتصاد دولتی را به اختاپوسی تشبیه کرد که در همه جا استوار است.

قاضی‌زاده‌ هاشمی: اقتصاد باید ملی و مردمی شود و خصوصی‌سازی صورت گیرد تا مردم سهامداران دارایی‌های دولت شوند. توزیع ثروت در مراکز کشور باید شامل کل کشور شود.وی بر لزوم ملی و مردمی شدن اقتصاد تاکید کرد و گفت: لازم است خصوصی‌سازی انجام شود و مردم سهامداران دارایی‌های دولت شوند.توزیع ثروت که در مراکز کشور وجود دارد باید شامل کل کشور شود.

این نامزد ریاست جمهوری که شعار دولت خود را «مردم و خانواده» برگزیده است، در این باره اظهار کرد:دولت باید در جایی وارد شود که مردم در آن وجود ندارند.باید کاری شود که دولت و مردم باهم ادغام شوند.اختیارات متمرکز در دولت باید به استانداران داده شود.حکومتی که خود را مزین به نام امیرمومنان(ع) می‌داند باید همانند ایشان مردمی رفتار کند، تمامی بنگاه‌های اقتصادی دولت باید به مردم واگذار شود و شرکت‌هایی مثل نفت و گاز نیز باید مردمی شوند و مردم در آن سهیم باشند.

به گزاش ایسنا، قاضی‌زاده هاشمی در پایان با این اعتقاد که کشور با جنجال و مناظره درست نمی‌شود،تصریح کرد: رئیس‌جمهور باید با سابقه و با برنامه باشد و نگاهش جامعه را اصلاح کند.در حال حاضر کشور نیاز به یک جراح دارد و من نیز یک جراحم.در صورتی که نظام اداری کشور جراحی نشود، اقتصاد و تورم اصلاح نمی‌شود. آرزو دارم تمدن بزرگ در ایران بار دیگر با شجاعت مدیران ایجاد شود اما متاسفانه بعضی از حکمرانان ما در کشور ترسو هستند و از گرفتن تصمیم‌های بزرگ می‌ترسند.در آخر یادآوری می کنم که وابسته به هیچ جریانی نیستم و با کمک مردم، ایران پیشرفته و متمدن را ایجاد خواهم کرد.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا