بین الملل

افرایش نرخ تورم در آلمان طی ماه مه

اداره فدرال آمار آلمان روز چهارشنبه با تایید داده‌های اولیه اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور طی ماه می به دلیل افزایش قیمت خدمات شاهد رشد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، اداره فدرال آمار آلمان روز چهارشنبه با تأیید داده‌های اولیه اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور طی ماه می به دلیل افزایش قیمت خدمات شاهد رشد بوده است.

همچنین بخوانید

شاخص قیمت مصرف‌کننده آلمان که در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا هماهنگ شده است، در ماه مه نسبت به سال گذشته ۲.۸ درصد افزایش یافت. این شاخص در ماه آوریل ۲.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته بود.

روث برند، رئیس اداره فدرال آمار آلمان گفت: نرخ تورم دوباره اندکی افزایش یافته است که عمدتاً به دلیل ادامه افزایش قیمت خدمات است.

بر اساس این گزارش، هزینه خدمات پس از افزایش ۳.۴ درصدی در ماه آوریل، در ماه می ۳.۹ درصد بیشتر از ماه مشابه سال قبل بود. مقایسه سالانه این ارقام، شتاب قابل توجهی را نشان می‌دهد که می‌توان آن را تا حدی به پایان اثر پایه پس از معرفی طرح ملی سفر ریلی ارزان در (می ۲۰۲۳) نسبت داد.

برند گفت: در مقابل، قیمت انرژی و مواد غذایی از ابتدای سال تاکنون اثر کاهشی بر تورم کلی داشته است.

قیمت حامل‌های انرژی در این آلمان ۱.۱ درصد در مقایسه با (می ۲۰۲۳) کاهش یافت در حالی که قیمت مواد غذایی ۰.۶ درصد افزایش یافت و نرخ تورم مواد غذایی به طور قابل توجهی کمتر از نرخ تورم کلی ثبت شد. تورم هسته که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را حذف می‌کند، در ماه می ۳ درصد بود، که تغییری نسبت به آوریل نشان نمی‌دهد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا