ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

از بررسی پیش‌نویس سند نظام حکمرانی داده تا ارائه ۲۰ گیگ اینترنت رایگان به مردم

پیشنهاد مرکز ملی فضای مجازی به کاندیداهای ریاست‌جمهوری، لزوم تداوم پیگیری پروژه فیبرنوری در دولت چهاردهم و ارائه بسته خدمات به ستادهای انتخاباتی از سوی مرکز ملی فضای مجازی برخی از مهم ترین خبرهایی بودند که هفته گذشته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد. 

به گزارش آرمان اقتصادی، هفته سوم حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات  با خبر هشدار درباره عرضه و استفاده از تلفن‌ بی‌سیم خانگی فاقد مجوز آغاز شد.

عظیم فرد – مدیرکل دفتر نظارت بر طیف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – اعلام کرد: عرضه‌کنندگان و فروشندگان تلفن‌های بی‌سیم، پیش از اقدام به تأمین یا عرضۀ انبوه این تجهیزات، بایستی با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی رگولاتوری به آدرس www.cra.ir، منو دسترسی‌های مفید، بخش آمار و اسناد و یا از اینجا، مقررات مربوط به خرید را مطالعه و اقلامی را که مشخصات فنی آن با مقررات تطابق کامل داشته و مورد تأیید سازمان است، عرضه کنند.

مدیر کل دفتر نظارت بر طیف رگولاتوری همچنین تصریح کرد: فهرست تلفن‌های بی‌سیم خانگی مورد تأیید، در پایگاه اینترنتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در منو دسترسی سریع، بخش تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات تأیید شده و یا از طریق این لینک، قابل مشاهده است. 

بررسی پیش‌نویس سند نظام حکمرانی داده

همچنین در مرکز ملی فضای مجازی پیش نویس سند نظام حکمرانی داده هم بررسی شد.  این سند که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ۱۰ فصل تهیه شده، به دنبال ایجاد مسیر و نقشه راهی است تا در کنار محافظت از سرمایه‌های اطلاعاتی و بومی، زمینه بهره‌مندی لایه‌های مختلف مدیریت کشور اعم از حکمرانان و سیاست‌گذاران، صاحبان کسب‌و کار و عامه مردم را از ظرفیت داده‌های کشور فراهم کند.

در افق در نظر گرفته شده برای این سند تا سال ۱۴۱۰ کشور باید زیست بوم داده یکپارچه، هماهنگ و کارآمد به منظور حکمرانی، اقتدارآفرینی، مدیریت و بهره‌برداری شفاف و امن از داده‌ها برای ایجاد ارزش در راستای منافع ملی به کمک به روزترین ابزارها، استانداردها و رویه‌ها ایجاد کند.

تقدیر از وزارت ارتباطات به‌دلیل توسعه دولت الکترونیکی از دیگر خبرهایی بود که در این هفته منتشر شد. محمد علی زلفی گل- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری- در راستای برگزیده شدن پروژه پنجره واحد خدمات دانشگاهی در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی که به تازگی در ژنو برگزار شد، از زحمات دکتر زارع پور، وزیر ارتباطات، سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاونت دولت الکترونیکی سازمان، تقدیر کرد.

پنجره واحد خدمات دانشگاهی در دولت سیزدهم با همکاری وزارت علوم و سازمان فناوری اطلاعات ایران راه اندازی شده است. بیش از ۲۵۱ دانشگاه و موسسه آموزش عالی و بیش از ۴۹۴ سامانه از طریق این درگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند   (MY.GOV.IR)  اتصال یافته‌اند و خدمات خود را با یکبار احراز هویت در اختیار کاربران قرار می دهند.

همچنین  در هفته ای که گذشت پیش‌نویس آیین‌نامه فعالیت سکوها و کسب و کارهای حوزه سلامت رقومی تایید شد. چهل و پنجمین جلسه کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال به ریاست عیسی زارع پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- و اعضای این کمیسیون برگزار شد. در این جلسه که یکی از دستورات آن بررسی پیش‌نویس آیین‌نامه بومی‌سازی محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات در شبکه ملی اطلاعات بود، مقرر شد که بررسی عمق تولید داخل محصولات حوزه فاوا در کمیته ای مرکز از وزارت ارتباطات، وزارت صمت و معاونت علمی با مسئولیت وزارت ارتباطات انجام شود.

 در این جلسه همچنین به‌منظور توسعه خدمات برخط هوشمند حوزه سلامت، پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی نحوه فعالیت سکوها و کسب‌وکارهای حوزه سلامت رقومی نیز بررسی و مورد تأیید اعضا قرار گرفت، پیش از این «آیین‌نامه اجرایی، ضوابط و اصول حاکم بر کاروران سلامت رقومی» نیز به تصویب کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال رسیده بود و حالا با تأیید کمیسیون، تصویب آیین‌نامه اجرایی نحوه فعالیت سکوها و کسب‌وکارهای حوزه سلامت رقومی نیز در همان راستا در دستور کار کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال قرار گرفت. 

رشد چشمگیر تراکنش‌های تجارت الکترونیکی در سال گذشته

از دیگر خبرهایی که در این هفته منتشر شد می توان به رشد چشم گیر تراکنش های تجارت الکترونیکی در سال گذشته اشاره کرد. مسئولان معتقدند با راه اندازی کارگروه اقتصاد دیجیتال در کمتر از  سه سال گذشته با هدف حل مشکلات توسعه اقتصاد دیجیتال، سهم این حوزه از تولید ناخالص ملی از ۶.۴ به ۷.۵ رسیده است.

در این راستا، رضا باقری اصل-معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات- اخیرا با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی اعلام کرد: رشد چشمگیر  تراکنش‌های تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۲، نشان‌دهنده توسعه اقتصاد دیجیتال با محوریت بخش خصوصی و حمایت ویژه دولت از این بخش مهم اقتصادی است.  

وی افزود: افزایش ۷۴ درصدی ارزش تراکنش‌ها و ۳۰.۶ درصدی تعداد در حالی است که شاخص‌های متناظر در شاپرک ۳۳ درصد ارزش و ۱۰ درصد تعداد در این سال رشد داشته است.

اما با نزدیک شدن به اواسط هفته اخبار رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفت. به طور مثال یک کارشناس ارشد حوزه تحول دیجیتال گفت که دولت چهاردهم برای توسعه اقتصاد دیجیتال باید از بخش خصوصی حمایت کند و در قدم بعد در کنار تجهیز رگولاتور به دانش‌ها و چالش‌های روز باید به حقوق مالکیت فکری هم توجه لازم را انجام دهد.

البته با توجه به تجربه موفق پروژه فیبرنوری در دولت سیزدهم این نیاز وجود دارد که در دولت آینده هم  ادامه پیدا کند تا به هدف نهایی خود برسد اما در عین حال به اصلاحاتی هم نیاز دارد.

پس از اعلام اسامی نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری اواسط هفته حسین دلیریان- سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی-  گفت: فضای مجازی بستر بسیار خوبی برای ارائه دیدگاه‌ها و برنامه‌ها برای کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری است و پیشنهاد می‌کنم هر ۶ کاندیدای محترم از این فضا جهت ارائه برنامه‌ها استفاده کنند.

وی افزود: مرکز ملی فضای مجازی هم برای کمک به استفاده درست کاندیدها از فضای مجازی برنامه ریزی بسیار خوبی انجام انجام داده است. 

ارائه بسته ۲۰ گیگابایتی رایگان انتخاباتی

ارائه  ‌بسته ۲۰ گیگابایتی رایگان انتخاباتی از جمله مهم ترین خبرهایی بود که با نزدیک شدن به پایان هفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره آن صحبت کرد.

عیسی زارع پور در حاشیه جلسه هیئت دولت با اعلام اینکه بسته ویژه تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی داخلی با امکانات ویژه از جمله کانال خود و هواداران شان و کانال استانی پیش بینی کرده ایم که تایید آبی هم می گیرند، گفت : برای مردم هم که می خواهند از طریق پیام رسان های داخلی در جریان اخبار انتخابات قرار بگیرند، بسته هدیه ۲۰ گیگابایت رایگان پیش بینی شده است. امروز پیامکی برای مردم ارسال می شود و هرکس تمایل داشته باشد می تواند بسته را فعال کند و در طول ایام انتخابات استفاده کند. 

همچنین در این هفته نشست ستاد انتخابات مرکز ملی فضای مجازی با حضور نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. اولین نشست ستاد انتخابات مرکز ملی فضای مجازی با حضور اعضای ستاد و نمایندگان نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیش از ظهر امروز (۲۳ خرداد) برگزار شد. در این نشست، درباره ماموریت‌های این ستاد و همچنین بسته خدمات مرکز ملی فضای مجازی که قرار است به ستادها ارائه شود، توضیح داده شد. 

ستاد انتخابات مرکز ملی فضای مجازی با توجه به نقش و اهمیت فضای مجازی، در تعامل با سکوها و پلتفرم های داخلی و زیرساخت‌های موجود در مرکز ملی فضای مجازی در این نشست به ستادهای کاندیداها خدمات مختلفی در حوزه های توزیع درست برنامه‌های کاندیداها، رصد و پایش فعالیت های انتخاباتی، استفاده از زیرساخت های فضای مجازی کشور در جهت ارتباط با مردم و … دسترسی هایی را ارائه کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا