ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

چرا آمریکا دنبال متحول کردن صنعت ریزتراشه است؟

آمریکا برای کاهش وابستگی به منابع خارجی و تقویت ابتکارات فناوری سبز داخلی، میلیاردها دلار برای تولید داخلی ریزتراشه‌ها، هزینه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آمریکا برای به دست گرفتن نقش برتر در گذار سبز جهانی، مشغول مبارزه برای تبدیل شدن به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ریزتراشه در جهان است. در حالی که چین همچنان بر فضای ریزتراشه‌ها تسلط دارد، سیاست‌های مشوق توسعه سبز، نوآوری‌های فناوری و تولید، آمریکا را بیش از پیش به اهداف خود در زمینه تولید ریزتراشه نزدیک‌تر می‌کنند.

همچنین بخوانید

تزریق میلیاردها دلار سرمایه به یک صنعت کلیدی

نیمه رساناها، جزء حیاتی در زندگی روزمره هستند که در ساخت تلفن‌های هوشمند، رادیو، تلویزیون، رایانه، بازی‌های ویدیویی، تجهیزات پزشکی و بسیاری از دستگاه‌های دیگر بکار رفته اند. از این رو، قابل درک است که آمریکا بخواهد زنجیره تامین خود را تقویت کند تا اطمینان حاصل کند این کشور در سال‌های آینده، دسترسی کافی به ریزتراشه‌ها برای تقویت امنیت دارد. دولت بایدن، ۳۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری عمومی برای حمایت از توسعه تاسیسات تولید نیمه رسانا در سراسر آمریکابرای توسعه صنعت تولید داخلی و کاهش اتکا به قدرت‌های خارجی مانند چین، اعلام کرده است.

حتی با ساخت کارخانه‌های تولید داخلی، توسعه ظرفیت تولید نیمه‌رساناها، متکی به طیف وسیعی از فرآیندهایی است که در سراسر جهان انجام می‌شود زیرا ساخت نیمه‌رساناها، به ترکیبی از مواد موجود در سراسر جهان مانند سیلیکن، کربن و گرافیت نیاز دارد. از زمانی که اولین تراشه‌های رایانه‌ای در اواخر دهه ۱۹۶۰ در آمریکا ابداع شدند، بخش عظیم تولید به خارج از آمریکا منتقل شدند تا شرکت‌ها بتوانند هزینه‌هایشان را کاهش دهند.

طی چند دهه گذشته، منطقه آسیا، به یک پیشرو در تولید ریزتراشه تبدیل شده و تراشه‌های ارزان‌تر و پیشرفته‌تری نسبت به تراشه‌های ساخت آمریکا، تولید کرده است. تایوان اکنون بیش از ۶۰ درصد از تراشه‌های جهان و بیش از ۹۰ درصد از ریزتراشه‌های پیشرفته را تولید می‌کند. این امر باعث شد سهم آمریکا از تولید ریزتراشه، از ۳۷ درصد در سال ۱۹۹۰، به تنها ۱۲ درصد در حال حاضر کاهش پیدا کند.

آمریکا تلاش می‌کند از طریق بودجه عمومی بیشتر و مشوق‌های مالی برای حمایت از رشد صنعتی، خود را به عنوان یک رهبر جهانی در تولید نیمه‌رساناها، معرفی کند. تحقیقات گروه مشاوره بوستون در سال ۲۰۲۰ نشان داد که ۵۰ میلیارد دلار بودجه در این صنعت می‌تواند به افزایش سهم آمریکا در تولید ریزتراشه به حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد تا پایان دهه جاری کمک کند. در همین حال، این مطالعه نشان داد که بدون بودجه اضافی، این رقم می‌تواند به حدود ۱۰ درصد کاهش یابد. آمریکا انتظار دارد بر اساس سطح فعلی سرمایه گذاری، سهم خود را در بازار جهانی تولید ریزتراشه تا سال ۲۰۳۰، به حدود ۲۰ درصد افزایش دهد.

نیمه رساناها در قلب اقتصاد

نیاز به زنجیره تامین قوی‌تر ریزتراشه‌های داخلی، به دنبال کمبودهای تجربه شده در سال ۲۰۲۱، پس از پاندمی کرونا آشکار شد. لائل برینارد، مدیر شورای اقتصاد ملی کاخ سفید، توضیح داد: نیمه‌رساناها، قطعات مهمی در بسیاری از کالاهایی هستند که برای اقتصاد ما حیاتی هستند. او همچنین پیشنهاد کرد که افزایش تولید ریزتراشه در آمریکا، مشکلات عرضه که در سال ۲۰۲۱ مشاهده شد را کاهش می‌دهد و انتظار می‌رود سرمایه گذاری در این بخش، به کاهش تورم کمک کند.

در حالی که آمریکا، توانایی‌های تولید خود را به میزان قابل توجهی در سال‌های آینده افزایش خواهد داد، تولید ریزتراشه، یک تلاش بین‌المللی خواهد ماند. گزارش سال ۲۰۲۰ اتحاد جهانی نیمه‌رسانا، نشان می‌دهد که تراشه‌ها و اجزای آنها قبل از رسیدن به مصرف کننده، می‌توانند ۷۰ بار یا بیشتر از مرزهای بین المللی عبور کنند و بیش از ۴۰ هزار کیلومتر را طی کنند. در همین حال، مطالعه دیگری از گروه مشاوره بوستون و انجمن صنعت نیمه‌رسانا نشان داد که دستیابی به یک زنجیره تامین ریزتراشه خودکفا در آمریکا، به حدود یک تریلیون دلار بودجه نیاز دارد که هم قیمت تراشه‌ها و هم محصولاتی که از آنها استفاده می‌کنند، افزایش می‌دهد.

در حال حاضر چندین پروژه نیمه‌رسانای جدید در آمریکا، در دست توسعه هستند که انتظار می‌رود تلاش‌های تولید داخلی را تقویت کنند. وزارت بازرگانی آمریکا در آوریل، بودجه ۹۰ میلیون دلاری را برای بهبود یک کارخانه نیمه‌رسانا در کلرادو اسپرینگز و ۷۲ میلیون دلار را برای توسعه یک تاسیسات در گرشام اورگان اعلام کرد. انتظار می‌رود این بودجه به شرکت میکرون تکنولوژی کمک کند تا تولید خود را تا سه برابر افزایش دهد. انتظار می‌رود این سرمایه‌گذاری، فرصت‌های شغلی در ساخت و ساز و تولید را حدود ۷۰۰ شغل در یک دهه آینده افزایش دهد.

دولت بایدن همچنین در آوریل اعلام کرد ۶.۴ میلیارد دلار کمک مالی برای سامسونگ به منظور تقویت تلاش‌های تولید داخلی فراهم می‌کند. این امر از تلاش‌های سامسونگ برای توسعه یک مرکز تولید تراشه در تیلور، تگزاس و همچنین گسترش پایگاه خود در شهر آستین حمایت می‌کند. سامسونگ همچنین قصد دارد یک مرکز تحقیق و توسعه در تیلور بسازد تا نوآوری در فناوری ریزتراشه ایجاد کند.

بودجه از قانون تراشه‌های دو حزبی ۲۰۲۲ تامین می‌شود. اروپا هم از این تلاش‌ها الگوبرداری کرده است. اتحادیه اروپا، «قانون تراشه‌های اروپا» را در سال ۲۰۲۳ تصویب کرد و ۴۶.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را برای افزایش سهم اروپا از بازار جهانی نیمه‌رساناها از ۱۰ درصد فعلی، به ۲۰ درصد تا سال ۲۰۳۰، اختصاص داده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی سنگین صنعت نیمه‌رساناها در سال‌های اخیر، به تثبیت آمریکا به عنوان یک رهبر جهانی در تولید ریزتراشه‌ها کمک کند. با ادامه تامین مالی، تحقیق و توسعه بیشتر، به نوآوری در تولید نیمه‌رساناهای پیشرفته برای کاهش وابستگی به قدرت‌های خارجی مانند تایوان برای تامین ریزتراشه‌های آمریکا کمک می‌کند. بعلاوه، توسعه صنعت نیمه‌رساناهای اروپایی از اهداف کاهش وابستگی کلی به آسیا برای ریزتراشه‌های جهان پشتیبانی می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا