ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

امنیت سایبری دغدغه اصلی کسب و کارهای اینترنتی

به اعتقاد مدیرعامل یک شرکت ارائه دهنده خدمات تاکسی‌های اینترنتی، یکی از دغدغه‌های اصلی هر شرکت و کسب‌وکاری این است که با بالاترین میزان امنیت، اطلاعات کاربران خود را حفظ کند چون مزیت یک شرکت یا هر کسب‌ و کاری این است که هم از داده‌ای که ایجاد شده به درستی محافظت و هم از آن برای توسعه خود استفاده کند.

محمد خلج در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تأثیر فضای مجازی بر کسب‌ و کارهای اینترنتی و حمایت‌های دولتی انجام شده در این زمینه اظهار کرد: طبق گفتمان انقلاب صنعتی چهارم و مباحثی که تحت عنوان انقلاب صنعتی پنجم مطرح می‌شود، تعریف مشخصی از اقتصاد دیجیتال و حوزه فناوری در کشور و دنیا دارد، این است که این حوزه را به سه قسمت مجزا و مشخص تقسیم‌بندی می‌کنند.

سه حلقه اصلی اقتصاد دیجیتال

وی افزود: یک بخش مربوط به بحث‌های زیرساخت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال مانند شرکت‌هایی است که به صورت اپراتوری بستر و زیرساخت اینترنت را فرهم می‌کنند که اینها همان‌ حلقه‌های اولیه اقتصاد دیجیتال و زیربنای فعالیت کسب‌وکارهایی می‌شوند که می‌توانند بر روی این بستر بیایند و ارزش افزوده‌ای ایجاد کنند. اما حلقه دوم عملا شرکت‌ها و مجموعه‌هایی هستند که به عنوان پلتفرم شناخته می‌شوند و بستری را فراهم می‌کنند تا کسب‌ و کارهای مختلف بر بستر اینترنت و سکوهای پلتفرم‌ها فعالیت کنند. 

خلج با بیان اینکه در این مرحله نیز اقتصاد مشارکتی مشخص و ظرفیتی فراهم می‌شود تا کسب و کارهای مختلف از طریق سکوها خدماتی ارائه یا اینکه بستری را فراهم کنند  و به عنوان حلقه سوم اقتصاد دیجیتال بتوانند ارائه سرویس کنند.  

او در ادامه درباره حلقه سوم اقتصاد دیجیتال توضیح داد: این حلقه معمولا به عنوان بخشی از فضای اقتصادی کشور مطرح می‌شود که به صورت سنتی فعالیت می‌کنند اما ظرفیتی دارند که بتوانند از زیرساخت‌های موجود در حلقه اول و دوم ایجاد شده بهره‌مند شوند و بهره‌وری خود را بالا ببرند. معمولا در این بخش مفاهیمی مانند شرکت‌های دانش بنیان، مؤسسه‌ها، پلتفرم‌ها و سکوها مطرح می‌شوند که می‌توانند در بخش سنتی اقتصاد یک کشور فعال شود و به بالا رفتن بهره‌وری کمک کنند. این حوزه عملا جایی است که باعث می‌شود هم سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کند و هم در ضریب دادن به توسعه بخش اقتصاد دیجیتال کشور نقش مؤثری داشته باشد.   

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این حوزه از اقتصاد کشور حوزه جوانی است، گفتمان آن در حال شکل گیری است و قوانین و مقرراتی در این بخش باید ایجاد شود که در حال حاضر در همین مسیر هستیم. همچنین نیاز است قوانین و مقرراتی در این حوزه حذف شود و از طریق مختلف مانند کسب تجربه و گرته‌برداری از مدل‌هایی که در دنیا در حال استفاده اند و این امکان وجود دارد که با شرایط داخلی کشور منطبق شوند، استفاده شود. واقعیت این است که حمایت‌ها از جنبه‌های مختلف مانند قوانین و مقررات، تأمین مالی و سرمایه‌گذاری و غیره تعریف می‌شود.

لزوم حذف قوانین زائد و تبیین قوانین مورد نیاز

خلج ادامه داد: مهم‌ترین اتفاق در آینده حرکت به سویی است که جایگاه کسب‌ و کارها در اقتصاد کشور تبیین شود. بخش دیگر زیرساخت شرکت‌های فعال این حوزه است به گونه‌ای که این شرکت‌ها خود ذاتا می‌توانند بدست آورند یا خلق کنند بنابراین به نظرم نباید به حمایت‌هایی از جنس غیر ارگانیک برای اینکه یک کسب و کار را توسعه و رشد بدهد زیاد پرداخته شود اما زیرساختی که شرکت‌ها بتوانند تولید دانش، فناوری انجام دهند و نیروی انسانی خود را رشد دهند بسیار مهم است.  

امنیت سایبری دغدغه مهم شرکت‌ها و کسب‌ و کارهای اینترنتی

مدیرعامل شرکت ارائه دهنده خدمات تاکسی اینترنتی اسنپ درباره امنیت سایبری و اهمیت آن توضیح داد: بحث امنیت سایبری شاید فقط به کسب‌ و کارها مربوط نشود. ما شاهدیم با توجه به شرایطی که وجود دارد مثلا مراکز داده‌ای که خصوصی نیستند عملا با این حملات مواجه هستند. طبیعتا یکی از دغدغه‌های اصلی هر شرکت و کسب‌وکاری این است که با بالاترین میزان امنیت، اطلاعات کاربران خود را حفظ کند چون مزیت یک شرکت یا هر کسب‌ و کاری این است که هم از داده‌ای که ایجاد شده به درستی محافظت و هم از آن برای توسعه خود استفاده کند.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا