انرژی

مذاکرات نفتی ایران و روسیه تا کجا پیش رفت؟

در روزهای گذشته مقامات ایران و روسیه با یکدیگر دیدار داشتند و در این دیدار بر روند توسعه مناسبات ایران و روسیه تاکید و برای این مهم نیز تصمیماتی اخذ شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حجم مبادلات تجاری روسیه با جمهوری اسلامی ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی، ۴۸‌درصد افزایش یافت. همچنین براساس نتایج سه ماه نخست سال ۲۰۲۴، صادرات روسیه به ایران ۷۷ درصد و واردات این کشور از ایران ۱۳درصد افزایش یافته است.

همچنین بخوانید

به تازگی نیز مقامات دو کشور با یکدیگر مذاکره کردند، همه موارد دستور کار مناسبات دو کشور طی سه سال اخیر بررسی و درباره سرمایه‌گذاری روسیه در میدان‌های جدید نفتی ایران مذاکره و تصمیم‌های خوبی گرفته و پیشرفت کارها در حوزه صنعت و نفت و گاز، نیروگاهی، نیروگاه هسته‌ای شماره دو بوشهر، بانکی، کریدور شمال و جنوب و خط ریلی رشت – آستارا بررسی شد.

در این دیدار درباره رفع چالش‌ها در پروژه‌های مشترک گفت‌وگو و توافق‌ها و تصمیم‌های تازه به‌ویژه در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی اتخاذ شد.

توسعه ۷ میدان نفتی در ایران با سرمایه‌گذاری شرکت‌های روسی

آنطور که جواد اوجی – وزیر نفت اعلام کرده اکنون هفت میدان نفتی در ایران با سرمایه‌گذاری شرکت‌های مختلف روسی در حال توسعه است و ۲۲۰ هزار بشکه از تولید روزانه نفت ایران از آن دسته از میدان‌های کشور است که روس‌ها در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. درباره سرمایه‌گذاری شرکت‌های روس در میدان‌های جدید نفتی در ایران نیز در این نشست مذاکره شد.

وی از گفت‌وگو درباره صادرات فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی و ‌انتقال فناوری به‌عنوان محور دیگر مذاکرات خود با مقامات روسی نام برد و گفت:‌ متخصصان ایرانی هم‌اکنون در حال تأمین نیازمندی‌های شرکت‌های روسیه در حوزه‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت هستند و درمقابل، یک‌سری نیازمندی‌های صنعت نفت و گاز ایران از طریق شرکـت‌های روسی تأمین می‌شود که همه این موارد در نشست‌هایی که با دولتمردان روسیه داشتیم مطرح و تصمیمات خوبی اتخاذ شد.

وی یادآور شد: از سویی به‌دنبال حادثه ناگواری که در کشور رخ داد و سبب شهادت رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و عزیزان دیگر شد، ابراز همدردی و پیگیری موضوعات از طریق آقای پوتین و پشتیبانی و حمایت وی در این فرایند را شاهد بودیم؛ ازاین‌رو، لازم بود که به‌طور حضوری قدردانی کنیم.

وزیر انرژی روسیه، مسئول طرف روسی کمیسیون مشترک با ایران می‌شود

وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه دوره فعالیت الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه به‌عنوان رئیس طرف روسی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با ایران، هفته آینده پایان می‌یابد، اعلام کرد: در این نشست وزیر انرژی روسیه که مسئولیت طرف روسی این کمیسیون را برعهده خواهد گرفت هم حضور داشت.

وزیر نفت همچنین با اشاره به راه‌اندازی پرواز مستقیم تهران – گروزنی مرکز چچن روسیه، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌ها همسو با تقویت مناسبات دو ملت همگام با ارتقای سطح روابط تداوم یابد.

 الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه نیز ضمن اعلام افزایش ۴۸درصدی مبادلات تجاری ایران و روسیه در ۳ ماه نخست  ۲۰۲۴ گفت: راه‌اندازی پروازهای مستقیم در مسیر گروزنی – تهران در تاریخ ۱۰ژوئن۲۰۲۴  از سوی (شرکت ایرانی) ماهان ایر انجام می‌شود و اطمینان دارم که این موضوع انگیزه‌ای برای افزایش جریان گردشگر متقابل بین ایران و مناطق قفقاز شمالی خواهد بود.

ایران و روسیه ظرفیت‌های متعددی برای توسعه روابط خود در حوزه انرژی دارند و طی سال‌های اخیر نیز برای تحقق این مهم جلسات متعدد را با یکدیگر در سطوح مختلف برگزار کرده‌اند که نتایج خوبی نیز حاصل شده است، تاکید بر افزایش روابط بی‌شک می‌تواند نتایج بهتری را برای هر دو کشور حاصل کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا