بانکبانک و بیمه

بانک کشاورزی، پیشرو در صدور و ارائه سیستمی اوراق «گام»

بانک کشاورزی از جمله بانک های پیشرو در فرایند مکانیزه صدور گواهی اعتبار مولد «گام» بوده و آماده ارائه این خدمت به مشتریان حقوقی بابت تامین سرمایه در گردش برای خرید کالا و خدمات است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی بانک کشاورزی، این بانک در راستای سیاست های بانک مرکزی ج.ا.ا و به منظور هدایت منابع مالی به فعالیت های مولد اقتصادی، مدیریت نقدینگی در اقتصاد کشور و تامین مالی غیر تورمی زنجیره های تولید، گواهی اعتبار مولد «گام» را به عنوان یک ابزار بازار محور با قابلیت نقل و انتقال در بازار های پول و سرمایه ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش، اوراق «گام» در واقع سندی است که بانک با توافق فروشنده و خریدار کالا و خدمات، منتشر و بوسیله آن،  پرداخت بدهی خریدار را در سررسید معینی ضمانت می کند.

این گزارش می افزاید: اوراق «گام» ابزاری برای کمک به رفع چالش‌های کمبود نقدینگی برای خرید مواد اولیه و تأمین سرمایه در گردش بنگاه ‌های اقتصادی است و امکانات ضمانتی جدیدی را برای تأمین اعتبار آنان فراهم می‌کند که بر اساس آن، تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه، از بانک عامل درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد «گام» در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند.

سررسید اوراق گام می تواند حداقل یک و حداکثر دوازده ماه باشد و مبلغ قابل انتشار برای آن هم تا سقف ۲۰۰ درصد فروش سال آخر فعال اقتصادی (تولید کننده کالا و خدمات) است.

شایان ذکر است، فروشنده مواد اولیه بعد از دریافت اوراق گام می تواند اوراق را تا سررسید نگهداری و در زمان سررسید مبلغ آن را از بانک دریافت کند و یا اوراق را در قبال فاکتور به عضو دیگری از زنجیره تامین خود منتقل و مواد مورد نیاز خود را تامین کند.

همچنین با توجه به نوع اوراق، اگر اوراق با نماد بازار سرمایه باشد، فروشنده اول می تواند تا سقف ۲۵ درصد اوراق خود را در بازار سرمایه به فروش برساند و اگر اوراق با نماد بانک مرکزی منتشر شده باشد، فروشنده اول می تواند تا سقف ۲۵ درصد از اوراق خود را به اشخاص حقوقی غیر بانکی بفروشد. استفاده از این اوراق برای پرداخت بدهی به دستگاه های اجرایی مجاز دولتی نیز امکان پذیر است. (درصد مذکور برای فروشندگان بعدی، متفاوت است و توسط بانک مرکزی تعیین و به بانک ها ابلاغ می شود.)

متقاضیان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه اوراق «گام» به شعب بانک کشاورزی در سراسر کشور مراجعه فرمایند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا