اقتصاد کلان

تورم تولیدکننده معدن کاهش یافت

براساس گزارش مرکز آمار ایران، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۱.۶ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲.۱ درصد)، ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طبق اعلام مرکز آمار ایران، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن ۱۹۸۵.۲ است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۱.۶ درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)  ۱۹.۷ درصد و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه)، ۳۹.۲ درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم ماهانه

براسا این گزارش، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۱.۶ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲.۱ درصد)، ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۱.۶ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش­ترین تورم ماهانه با ۴.۷ درصد مربوط به گروه «سایر معادن» و کم‌ترین تورم ماهانه با ۱.۱ درصد مربوط به گروه «کانه­‌های فلزی» است.

تورم تولیدکننده معدن کاهش یافت

افزایش تورم نقطه به نقطه

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۹.۷ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۱۷.۸ درصد)، ۱.۹ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، دراردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱۹.۷ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۳۱.۹ درصد مربوط به گروه «سایرمعادن» و کم­‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۱۶.۷ درصد مربوط به گروه «زغال­سنگ» است.

تورم تولیدکننده معدن کاهش یافت

کاهش تورم سالانه

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۳۹.۲ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۴۱.۴ درصد)، ۲.۲ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۹.۲ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش­ترین تورم سالانه با ۴۴.۲ درصد مربوط به گروه «سایر معادن» و کم‌ترین تورم سالانه با ۲۷.۱ درصد مربوط به گروه «زغال­‌سنگ» است.

تورم تولیدکننده معدن کاهش یافت

انتهای پیام

منبع

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا