بورسبورس اوراق

دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری در خصوص اصلاح بورس


بورس یکی از محورهای مورد پرسش و اظهارنظر نامزدهای انتخاباتی است که بعضاً نامزدها رویکردهای متفاوت در خصوص آن ارائه می‌دهند یا ایده‌ها و برنامه‌های خود برای اصلاح وضعیت آن را ارائه می‌کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بورس همواره یکی از مهم‌ترین محورهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در حوزه اقتصاد است. در سال‌های گذشته نیز شاهد بودیم که مواردی از سوی نامزدها مطرح شده که وقتی به حوزه اجرا می‌رسند، امکان اجرای آنها وجود ندارد. علت نیز این است که اولویت‌های بزرگتری در اقتصاد ایران وجود دارد و نمی‌توان آنها را فدای بورس کرد.

در این گزارش به مرور نظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم براساس آن چیزی که تا امروز بیان کرده‌اند می‌پردازیم.

همچنین بخوانید

توضیحات قاضی زاده در خصوص ایده اصلاح سه روزه بورس

قاضی‌‌زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص رویکرد خود در برابر بورس گفته است که بسته ما درباره بورس شامل دو بخش است که یکی پیش‌بینی پذیری اقتصاد است و باید کاری کنیم در یک بازه زمانی نرخ بهره، انرژی، غذا و … کاملا قابل پیش‌بینی باشد.

وی در ادامه گفته است که راهکار دوم این است که بازار بورس با ورود شرکت‌های دولتی به بورس تقویت شود، الان شرکت‌های خصولتی هستند اما با عمومی کردن اقتصاد باید شرکت های دولتی را وارد بورس کرد تا هم عامل شفافیت شرکت‌های دولتی شویم و هم بورس تقویت شود.

پزشکیان منتقد نرخ خوراک و عوارض شد

مسعود پزشکیان دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز در صفحه ایکس(توییتر) خود در مورد بورس اظهار نظر کرده است. وی در این خصوص گفته است که بورس اوراق بهادار بدترین دوران خود را در طول چهار سال گذشته سپری می‌کند. پزشکیان معتقد است که مشکل بورس، همان مشکل اقتصاد کشور است و به مصوبه نرخ خوراک و عوارض آن در بازار سرمایه اشاره کرده است.

قالیباف: نرخ سود اوراق بورس را منهدم کرد

محمدباقر قالیباف در اظهارات خود در خصوص مشکلات بازار سرمایه بر روی مسئله قیمت‌گذاری متمرکز شده است. وی گفته است که وقتی دولت قیمت گذاری دستوری در شرکت های بورسی انجام میدهد باید زیان آن از جیب مردم برداشته شود حتما ما بدون بازار ثانویه نمیتوانیم بازار اولیه را رونق دهیم و بازار و شرکت سودده داشته باشیم. دولت درحال نابود کردن بورس با سودهای بالای بانک ها است.

وی گفته است که بخشی از تکلیف بانک ها در تامین مالی بنگاه ها و صنایع هم باید از بورس انجام شود. نهاد بورس نیز نیاز به اصلاح ساختاری دارد. علاوه بر این قیمت گذاری دستوری و تصمیمات خلق الساعه که منجر به ایجاد هزینه برای مردم و شرکت ها شده باید حذف شوند.

قالیباف گفته است که تنها کمتر از ۳۰ درصد ۶ برنامه قبلی توسعه اجرا شده و بانک مرکزی با تعیین نرخ ۳۰ درصدی سود اوراق، بی اعتمادی را دامن زده و منجر به عدم تمایل سرمایه گذاری مردم در بورس شده است. در شرایط حساس ایران نمی‌‎توان آزمون و خطا کرد و بی‌عرضگی دولت را از جیب مردم جبران کرد.

تمرکز بر بازار اولیه به جای ثانویه در تفکر بورسی جلیلی

سعید جلیلی طی رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۴۰۰ در مورد رویکرد خود نسبت به بازار سرمایه گفته بود که نباید با تبلیغات هیجانى درصدد تقویت بازار سرمایه برآمد و براى رونق این حوزه، بازار اولیه باید اصالت بیدا کند و بازار ثانویه فقط نقش نقد شوندگی براى بازار اولیه ایفا کند؛ نه اینکه عرصه ای برای سوداکرى ایجاد شود که بازار اولیه هم تلاطم را شاهد باشد.

پورمحمدی و ایده تحقق شفافیت اقتصادی با کمک تکنولوژی‌

مصطفی پورمحمدی تا کنون اظهارات روشنی نسبت به بازار سرمایه و بورس نداشته است و تنها اظهار نظری در خصوص شفافیت اقتصادی و لزوم استفاده از بستر تکنولوژی برای این منظور داشته است که بورس می‌تواند مصداقی برای آن باشد. وی گفته است که شفافیت اقتصادی را در راستای همخوانی بستر‌های فناوری و تکنولوژی با داده‌های اقتصادی می‌داند.

۵ مورد از اصلاحات مورد نظر زاکانی برای بورس

علیرضا زاکانی در بازه زمانی رقابت انتخاباتی سال ۱۴۰۰، علت اختلال در بازار سرمایه را دعوای مبتنی بر سیاستگذاری‌های دستوری قیمت‌ها می‌دانست. همچنین وی بنا داشت تا در دولت مورد نظر خود به اصلاح بازار توسط گروهی از کارشناسان اقدام کند.
از جمله اصلاحات مورد نظر وی کاهش و حذف مداخله‌گر و رقیب در بورس، کاهش مداخله دولت در بازار سرمایه، رانتی بودن بورس، ایجاد تعادل و ثبات با سیاست گذاری دقیق در بازار سرمایه، جلوگیری از منفعت طلبی و سودجویی حقوقی‌ها در بورس بوده است.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا