اقتصاد کلان

گام‌های دولت سیزدهم در راستای بهره‌گیری از ظرفیت مالیات در خدمت‌رسانی

نماینده آستانه اشرفیه در مجلس به تشریح بخشی از گام‌های دولت سیزدهم در راستای بهره‌گیری هرچه بهتر از ظرفیت مالیات در خدمت‌رسانی به مردم پرداخت.

به گزارش آرمان اقتصادی، مالیات به عنوان یکی از پایدارترین منابع درآمدی دولت‌ها میتواند کمک زیادی به اداره کشور و پیشبرد امور در بخشهای عمرانی و توسعه‌ای بکند. از سوی دیگر، مالیات یک ابزار در دست دولت است که می‌تواند از آن با اهداف مختلف استفاده کند. به طور مثال، دولت با استفاده از ابزار مالیات می‌تواند صنایع را به سمت توسعه زنجیره ارزش محصولات سوق دهد.

همچنین اعمال مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه نیز می‌تواند در راستای مقابله با اقدامات مخرب در کشور در دستور کار باشد. با توجه به آنچه در بالا گفته شد، مالیات از اهمیت بالایی برخوردار است و استفاده صحیح از آن می‌تواند به اداره بهتر کشور کمک زیادی بکند.

دولت سیزدهم در راستای استفاده از این ظرفیت گام برداشت. طی سال‌های گذشته دولت و مجلس همدل با یکدیگر پیش رفته‌اند تا به مالیات‌ستانی حقه از همگان در کشور بپردازند. حالا شاهد افزایش درآمدهای دولت از محل مالیات‌ها هستیم. این درآمدها در زمینه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، حمل و نقل و… به کار افتاده است. این تصور غلط در میان مردم وجود دارد که قرار است مالیات‌ستانی در کشور افزایش یابد و از افرادی که مالیات می‌پردازند، مبالغ بیشتری اخذ شود. اما واقعیت این است که افزایش درآمدهای مالیاتی دولت طی سال‌های گذشته بر اثر مقابله با فرار مالیاتی و تعریف پایه‌های مالیاتی جدید میسر شد.

نظرات ابراهیم نجفی اسپیلی، نماینده آستانه اشرفیه را در مجلس شورای اسلامی در خصوص مصارف درآمدهای مالیاتی را در بخش‌های مختلف در ادامه می‌خوانید.

اختصاص ۴ درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها

نجفی در خصوص اختصاص ۴ درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها به منظور افزایش و بهبود کیفیت ارائه خدمات به مردم به ایسنا گفت: در سال گذشته مالیات بر ارزش افزوده را از ۹ به ۱۰ درصد افزایش دادیم. ۴ درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها اختصاص پیدا کرده است تا در راستای توسعه متوازن شهرها هزینه شود.

نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شهرداری‌های کوچک درآمد خاصی ندارند و نمی توانند از عهده مخارجشان برآیند و به ارائه خدمات به مردم اقدام کنند. به همین دلیل، اختصاص ۴ درصد از مالیات بر ارزش افزوده به آنها میتواند کمک کننده باشد.

نجفی گفت: بعضاً شهرداریها برای پرداخت حقوق کارکنانشان به مشکل میخورند. منبع درآمدی آنها همین ۴ درصد از مالیات بر ارزش افزوده است. یکی از مهمترین کاربردهای مالیات بر ارزش افزوده این است که از آنها در راستای ارائه خدمات به مردم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: امکان توسعه جاده‌های درون‌شهری، اتوبان‌های داخل شهر و همچنین تهیه تجهیزات حمل‌ونقل عمومی نظیر اتوبوس، بی‌آرتی، مترو، قطار و … برای شهرداری ها از محل سهم ۴ درصدی از مالیات بر ارزش افزوده به وجود می‌آید.

مالیات را افزایش نمی دهیم، جلوی فرار مالیاتی را می گیریم

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این روشنگری باید صورت بگیرد که قصد نداریم به افزایش مالیات ها بپردازیم. بلکه مالیات ستانی حقه از همگان متناسب با درآمد مودیان در دستور کار است. طی سالهای گذشته هدف این بوده است که جلوی فرار مالیاتی گرفته شود و افزایش درآمدهای مالیاتی در خدمت اقتصاد ملی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: هر چقدر بتوانیم درآمدهای مالیاتی را از بسترهای مناسب افزایش دهیم، نیاز به استقراض از بانک مرکزی کاهش مییابد و میتوانیم به کنترل مواردی همچون تورم و رشد نقدینگی بپردازیم و در دولت سیزدهم به این سمت حرکت کردیم. بخش مهمی از اقدامات حوزه توسعه شهری و توسعه زیرساخت بهداشتی در کشور به پشتوانه سهم شهرداری و سهم بهداشت از مالیات محقق شد و درآمدهای مالیاتی به موتور محرکه توسعه کشور تبدیل شدند.

حمایت های معیشتی و درمانی با استفاده از منابع مالیاتی

نجفی در خصوص رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال در دولت سیزدهم، افتتاح بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور در مشهد و افتتاح بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس به پشتوانه درآمدهای مالیاتی گفت: به طور کلی، درآمدهای مالیاتی در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان به کار گرفته می شود. بخش زیادی از درآمدهای ماده تبصره ۱۴ قانون هدفمندی یارانه ها که قبلاً در قانون بودجه ۱۴۰۲ داشتیم و امسال کمی تغییر کرده است، به حوزه کشاورزی و تأمین دارو از طریق واردات اختصاص می یابد. بخش زیادی از هزینه مورد نیاز در زمینه یارانه نقدی، یارانه گندم و یارانه دارو از طریق درآمدهای مالیاتی کشور تأمین میشود.

وی ادامه داد: افزایش درآمدهای مالیاتی کشور به درستی طی سالهای گذشته در دستور کار قرار گرفت. زیرا اتکا به درآمدهای نفتی برای بودجه ریزی باید کاهش یابد. این امر همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده است. تکیه بیش از حد بر درآمدهای نفتی مشکلاتی را برای کشور به وجود می‌آورد که به منظور جلوگیری از آنها باید به سمت دریافت مالیات حقه از همگان و دسترسی به منابع پایدار درآمدی حرکت کنیم.

نماینده آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر اثر اقدامات صورت گرفته توانستیم در سال ۱۴۰۲ میزان درآمدهای مالیاتی را به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان برسانیم. این درآمدها بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۳ در بخش زیرساخت ها به کار می افتد و به کمک دولت برای اداره کشور می آید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا