پرداخت الکترونیککسب و کار

پرداخت قبوض به صورت اینترنتی بدون نیاز به مراجعه به عابربانک

 تا همین چند سال پیش، پرداخت قبض تنها ازطریق مراجعه به بانک‌ها امکان‌پذیر بود اما زندگی در دنیای امروز به اینترنت وابسته است و این وابستگی به‌حدی شدید شده که تصور دنیای قبل از اینترنت، دیگر امکان‌پذیر نیست. در این مقاله روش‌های پرداخت قبض به صورت غیرحضوری را بررسی میکنیم.

 

زندگی در دنیای امروز به اینترنت وابسته است و این وابستگی به‌حدی شدید شده که تصور دنیای قبل از اینترنت، دیگر امکان‌پذیر نیست. این روزها، مردم بیشتر کارهای خود را به‌صورت غیرحضوری و با کمک اینترنت انجام می‌دهند؛ یکی از این کارها، پرداخت قبوض خدماتی، خرید شارژ و تراکنش‌های مشابه است، کاری که پیش از این با مراجعه حضوری به بانک، فروشگاه‌ها و … انجام می‌شد.

باوجود گسترش استفاده از اینترنت برای فعالیت‌هایی مانند پرداخت قبض، هنوز هم افرادی وجود دارند که با جزییات انجام این کار آشنایی ندارند. در این مطلب، درمورد روش‌های پرداخت قبض به‌صورت اینترنتی و چگونگی انجام این کار صحبت خواهیم کرد.

برای پرداخت اینترنتی قبوض به چه مواردی نیاز است؟

تا همین چند سال پیش، پرداخت قبض تنها ازطریق مراجعه به بانک‌ها امکان‌پذیر بود. این روش منسوخ، زمان‌بر و گاها پرهزینه بود؛ زیرا بعضی افراد برای رسیدن به شعبه بانک و پرداخت قبض، ناچار به گرفتن تاکسی بودند؛ اما این روزها پرداخت قبض به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود و دیگر نیازی به حضور در شعب بانک‌ها نیست.

روش اینترنتی جایگزین خوبی برای پرداخت حضوری است و علاوه‌بر صرفه‌جویی در زمان، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها هم می‌شود. شاید تصور کنید پرداخت اینترنتی قبوض یا خرید شارژ سیمکارت به‌صورت اینترنتی فرآیندی پیچیده باشد و مدارک مختلفی نیاز باشد، درصورتی‌که این‌طور نیست.

برای پرداخت اینترنتی قبوض، ملزوماتی نیاز است که درصورت داشتن آن‌ها به‌راحتی می‌توانید قبض خود را پرداخت کنید، بدون این‌که در صف بانک معطل شوید. این مدارک عبارت‌اند از:

  • کارت بانکی دارای رمز دوم: برای انجام هر تراکنش اینترنتی، از پرداخت قبض گرفته تا خرید شارژ سیم‌کارت یا خرید بسته اینترنت همراه، به کارت بانکی دارای رمز دوم نیاز دارید. امروزه پرداخت اینترنتی با کارت همه بانک‌ها انجام می‌شود؛ بنابراین، در هر بانکی که حساب داشته باشید و کارتی از آن دریافت کرده باشید، امکان پرداخت قبوض وجود دارد. تنها شرط استفاده از کارت بانکی، داشتن رمز دوم است. رمز دوم کارت یا رمز پویا، بسته به نوع بانک به‌صورت غیرحضوری و با کدهای مخصوص و یا با مراجعه به خودپرداز یکی از شعب بانکی که در آن حساب دارید، فعال می‌شود.

  • شناسه قبض و پرداخت: برای پرداخت اینترنتی قبوض خدماتی، شناسه قبض و شناسه پرداخت نیز موردنیاز است. این شناسه‌ها معمولا ازطریق پیامکی که مقدار قبض را مشخص می‌کند، برای شما ارسال می‌شود.

  • شماره موبایل به نام خودبرای ایجاد امنیت در تراکنش‌های اینترنتی، بانک مرکزی در چند سال اخیر قانون جدیدی وضع کرده‌است و آن استفاده از کارت بانکی متصل به شماره موبایلی است که کد ملی هر دو یکی باشد. درواقع، رمز دوم تنها به شماره موبایلی ارسال می‌شود که کد ملی آن با کد ملی کارت بانکی مطابقت داشته باشد.

  • نرم‌افزار مناسب: برای انجام پرداخت‌های اینترنتی، داشتن یک نرم‌افزار مناسب هم ضروری است. نرم‌افزارهای زیادی برای انجام این کار وجود دارند که بسته به نوع و سیستم‌عامل موبایل خود، می‌توانید آن‌ها را دانلود و استفاده کنید.

شناسه قبض و شناسه پرداخت چیست؟

همان‌طورکه گفتیم، برای پرداخت قبض به‌صورت اینترنتی یا انجام تراکنش‌هایی مانند خرید بسته اینترنت همراه، باید شناسه قبض و شناسه پرداخت داشته باشید. شناسه قبض، عددی ۶-۱۳ رقمی است که مشخصات مشتری، نوع قبض و … ازطریق آن مشخص می‌شود. این شناسه برای یک قبض خاص در آدرسی مشخص، ثابت است.

برای مثال، شناسه قبض آب منزل در یک آدرس مشخص برای همه دوره‌ها یکسان است و تغییری نمی‌کند. اعداد شناسه قبض شامل کد پرونده که مشخصات صاحب قبض را تعیین می‌کند، کد شرکت تابعه مانند توزیع نیروی برق تهران، کد نوع خدمت مانند آب، برق، گاز و رقم کنترلی است.

اما شناسه پرداخت در هر دوره تغییر می‌کند؛ بنابراین، برای استفاده از آن جهت پرداخت تراکنش باید آخرین رقم آن را در اختیار داشته باشید. شناسه پرداخت هم کدی ۶-۱۳ رقمی است که شامل مبلغ، کد سال، کد دوره، رقم کنترلی اول و رقم کنترلی دوم است. شناسه پرداخت در هر دوره توسط شرکت خدماتی مربوطه برای مشترک اصلی یا فردی که قبض به‌نام او صادر می‌شود، پیامک می‌شود؛ بااین‌حال امکان دریافت آن از دفاتر پیشخوان دولت یا سایت اداره خدماتی مربوطه نیز وجود دارد.

چگونه با تاپ قبوض را پرداخت کنیم؟

کمی قبل گفتیم که برای پرداخت قبض به‌صورت اینترنتی نیاز به یک اپلیکیشن یا نرم‌افزار مناسب وجود دارد. سوپر اپلیکیشن تاپ یکی از نرم‌افزارهایی است که ازطریق آن می‌توان پرداخت قبض به‌صورت اینترنتی را انجام داد. این سوپر اپلیکیشن که وابسته به بانک پارسیان است و اعتبار آن توسط این بانک تامین و تایید می‌شود، یک دستیار هوشمند برای انجام خدمات مالی غیرحضوری است. با کمک این سوپر اپلیکیشن، انجام امور روزمره پرتکرار ساده‌تر می‌شود.

برای پرداخت قبض، خرید شارژ سیم‌کارت یا خرید بسته اینترنت همراه ازطریق این نرم‌افزار، تنها باید آن را روی گوشی خود نصب کنید. در صفحه اول، لیست تمام خدمات نر‌م‌افزار مشخص است و بسته به نیاز خود کافی است آن خدمت را انتخاب کرده و تراکنش موردنظر خود را انجام دهید. با ثبت و ذخیره‌سازی کارت بانکی و تاریخ انقضای خود در این نرم‌افزار، دیگر نیازی نیست که برای هر پرداخت، اطلاعات کارت را مجددا وارد کنید.

تمام خدمات پرداخت فقط با داشتن یک سوپر اپلیکیشن

سوپر اپلیکیشن تاپ، منبعی معتبر برای انجام تراکنش‌های اینترنتی است. در این نرم‌افزار، انواع تراکنش‌ها از خرید شارژ گرفته تا پرداخت قبوض خدماتی مانند آب، برق، گاز امکان‌پذیر است؛ ازطرفی، با استفاده از آن می‌توانید مبلغ موردنظر خود را به کارت دوستان و … انتقال دهید و حتی از موجودی کارت خود مطلع شوید. در سوپر اپلیکیشن تاپ، علاوه‌بر پرداخت قبض، امکان پرداخت عوارضی، پرداخت خلافی و … نیز وجود دارد و حتی می‌توانید بلیط سفر خود را از آن خریداری کنید.

نصب تاپ یک‌بار برای همیشه

استفاده از نرم‌افزارها، یکی از روش‌های پرداخت غیرحضوری قبوض و تسهیل انجام این کار است و سوپر اپلیکیشن تاپ، یکی از مطمئن‌ترین ابزارها در این زمینه محسوب می‌شود. برای استفاده از این سوپر اپلیکیشن و شروع تراکنش در آن، کافی است به سایت اپلیکیشن تاپ مراجعه کنید و نسخه اصلی نرم‌افزار را به‌صورت مستقیم دریافت کنید.

همچنین می توانید این اپلیکیشن را از کافه‌بازار، مالکیت و گوگل‌پلی دریافت کنید. پس از نصب اپلیکیشن، سایر مراحل ساده است؛ زیرا در ابتدای ورود، آموزش اولیه کار با نرم‌افزار به شما داده می‌شود و ازطرفی میز کار و تمام خدمات سوپر اپلیکیشن تاپ در صفحه اصلی مشخص است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا