بورسبورس اوراق

روند کاهشی نرخ بهره بدون ریسک ادامه دارد

بررسی تغییرات نرخ بازده انتظاری اوراق اخزا از ابتدای خرداد ماه امسال نشان می‌دهد، نرخ مذکور روندی کاهشی را آغاز کرده و در ۱۹ روز اخیر، بیش از ۴ واحد درصد کاهش یافته است.

کاهش نرخ بهره

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، بررسی تغییرات نرخ بازده انتظاری اوراق اخزا از ابتدای خرداد ماه امسال نشان می‌دهد، نرخ مذکور روندی کاهشی را آغاز کرده و در ۱۹ روز اخیر، بیش از ۴ واحد درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، مقایسه شکل و سطح منحنی ساختار زمانی نرخ بهره، در ابتدا و انتهای خرداد ماه نیز حاکی از تداوم این روند کاهشی است. اکنون در اوراق با سررسید کمتر از یکسال، نرخ بازده انتظاری به حوالی ۳۰ نیز درصد کاهش یافته و نرخ بازده انتظاری اوراق با سررسید بیش از دو سال به حدود ۳۳ درصد رسیده است.

افزون بر این، نیمه اول خردادماه مقام‌های ناظر بازار پول و سرمایه، تدابیری را برای مدیریت ریسک نرخ بهره اتخاذ کردند. اتفاق سریع تغییرات نرخ بهره صرفاً در چند روز نشان می‌دهد، اقدامات سیاستی هماهنگ در اثربخشی این سیاست‌ها تا چه اندازه حائز اهمیت است.

علاوه‌براین، در بازار سرمایه با مدنظر قرار دادن ویژگی برجسته مکانیزم بازار در تعادل بخشی، شاهد عملیاتی شدن برخی ابزارها و مقررات نظارتی جدید بودیم که از جمله آن می‌توان به تعدیل انتظارات فعالان بازار نسبت به حجم عرضه اوراق، ارائه تمهیداتی برای تقویت تقاضای اوراق و تشدید نظارت‌ها بر تبلیغات نهادهای مالی و نرخ‌های کشف شده حتی در جزئی‌ترین حجم‌های معاملاتی اشاره کرد.

این گزارش می‌افزاید: با کاهش نرخ بهره در کنار سایر اخبار مثبت این روزها، مانند تصویب اصلاح دستورالعمل نرخ خوراک و قیمت فرآورده پالایشی‌ها، تمدید مهلت افزایش سرمایه خودروسازها، تزریق منابع جدید به صندوق تثبیت بازار سرمایه، تسویه بدهی‌های ارزی و ریالی دولت به بنگاه‌های اقتصادی، انتظار می‌رود در روزها و ماه‌های آینده عوامل بنیادی صنایع و به تبع آن شرایط در بازار سهام بهبود یابد.

روند کاهشی نرخ بهره بدون ریسک ادامه دارد

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا