کسب و کارگردشگری

معرفی جاذبه‌های گردشگری شمال تهران

تهران به‌عنوان پایتخت ایران یک شهر بزرگ، پر از آثار و مراکز دیدنی و البته شلوغ و پرترافیک است. همین شلوغی باعث می‌شود حتی شهروندان تهرانی نتوانند در طول روز در مناطق مختلف تهران برای انجام کارهای خود به‌راحتی عبور و مرور کنند؛ بنابراین یکی از بهترین راه‌حل‌های رفت‌وآمد در تهران این است که کارهای خود را تقسیم‌بندی کنند. اگر شما به‌عنوان گردشگر به تهران آمده‌اید تا از جاذبه‌های توریستی آن دیدن کنید این تقسیم‌بندی مناطق به شما در لذت‌بردن و ثبت خاطرات بیشتر هم کمک خواهد کرد. به همین منظور در این مقاله می‌خواهیم همه جاذبه‌های گردشگری که می‌توانید در بخش شمال تهران از آن بازدید کنید را به شما معرفی کنیم.

لیست جاذبه‌های گردشگری شمال تهران

شمال تهران در ارتفاعات قرار دارد بنابراین بسیاری از مناطقی که برای کوهنوردان و طرفداران کوه و ارتفاع جذاب است در اینجاست. آب‌وهوای این منطقه نسبت به بخش مرکزی و جنوب تهران بسیار بهتر و در فصل‌های گرم سال خنک‌تر است که تجربه گردشگری را برای‌تان جذاب‌تر خواهد کرد. بنابراین اگر در شهرهایی با هوای گرم‌تر مثل مشهد یا کرمان زندگی می‌کنید سفر به تهران و تماشای جاذبه‌های گردشگری شمال این شهر می‌تواند تجربه خوبی باشد. اگر قصد خرید بلیط قطار مشهد به تهران یا بلیط قطار کرمان تهران را دارید می‌توانید از طریق سفرمارکت اقدام کنید.

جاذبه‌های این منطقه را می‌توان به چند بخش تقسیم کرد: باغ‌موزه‌ها، کاخ‌ها و عمارت‌ها، بازار، پارک‌ها، امامزاده و مناطق ‌کوهستانی و تفریحی. در ادامه هرکدام از این جاذبه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

همچنین بخوانید

بازار تجریش

بازار تجریش یکی از بازارهای خوش‌رنگ و لعابی است که احتمالاً از آن عکس‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید. در بخش میوه بازار تجریش می‌توانید انواع میوه‌های کمیاب را ببینید و طعم‌های جدید را بچشید. این بازار قدیمی همچنان بافت سنتی خودش را حفظ کرده و به دلیل سرپوشیدگی حتی در زیر آفتاب و باران هم برای بازدید عالی است. در این بازار می‌توانید هر چیزی را که لازم دارید، پیدا کنید. از کفش و لباس گرفته تا میوه و ترشی.

آدرس بازار تجریش: تهران، میدان تجریش، جنب امامزاده صالح.

امامزاده صالح

زیارتگاه امامزاده صالح درست کنار بازار تجریش قرار دارد. این مکان زیارتی محل دفن حضرت صالح بن موسی‌الکاظم، فرزند امام موسی کاظم و برادر امام رضا (ع) است که هنگامی که از عراق به سمت ایران می‌آمده در بین راه در این منطقه به شهادت می‌رسد. ازآن‌پس این مرقد، به یکی از زیارتگاه‌های قابل‌احترام و مهم برای شیعیان در تهران تبدیل شده است که هرسال مراسم‌های مذهبی زیادی در آن برگزار می‌شود. ضریح این امامزاده از نقره و چوب ساخته شده است و درهای ورودی آن هم دارای منبت‌کاری‌های چشم‌نوازی هستند که طراحی این زیارتگاه را بسیار زیبا کرده است. در این امامزاده ۲ رواق برای زیارت آقایان و ۲ رواق برای زیارت بانوان در نظر گرفته شده است.

آدرس امامزاده صالح: انتهای خیابان ولی‌عصر، ضلع جنوب شرقی میدان تجریش.

پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه یا بوستان جمشیدیه یک پارک بزرگ ۱۰ هکتاری در تهران است که به یکی از خاندان‌های معروف دوره قاجاری تعلق دارد. علت نام‌گذاری این پارک هم به‌دلیل نام صاحب اصلی آن یعنی «جمشید دولو قاجار» بوده است. این پارک تابه‌حال دو بار بازسازی شده تا به شکل فعلی درآید.

پارک جمشیدیه بخش‌های مختلفی دارد که فضای متنوعی را برای گذراندن ساعاتی خوش را فراهم می‌کند. دریاچه پارک پر از ماهی و اردک است که تماشای بازی آن‌ها می‌تواند برای کودکان یا حتی خود شما جذاب باشد. نگارستان و آمفی‌تئاتر هم برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی طراحی شده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است. بوستان سنگی پارک جمشیدیه هم یک منظره زیبا از دشتی کوچک را مقابل چشمانتان قرار می‌دهد که می‌توانید در آن چرای گوسفندان را ببینید.

آدرس پارک جمشیدیه: انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار.

پارک طالقانی

پارک طالقانی با اسم‌های مختلفی شناخته می‌شود، برخی آن را به نام پارک جنگلی عباس‌آباد می‌شناسند و بعضی هم آن را پارک جهان کودک یا تپه‌های داوودیه صدا می‌زنند. این پارک یکی از مفرح‌ترین مناطق دیدنی شمال تهران است. این پارک که در ابتدا تنها یک زمین کشاورزی بوده در سال ۱۳۵۰ به واسطه طرح نوسازی مورد تصویب مجلس ملی تبدیل به پارک می‌شود و یک طراح انگلیسی برای این امر استخدام می‌شود. این پارک در نهایت بعد از انقلاب و در سال ۱۳۶۱ به بهره‌برداری می‌رسد. تحولات مهمی که پارک طالقانی را به نمای امروزی تبدیل کرده در ابتدای دهه ۹۰ صورت گرفته است.

جالب است بدانید بزرگ‌ترین پرچم ایران در پارک طالقانی قرار دارد که ارتفاع میله آن ۱۵۰ متر است. این پارک با تاسیس پل طبیعت به بوستان آب و آتش متصل شده که گشت‌وگذار را برای شما راحت‌تر می‌کند.

آدرس پارک طالقانی: کنار بزرگرا‌ه‌های حقانی، همت و مدرس

کاخ نیاوران

مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ نیاوران که اقامتگاه تابستانی محمدرضا شاه پهلوی بوده امروزه به یک باغ‌موزه گردشگری تبدیل شده که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تاریخچه و نام این کاخ از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ باغ ییلاقی فتحعلی خان قاجار هم در این منطقه قرار داشته است که پیش از احداث باغ، نیزار بوده و با تأسیس این باغ به آن نی‌آوران می‌گفتند که بعد به نیاوران تبدیل شده است. کاخ نیاوران که تاریخچه آن به زمان قاجار برمی‌گردد در دوره محمدرضا شاه بازسازی شد. ساعت بازدید از کاخ نیاوران در بهار و تابستان از ساعت ۹ الی ۱۹ و در فصل‌های پاییز تا زمستان از ساعت ۸ صبح الی ۵ عصر است. با تهیه بلیط می‌توانید از کاخ اختصاصی نیاوران، موزه جهان‌نما، کوشک احمدشاهی و کتابخانه اختصاصی بازدید کنید. بخش‌های کاخ صاحبقرانیه و موزه حوض‌خانه امکان بازدید ندارند.

آدرس کاخ نیاوران:  قسمت جنوبی خیابان باهنر و دارآباد.

باغ‌موزه سعدآباد

کاخ سعدآباد بزرگ‌ترین مجموعه تاریخی پایتخت است که ۱۱۰ هکتار زیربنا دارد. این باغ در دوره رضاشاه و محمدرضا شاه پهلوی ساخته شده و دارای بخش‌های مختلفی است. این مجموعه تاریخی شامل کاخ اختصاصی سعدآباد، کاخ سفید، کاخ اشرف، کاخ شمس، کاخ اسود و کاخ شهوند می‌شود که هرکدام تبدیل به موزه‌ای از اشیای مختلف شده است. ساعت بازدید از مجموعه در فصل‌های بهار و پاییز از ۹ صبح تا ۷ عصر و در فصل‌های پاییز و زمستان از ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر است. برای خرید بلیط در ابتدای ورودی کاخ می‌توانید به صورت انتخاب شده بلیط بخش‌های مختلف این مجموعه را تهیه کنید که هرکدام قیمت جداگانه‌ای بین ۱۵۰۰۰ تومان تا ۳۰۰۰۰ تومان دارد.

آدرس باغ‌موزه سعدآباد: میدان تجریش، خیابان شهید جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند، مجموعه سعدآباد.

باغ فردوس

باغ فردوس هم یکی از آثار تاریخی از دوره قاجار است. اکنون موزه سینما، چند کافه و یک کتاب‌فروشی هم در این مجموعه قرار دارد. این باغ که در ابتدا وسعت بیشتری داشت به دستور صدراعظم محمدشاه بنا شد و بعد به داماد ناصرالدین‌شاه رسید تا به‌عنوان هدیه، عروسی دختر شاه را در آن برگزار کند.

در دوره اول پهلوی این باغ به دبیرستان شاپور تبدیل شد و در دوره پهلوی دوم هم به مکانی برای برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ساله اختصاص پیدا کرد.

آدرس باغ فردوس: ابتدای خیابان ولیعصر، از جنوب به توتونچی، از شرق به خیابان‌ دربندی و از غرب به خیابان ولیعصر می‌رسد.

توچال

مرکز تفریحی قله توچال در شمال تهران یکی از مراکزی است که نباید دیدن آن را از دست بدهید. با بازدید از توچال تفریحات هیجان‌انگیزی مثل تله‌کابین، سورتمه، بانجی جامپینگ پیست اسکی و سوارشدن بر تله‌سیژ را تجربه خواهید کرد. البته اگر به این هیجانات هم علاقه نداشته باشید می‌توانید تجربه یک پیاده‌روی ورزشی یا کوهنوردی حرفه‌ای را در توچال داشته باشید.

آدرس توچال: بزرگراه چمران، انتهای خیابان ولنجک، مجموعه توچال

دارآباد

دارآباد هم یکی از محله‌های شمال تهران است که قدمتی ۳۵۰ساله دارد. موزه حیات‌وحش، رودخانه و کاخ مظفری از جمله بخش‌های دیدنی دارآباد هستند. شما می‌توانید به‌قصد طبیعت‌گردی یا کوهنوردی به این محله خوش‌آب‌وهوا بروید.

آدرس: تهران، خیابان پور ابتهاج یا کنارگذر خیابان سباری.

دربند و درکه

رفتن به دربند و درکه برای تهرانی‌ها که یک تفریح دلنشین است. اگر به‌عنوان گردشگر می‌خواهید از دود و دم تهران خلاص شوید حتماً سری به این منطقه بزنید. دربند و درکه در دامنه کوه‌های شمال تهران قرار دارند و مناطق ییلاقی شمیرانات هستند. اگر طوری زمان‌بندی کنید که در حوالی عصر که هوا رو به تاریکی است به پیاده‌روی در این دو بخش برسید قطعاً لحظات خوش و خاطرات شیرینی را ثبت خواهید کرد.

آدرس دربند: میدان تجریش، خیابان فناخسرو، میدان دربند

آدرس درکه: خیابان یمن، خیابان رشید‌الدین فضل‌الله، خیابان داوودیان، درکه

جمع‌بندی

همان‌طور که دیدید شمال تهران تنوعی بی‌نظیر از جاذبه‌های گردشگری دارد که می‌تواند بیش از یک روز کامل شما را سرگرم کند. در این مقاله ما به معرفی اجمالی و مختصر این مکان‌های دیدنی پرداختیم. اگر قصد داشتید به تهران سفر کنید برای رزرو راحت پرواز، قطار و محل اقامت خود می‌توانید به سفرمارکت مراجعه کنید.

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا