بانکبانک و بیمه

ریال دیجیتال با توانایی و جدیت بانک مرکزی نتایج مثبتی خواهد داشت

یک اقتصاددان گفت: با جدیت بانک مرکزی در عملیاتی کردن ریال دیجیتال در جزیره کیش نتایج مثبتی را پیش بینی می‌کنم.

آلبرت بغزیان، کارشناس مسایل اقتصادی در واکنش به اقدامات بانک مرکزی مبنی بر عملیاتی شدن « ریال دیجیتال» در جزیره کیش به خبرنگار ایبنا گفت: این موضوع از مدت‌ها پیش در دست بررسی و اقدام بود؛ بطوریکه باید امکانی ایجاد شود تا مشتریان شبکه بانکی در جزیره کیش بتوانند بدون پول کاغذی یا کارت بانکی و تنها از طریق کیف پول ریال دیجیتال اقدام به خرید کنند. البته ریال دیجیتال فعلا یک وسیله پرداخت مثل همان عابر بانک است با این تفاوت که این دارایی، رمزنگاری شده و در بستر بلاک چین قرار می‌گیرد.طبیعتا از امنیت و سهولت بیشتری برای استفاده برخوردار است و می تواند خیلی زود در سیستم مبادلات و خرید و فروش جایگاه خود را بدست آورد.

وی در تشریح چگونگی استفاده از ریال دیجیتال افزود: شما با این امکان می‌توانید بخشی از پول موجود در حساب خود را در ولت دیجیتال قرار دهید تا دیگر نیازی به کارت بانکی نداشته باشید و جابجایی پول و فرایند خرید خود را فقط از طریق اپلیکیشن و موبایل انجام دهید. البته این سیستم سالهاست به جای کارت‌های بانکی در بسیاری از کشور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و نتایج خوبی را در بر داشته است.

این کارشناس اقتصادی به ویژگی‌های استفاده از ریال دیجیتال اشاره کرد و گفت: در وهله اول، فردی که از ریال دیجیتال استفاده می‌کند، قابل شناسایی است و می‌توان از طریق پذیرنده یا موبایل او را از مبدا تا مقصد مبادلات به راحتی شناسایی کرد. در نتیجه می‌توان گفت که این سیستم، بحث شفافیت در پرداخت‌ها و گردش مالی را به همراه دارد و راحت‌تر می‌توان از تمامی پرداخت‌ها، گزارش و اطلاعات دریافت و ثبت کرد. ضمن اینکه به دلیل انجام این فرایند در بستر بلاک‌چین هر خرید و فروشی با ریال دیجیتال توسط وزارت اقتصاد تحت نظارت قرار دارد و بدین ترتیب مالیات نیز طبق آن محاسبه می‌شود.

بغزیان با اظهار امیدواری به همراهی و حمایت مسئولان منطقه آزاد کیش از عملیاتی شدن این طرح گفت: به نتایج عملیاتی شدن ریال دیجیتال بسیار امیدوار و خوشبین هستم، ولی باید منتظر استقبال شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و هتل‌های کیش از این طرح باشیم. ضمن اینکه طبق اعلام مسئولان منطقه آزاد کیش، بانک‌های ملت و تجارت نیز به عنوان بانک‌های عامل در پیاده سازی این طرح معرفی شدند که در طول عملیاتی شدن ریال دیجیتال، می‌توانند نقاط ضعف و قوت را به خوبی شناسایی کنند.

وی با مثبت ارزیابی کردن استفاده از ریال دیجیتال اظهار داشت: با توجه به توانایی و جدیت بانک مرکزی در عملیاتی کردن ریال دیجیتال، معتقدم این موضوع با اثرات و دستاورد‌های مثبتی همراه خواهد شد. البته جدیت ریاست و معاونت اقتصادی منطقه آزاد کیش هم بسیار مهم است که قطعا باید آن‌را جزو اولویت‌های خود قرار دهند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا