بورسبورس اوراق

جزییات تفاهم‌نامه‌ وزارت نیرو و صمت برای تامین برق صنایع در تابستان

مصطفی رجبی مشهدی، مدیر عامل توانیر با اشاره به جزییات انعقاد تفاهم‌نامه‌ وزارت نیرو و صمت برای تامین برق صنایع در تابستان اعلام کرد: صنایع انرژی‌بر کشور، سالیانه سهم بیش از ۷۰ درصدی از مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهند که در اغلب کشورها این صنایع با احداث نیروگاه خودتامین، انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

رجبی مشهدی

مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، درباره میران عدم‌النفع صنایع در قطعی برق اعلام کرد: در این زمینه نمی‌توان عدد دقیقی را اعلام کرد و ارزیابی این مساله باید از سوی صنایع انجام شود.

وی با تاکید بر این که بر اساس تکلیف قانونی در نظر گرفته شده، صنایع خود مکلف به احداث نیروگاه هستند، اظهار داشت: افزایش عدم‌النفع از یک میزان مشخص، کمک‌کننده به صنایع در جهت احداث هر چه سریعتر نیروگاه خواهد بود تا از این طریق امکان استفاده صنایع از برق پایدار فراهم شود.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: انباشت محصولات در انبارهایی مانند شرکت‌های فولادی نشان دهنده آن است که این صنایع از وضعیت بهتری نسبت به گذشته برخوردارند و در این میان نیز تمهیداتی برای ساخت نیروگاه واحدهای صنعتی در نظر گرفته شده است.

تخلف واحدهای صنعتی

مدیر عامل توانیر با اشاره به تخلف برخی از واحدهای صنعتی برای اعلام ضرر و زیان‌های تحمیل شده ناشی از قطعی برق تاکید کرد: اطلاعات توانیر شفاف بوده و با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با وزارت صمت اگر ثابت شود که کارخانه‌ای از روی عمد متحمل چنین تخلفی شده، فهرست آن مشخص بوده و قابل اعلام خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر سازمان بورس در این زمینه اقدام به انتشار اسامی این واحدهای صنعتی کند، به صورت شفاف پاسخگوی این مساله خواهیم بود.

رجبی مشهدی اظهار داشت: اکنون فعالیت همه صنایع مطابق برنامه تنظیم شده در حال انجام است و رشد تامین برق صنایع انرژی‌بر که در سامانه دیسپاچینگ (Dispatching) در حال رصد هستند، رقمی بیش از ۱۲ درصد است.

افزایش همکاری با بورس انرژی

مدیر عامل توانیر با اعلام این که افزایش همکاری با بورس انرژی جزو برنامه‌هایی است که در دستور کار فعالیت‌های خود قرار دادیم، گفت: فعالیت بورس انرژی در سال‌های پیش‌رو می‌تواند با رونق زیادی در حوزه برق همراه باشد، همچنین تابلوی سبز می‌تواند در تامین برق صنایع کمک‌کننده باشد.

جلوگیری از قطعی برق صنایع در تابستان

وی با تاکید بر آخرین برنامه‌های توانیر برای جلوگیری از قطعی برق صنایع در تابستان اعلام کرد: اگرچه الزامی برای تامین برق شهرک‌های صنعتی جهت احداث نیروگاه وجود ندارد اما صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی می‌توانند با بکارگیری مولدهای اضطراری و مقیاس کوچک (واحدهای تولید پراکنده) که نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار کمتری نسبت به نیروگاه‌های بزرگ دارند، علاوه بر تامین برق مورد نیاز، برق مازاد خود را به شبکه برق بفروشند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: برنامه‌های همکاری برای تامین برق شهرک‌های صنعتی با هماهنگی کامل هیات مدیره شهرک و پس از انعقاد تفاهم‌نامه انجام می‌شود که در این خصوص شهرک‌های صنعتی موظف به رعایت مفاد تفاهم‌نامه اعلام شده توسط هیات مدیره همان شهرک خواهد بود.

رجبی مشهدی اظهار داشت: وضعیت برق صنایع در تابستان امسال نسبت به سال گذشته در حوزه شهرک‌های صنعتی تغییر چندانی نخواهد داشت، به گونه‌ای که تنها با جابجایی یک روز کاری در هفته با روز جمعه این همکاری صورت می‌گیرد و در مقابل این شهرک‌ها می‌توانند از تعرفه همکاری با صنعت برق که در قبوض آنها اعمال می‌شود، استفاده کنند.

مدیر عامل توانیر خاطرنشان کرد: در صورتی که شهرک‌های صنعتی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از نیروگاه‌های خورشیدی یا حرارتی تامین کنند از حداکثر تامین انرژی خود در تابستان بهره‌مند خواهند شد.

وی در ادامه به جزییات انعقاد تفاهم‌نامه‌ وزارت نیرو و صمت برای تامین برق پایدار صنایع در تابستان اشاره کرد و گفت: صنایع انرژی‌بر کشور، سالیانه سهم بیش از ۷۰ درصدی از مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهند که در اغلب کشورها این صنایع با احداث نیروگاه خودتامین، انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

دلایل احداث نیروگاه

رجبی مشهدی، عمده دلیل احداث نیروگاه را پایداری تامین برق و نیز صرفه اقتصادی عنوان کرد و گفت: پس از قطعی گسترده برق در سال ۱۴۰۰ که ناشی از ناترازی تولید و مصرف برق بود، انگیزه این صنایع برای احداث نیروگاه افزایش یافت و مشوق‌هایی برای احداث نیروگاه در نظر گرفته شد که این امر در تفاهم‌نامه بین وزرای نیرو و صمت لحاظ شد.

مدیر عامل توانیر اظهار داشت: با توجه به اهمیت و توجه کمیسیون انرژی مجلس، این موضوع در سال ۱۴۰۱ به صورت قانون درآمد که به قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق مشهور است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، صنایع بزرگ انرژی‌بر مکلف به احداث حداقل ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه شدند که یک‌هزار مگاوات آن نیروگاه تجدیدپذیر است.

رجبی مشهدی در ادامه گفت: این صنایع تاکنون حدود یک‌هزار و ۴۰۰ مگاوات نیروگاه را وارد مدار کرده‌اند که به شبکه سراسری برق متصل شده است.

مدیر عامل توانیر اظهار داشت: مجوزهای اولیه برای باقی نیروگاه‌ها نیز صادر شده و اقدامات و هماهنگی‌های لازم برای احداث نیروگاه‌ها با هماهنگی وزارت صمت در حال اجرا است.

امتیاز ساخت نیروگاه برای صنایع

وی با اشاره به امتیاز ساخت نیروگاه برای صنایع اعلام کرد: تعرفه سوخت نیروگاهی، اتصال به شبکه سراسری برق کشور و تکمیل بخش بالادست که نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین است، برعهده صنعت برق خواهد بود.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: این گروه از صنایع، متناسب با میزان ظرفیتی که وارد مدار می‌کنند از برنامه‌های مدیریت مصرف معاف خواهند بود تا از انرژی پایدار برای تولید برخوردار شوند.

به گفته مدیر عامل توانیر، به طور حتم تامین انرژی پایدار این صنایع، صرفه اقتصادی و افزایش سود آنها را به دنبال خواهد داشت.

ساخت نیروگاه برای تامین برق واحد تولیدی

وی در ادامه به تعداد واحدهای صنعتی که تاکنون اقدام به ساخت نیروگاه برای تامین برق واحد تولیدی خود کرده‌اند، اشاره کرد و گفت: تاکنون دو واحد توربین گاز توسط فولاد مبارکه، یک واحد گازی توسط آلومینیوم المهدی، یک واحد گازی توسط گل‌گهر سیرجان، یک واحد گازی توسط فولاد غرب آسیا و دو واحد گازی توسط صنایع معدنی و فلزی وارد مدار شده است.

رجبی مشهدی اظهار داشت: مجموع ظرفیت آنها بالغ بر یک‌هزار و ۴۰۰ مگاوات می‌شود که این رقم تا اوج بار امسال به حدود یک‌هزار و ۸۷۰ مگاوات خواهد رسید.

مدیر عامل توانیر با اعلام این که براساس موافقت‌های صورت گرفته راندمان همه نیروگاه‌ها باید حدود ۵۵ درصد باشد، افزود: بر همین اساس همه نیروگاه‌های فوق به صورت سیکل ترکیبی طراحی شده که واحدهای بخار آن نیز در سال آتی وارد مدار می‌شود تا به هدف تعیین شده برای راندمان ۵۵ درصد دست یابند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا