امور زیربناییتعاون و اشتغال

نماینده جامعه کارگری خواستار ارائه برنامه‌های خاص نامزدها شد

نماینده جامعه کارگری خطاب به کاندیداتورهای ریاست‌جمهوری گفت، آیا می‌دانید بالغ بر ۹۸درصد از قراردادهایی که بین کارگران و کارمندان و کارفرمایان آنها منعقد می‌شود موقت است؟

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با انتشار نامه‌ای با تشریح مشکلات کارگران کشور خواستار ارائه برنامه راهبردی، منسجم و عملیاتی نامزدهای ریاست جمهوری برای کارگران شد و تصریح کرد: نباید به جامعه کار و تولید نگاه ابزاری در جهت مصادره رأی جناحی، سیاسی و حزبی داشت، چراکه جامعه کار و تولید، جامعه‌ای پویا، هوشیار و صاحب اندیشه و بصیرت است و سیاهی لشگر نیست.

متن نامه دکتر سمیه گلپور به شرح زیر است:

آنچه مسلم است داشتن برنامه‌های جامع و کامل برای تحقق مطالبات قانونی کارگران رسمی و غیررسمی، کارمندان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران ایران سربلند است و انتظار می‌رود که از سوی ۶ نامزد ریاست‌جمهوری راهکارهایی مشخص ارائه شود که این روزها مردم به‌ویژه جامعه کارگری همچنان منتظر تحقق این امر می‌باشند، این در حالی است که بیش از ۱۵ سال مقام معظم رهبری در تعیین شعار سال، هدف‌گذاری مشخصی را در جبهه اقتصادی کشور با توجه به تحریم‌های ظالمانه معین کرده‌اند که الزاماً سربازان این جبهه اقتصادی جامعه کار و تولید می‌باشند.

لذا اهم مطالبات جامعه کارگری که متأسفانه سال‌هاست منتظر اجابت از سوی سیاست‌گذاران و دولتمردان می‌باشد و بر زمین مانده است بدین وسیله به نامزدها اعلام می‌گردد تا فرآیند چگونگی تحقق آن مشخص شود. خاطرنشان می‌سازد نباید به جامعه شریف کار و تولید نگاه ابزاری در جهت مصادره رأی جناحی، سیاسی و حزبی داشت، چراکه جامعه کار و تولید، جامعه‌ای پویا، هوشیار و صاحب اندیشه و بصیرت است و سیاهی لشگر نیست. ما به دولتمردی رأی خواهیم داد که برنامه راهبردی، منسجم، عملیاتی و به‌دور از هر نوع شعارزدگی را ارائه دهد.

بنابراین اهم مطالبات برای اخذ برنامه‌ها از سوی نامزدهای محترم به‌شرح ذیل می‌باشد: (به‌ترتیب حروف الفبا) جناب آقای پزشکیان، جناب آقای پورمحمدی، جناب آقای جلیلی، جناب آقای زاکانی، جناب آقای قاضی‌زاده هاشمی، جناب آقای قالیباف،

سلام علیکم

۱) مشخصاً تیم اقتصادی دولت جنابعالی به‌ویژه وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی چه‌کسانی می‌باشند؟ آیا این افراد از جنس جامعه دردمند کار و تولید و آشنا و متخصص و متعهد به مسائل و دغدغه‌های کارگران و کارفرمایان می‌باشند؟

۲) در حوزه تحقق اهداف کار شایسته که در آن حقوق کارگران از هر منظری مورد توجه قرار می‌گیرد و ایران در عرصه بین‌الملل نیز این اصل را پذیرفته است چه برنامه‌ای ارائه می‌دهید؟

۳) در موضوع برقراری عدالت مزدی و منع تبعیض در پرداخت دستمزد در کارهای هم‌ارزش و در شرایط یکسان (به‌خصوص کارگران شرکتی دستگاه‌های دولتی و پیمانکاری) و دیگر نابرابری‌های ناروای جنسیتی و غیر جنسیتی در پرداخت دستمزدها (موضوع ماده ۳۸ قانون کار و مقاوله‌نامه شماره ۱۰۰ سازمان بین‌المللی کار) برنامه مشخص شما چیست؟

۴) برای رعایت اصل کفایت دستمزدها، به‌منظور افزایش قدرت خرید و تضمین امنیت معیشت کارگران و کارمندان و جبران شکاف معیشتی خانوارهای آنان و فقر عمومی ناشی از آن مشخصاً چه برنامه‌ای دارید و زمان محقق شدن آن را چگونه برآورد می‌کنید؟ تضمین شما برای اجرای ماده ۴۱ قانون کار یعنی تناسب حقوق کارگران با نرخ تورم و سبد معیشت کارگران که به‌جهت عدم نظارت مجلس شورای اسلامی دچار عقب‌ماندگی زیادی شده است و همه‌ساله کارگران بیشتری را به زیر خط فقر کشیده و سفره‌شان را کوچک‌تر می‌کند، چیست؟

۵) در راستای رفع خلأ موجود نظارتی در برقراری عدالت در حوزه اشتغال، دستمزد و حقوق زنان کارگر برنامه شما چیست؟

۶) چگونه و با چه سازوکاری همسان‌سازی واقعی معیشت بازنشستگان کارگری را محقق خواهید کرد؟

۷) در قانون فراهم‌سازی شرایط تهیه مسکن برای کارگران برعهده دولت‌هاست این عقب‌ماندگی ده‌ها ساله را با چه برنامه‌ای جبران می‌کنید؟

۸) چه تضمینی برای تحقق حقوق بنیادین کارگران از طریق الحاق به مقاوله‌نامه‌های شماره ۸۷ و ۹۸ سازمان بین‌المللی کار با عناوین «آزادی انجمن‌ها و حمایت از حق تشکل» و «حق تشکل و مذاکره جمعی» به ما کارگران ارائه می‌دهید؟

۹) برای اصلاح ساختار شورای‌عالی کار به‌عنوان نهاد تصمیم‌گیر جمعی در سطح ملی، به‌منظور تقویت حکمرانی کار بر مبنای سه‌جانبه‌گرایی با توجه به تزئینی بودن رأی کارگران و ابلاغ مصوبات حتی بدون رضایت نمایندگان کارگری به‌ویژه در سالی که گذشت، برنامه مدون شما چیست؟

۱۰) آیا برنامه عملیاتی دقیقی برای بازنگری و اصلاح الگوی خصوصی‌سازی جهت تحقق این سیاست رهبری معظم افزایش سهم بخش تعاونی و خصوصی در اقتصاد ملی دارید؟ آن برنامه را به ما کارگران ارائه دهید.

۱۱) آیا سازوکاری برای ارزش‌گذاری و واسپاری مجدد منابع غارت‌شده بیت‌المال و استرداد شرکت‌هایی که به‌نام خصوصی‌سازی و بدون رعایت ضوابط قانونی و به‌طور من‌غیرحق، واگذار شده‌اند به اشخاص صاحب صلاحیت دارید؟

۱۲) در خصوص مطالبات بر زمین مانده کارگران و بازنشستگان یعنی صاحبان اصلی سازمان تأمین اجتماعی در تغییر ساختار این سازمان عریض و طویل و احیا شورای‌عالی تأمین اجتماعی چه عملکردی خواهید داشت؟

۱۳) برنامه مشخص جنابعالی برای تقویت حکمرانی صندوق‌های بازنشستگی، از طریق تقویت سه‌جانبه‌گرایی و مشارکت کارگران در تصمیم‌سازی‌ها چیست؟

۱۴) برای ایجاد نظام چندلایه فراگیر بیمه‌های اجتماعی که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد تأکید بوده است برای همه آحاد مردم به‌ویژه برای کارگران شاغل رسمی و غیررسمی چه تدبیری اندیشیده‌اید؟ هم‌اکنون تعداد بخشنامه‌های این حوزه یعنی قریب ۱۵۰۰ بخشنامه معادل ۱۵ برابر اصل قانون تأمین اجتماعی آثاری جز سردرگمی کارگران و بازنشستگان در بیمه بیکاری، مشاغل سخت و زیان‌آور و درمان و غرامت‌های آن نداشته است لذا ضعف مدیریت و نظارت و اجرای کارآمد سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی چگونه برطرف می‌شود؟

۱۵) چه تضمینی جهت امنیت شغلی کارگران از طریق جلوگیری از انعقاد قراردادهای موقت در مشاغلی که ماهیت مستمر دارند از سوی جنابعالی وجود دارد؟

۱۶) چگونه و با چه فرایند اجرایی و نظارتی حق برخورداری کارگران از محیط کار ایمن و سالم با هدف کاهش حوادث و بیماری‌های کار را تضمین می‌کنید؟

۱۷) بسته پیشنهادی جنابعالی در راستای ایجاد نظام‌های منعطف در رسیدگی به حل‌وفصل اختلافات کار و استفاده از ظرفیت پیمان‌های جمعی در مدیریت تعارضات چیست؟

۱۸) با توجه به بِروز نبودن آموزش‌های مهارتی کارگران جهت توسعه آموزش‌های نوین فنی و حرفه‌ای، با هدف مقابله با پیامدهای ناشی از فن‌آوری‌های نوظهور با نگرش دقیق به شرایط و فرآیند آینده کار، چه برنامه‌ای برای ارتقای سطح تخصصی مهارتی کارگران ایران دارید؟

۱۹) برای مشارکت و مردمی‌سازی اقتصاد از طریق اولویت‌بخشی به تعاونی‌های کارگری و بنگاه‌های خویش‌فرمایی کارگری به‌ویژه در واگذاری‌های اموال و شرکت‌های دولتی به مردم چه برنامه عملیاتی ارائه می‌دهید؟

۲۰) متأسفانه سازوکار کارآمدی برای بازپرداخت صحیح بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اصل بدهی‌های بیش از ۵۰ ساله دولت به سازمان تأمین اجتماعی (که هیچ‌وقت تا این لحظه این بدهی‌ها به روز نشده‌اند) وجود ندارد و شوربختانه در آخرین روزهای مجلس یازدهم پیشنهاد نحوه پرداخت آن از سوی دولت شهید رئیسی در لایحه برنامه هفتم توسعه در یک حرکت ضد کارگری توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خلال تلاش برای اخذ رأی از کارگران و بازنشستگان مظلوم کلاً حذف شد. برای این معضل چه راهکاری ارائه می‌دهید؛ بدهی‌ای که با پرداخت آن هر استان می‌تواند یک بیمارستان میلاد داشته باشد و دغدغه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و ده‌ها مشکل و معضل دیگر آن کاملاً حل خواهد شد؟

۲۱) کارگران ساختمانی با جمعیت قریب به سه میلیون نفری متقاضی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتن، یکی از مظلوم‌ترین اقشار کارگران هستند که علی‌رغم برخورداری از بزرگ‌ترین انجمن صنفی کارگری از دهه پنجاه خورشیدی قانون بیمه آنها به‌درستی اجرا نشده است به‌طوری که فقط حدود ۵۰۰ نفر از آنها تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دارند. این قشر مظلوم و زحمتکش درخواست حل معضل بیمه خود را دارند تا از خدمات درمان، بیمه بیکاری، بازنشستگی و سایر موارد مرتبط برخوردار شوند. برای رفع این ظلم آیا قول می‌دهید که اولین کار در حوزه کارگری اجرای صحیح قانون و پوشش حداکثری بیمه همه کارگران ساختمانی باشد؟

۲۲) ورود بی‌رویه، بی‌برنامه، غیر هدفمند و بدون نظارت میلیون‌ها اتباع خارجی از کشور افغانستان، اشتغال کارگران متخصص و حتی ساده کشور را در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» به‌واقع در خطر جدی قرار داده است و حتی در مشاغل کاملاً تخصصی نه‌تنها کارگران متخصص ایرانی شاغل نیستند بلکه کارفرماهایشان نیز خارجی و غیرایرانی هستند. برای ساماندهی حضور اتباع و جلوگیری از بحران‌های اجتماعی، سیاسی، امنیتی و به‌ویژه فرهنگی این هجوم غیرکارشناسانه به کشور که تاوان آن را ضعیف‌ترین اقشار یعنی کارگران پرداخت می‌کنند چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

۲۳) نامزد محترم، آیا می‌دانید عدم تناسب حقوق و دستمزد کارگران در ایران موجب مهاجرت کارگران متخصص و در چند سال اخیر حتی کارگران ساده به کشورهایی شده است که دستمزد متناسب با معیشت پرداخت می‌کنند؟ تاوان از دست دادن نیروهای جوان کار کشور که با هزینه عمومی مردم ایران تحصیل کرده‌اند و اکنون در آبادانی سایر کشورهای همسایه نقش فعالی دارند چه برنامه‌ای ارائه می‌کنید؟

۲۴) با تحولات ناشی از فناوری مشاغل خویش‌فرما غیر کارگاهی توسعه یافته است و اکنون چند میلیون نفر به‌طور پاره‌وقت و تمام‌وقت به آن اشتغال دارند، حال آنکه قوانین کار و تأمین اجتماعی کنونی کشور این حوزه را به‌درستی پوشش نمی‌دهد و لذا از یک سو دولت اشرافی بر وضعیت فعالیت آنان ندارد و از سوی دیگر آنها انگیزه‌ای برای بهره‌گیری از ساختار فعلی تأمین اجتماعی کنونی را ندارند، برای روزآمدسازی قوانین و مقررات این حوزه چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

۲۵) نامزد محترم که داعیه ریاست بر جمهور ایران را دارید بفرمائید ایران ما چه‌تعداد کارگر غیررسمی که بدون قرارداد، شرافتمندانه صورتشان را با سیلی سرخ نگه می‌دارند دارد؟ آیا می‌دانید مطابق با آمار سال‌های گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس قریب به ۶۰ درصد کارگران ایران غیررسمی هستند؟ یعنی فاقد قرارداد، فاقد بیمه‌های درمان، از کارافتادگی، بازنشستگی، فاقد حقوق مشخص و… می‌باشند و اتفاقاً همین جامعه کارگری همواره پای ثابت همه انتخابات‌ها بوده و هستند، آیا می‌دانید چنانچه حقوق با نرخ تورم هم روزی با شعارهای انتخاباتی شما متناسب شود هیچ تأثیری بر سفره معیشت این جامعه فعال بزرگ که تحت قانون کار نیستند نخواهد داشت؟ چه برنامه‌ای برای اشتغال و معیشت این کارگران در دوره ریاست‌جمهوری خود دارید؟

۲۶) فرمایش مقام معظم رهبری در روز کارگر امسال توجه خاص به مشاغل خانگی و ساماندهی آن بوده است که در رشد ناخالص ملی بسیاری از کشورها نقش فوق‌العاده‌ای داشته است و به‌اذعان آمار منتشر شده از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قریب به ۸۰ درصد این مشاغل را زنان عهده دارند، نامزد محترم، بفرمائید؛ به‌جز برنامه‌های کنونی که دچار نقص‌های جدی در حوزه سرمایه‌گذاری، تولید محصول، آموزش و بازارهای فروش ملی و بین‌المللی به‌ویژه در حوزه صنایع دستی می‌باشد، چه استراتژی مشخصی را ارائه می‌دهید؟

۲۷) نامزد محترم، آیا می‌دانید بالغ بر ۹۸ درصد از قراردادهایی که بین کارگران و کارمندان و کارفرمایان آنها منعقد می‌شود موقت می‌باشد و از کمتر از یک ماه تا نهایتاً یک سال می‌باشد؟ مساله عدم امنیت شغلی مانع ازدواج جوانان و فرزندآوری، مانع حل تهیه مسکن ولو استیجاری کارگران و… می‌باشد، مساله ایجاد امنیت شغلی را چگونه حل خواهید کرد؟

۲۸) آیا می‌دانید بعد از سه سال تلاش کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم برای حل مساله پیمانکاری در اشتغال کارگران که با هدف حذف پیمانکاری و رساندن کارگران به حقوق واقعی‌شان توسط نمایندگان مردم بررسی شده بود نهایتاً شاهد حذف این لایحه در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده‌ایم؟ برای حل مافیای پیمانکاری و احقاق حق کارگران مظلوم در این حوزه که خونشان را در شیشه می‌کنند چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

۲۹) سازمان جهانی کار (ILO) اکنون با بیش از ۱۰۰ سال سابقه فعالیت و با قریب به ۲۰۰ کشور عضو، دیپلماسی فعالی را در حوزه قوانین و مقررات کار در دنیا ایفا می‌کند. علی‌رغم اینکه ایران از مؤسسان این سازمان بوده است، اما نتوانسته نقش مؤثری در این سازمان داشته باشد و از ظرفیت بالای آن برای ارتباط با کشورهای مختلف در حوزه ارتقای اشتغال ایران بهره گیرد و حضور ضعیف جمهوری اسلامی ایران ناشی از ناهماهنگی در سه حوزه دولتی، کارفرمایی و کارگری می‌باشد، طرح راهبردی شما برای ایفای دیپلماسی فعال در این حوزه چیست؟

۳۰) در پایان نامزد محترم، اعتماد به بدنه کارگری متخصص و متعهد اعم از زنان و مردان در حوزه مدیریت سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با کار و تعاون و رفاه اجتماعی به‌واقع صورت نپذیرفته است و ما کارگران علی‌رغم اعتمادتان که در پای صندوق‌های رأی به اثبات رسانده‌ایم غالباً شاهد ورود اتوبوسی نزدیکان دولت‌ها به‌عنوان مدیران خرد و کلان این جایگاه‌ها بوده‌ایم، چه ضمانتی برای بهره‌مندی در فضای شایسته‌سالاری و استفاده از نیروی عظیم کارگران متخصص و مدیر به‌جای متأسفانه بهره‌مندی از روابط، به‌خصوص صدها شرکت تابع سازمان تأمین اجتماعی (شستا) که تماماً سرمایه میان‌نسلی بیمه‌شدگان عزیز تأمین اجتماعی کشور است از سوی شما وجود دارد؟

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا