ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

خودداری اپل از عرضه خدمات جدید به کاربران اروپایی

اپل به دلیل نگرانی نسبت به واکنش رگولاتورهای اروپایی، از عرضه خدمات جدید خود، به میلیون‌ها کاربر اروپایی خودداری کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این شرکت آمریکایی اعلام کرد خدمات «اپل اینلیجنس»، «آیفون میرورینگ» و «شیر پلی» را امسال به کاربران در اتحادیه اروپا عرضه نخواهد کرد زیرا «قانون بازارهای دیجیتالی»، این شرکت را مجبور می‌کند امنیت محصولات و خدماتش را تنزل دهد.

همچنین بخوانید

در بیانیه اپل آمده است: ما نگرانیم که الزام هم‌کنش پذیری «قانون بازارهای دیجیتالی»، ممکن است ما را مجبور کند یکپارچگی محصولات خود را به شکلی به خطر بیندازیم که حریم خصوصی و امنیت داده کاربران را تهدید کند.

«قانون بازارهای دیجیتالی» اتحادیه اروپا، شرکت‌های بزرگ فناوری را مجبور می‌کند فهرست بلندبالایی از بایدها و نبایدها را رعایت کنند. پلتفرم‌های بزرگ حق ندارند خدمات خود را نسبت به خدمات رقبایشان در اولویت قرار دهند و اجازه ندارند داده‌های شخصی را در بین خدمات مختلف خود، یکپارچه کنند و از اطلاعاتی که از فروشندگان شخص ثالث جمع آوری می‌کنند برای رقابت علیه آنها استفاده کنند و باید به کاربران اجازه دهند از پلتفرم‌های رقیب هم برنامه دانلود کنند.

در راستای این مقررات، اتحادیه اروپا، ۶ شرکت بزرگ فناوری را به عنوان «دروازه‌بان» تعیین کرده که به معنای تفحص دقیق‌تر از فعالیت‌های آنها است. در این فهرست، علاوه بر اپل، شرکت‌های مایکروسافت، آلفابت (شرکت مادر گوگل) و متا پلتفرم (شرکت مادر فیس‌بوک)، قرار دارند.

کمیسیون اروپا در واکنش به طرح‌های اپل گفت: دروازه‌بان‌ها اجازه دارند خدمات خود را در اروپا عرضه کنند، به شرطی که به مقررات این بلوک عمل کرده و رقابت منصفانه را تضمین کنند.

«اپل اینلیجنس» که مجموعه خدمات هوش مصنوعی اپل است، در قلب رویداد امسال «کنفرانس توسعه دهندگان جهانی» این شرکت بود. این فناوری به خلاصه کردن متون، ایجاد تصاویر و دریافت داده‌های متناسب درخواست کاربر کمک می‌کند.

خدمات جدید اپل، به رشد ارزش سهام این شرکت در هفته‌های اخیر کمک کرده اند. سهام اپل از زمان برگزاری این رویداد در ۱۰ ژوئن، حدود ۹ درصد صعود کرده و ارزش این شرکت را به بیش از ۳.۲ تریلیون دلار رسانده است.

تصمیم اپل برای توقف عرضه در اتحادیه اروپا، به معنای آن است که مصرف کنندگان در همه ۲۷ کشور عضو این بلوک شامل فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا، فعلا به محصولات فناوری هوش مصنوعی جدید این شرکت دسترسی نخواهند داشت. این نرم افزار قرار است پاییز امسال در مناطق دیگر عرضه شود اما تنها در تعدادی از دستگاه‌های و فقط به زبان انگلیسی کار خواهد کرد.

معلوم نیست که خدمات جدید اپل ناقض «قانون بازارهای دیجیتالی»، خواهند بود یا خیر اما عدم عرضه آنها ممکن است باعث عصبانیت کاربران اروپایی شود و آنها، رگولاتورهای این منطقه را تحت فشار قرار دهند.

قابلیت «آیفون میرورینگ» به کاربران اجازه می‌دهد دستگاهشان را به صورت مجازی در صفحه نمایش رایانه مک استفاده کرده و آن را به طور کامل کنترل کنند. قابلیت «شیر پلی» اجازه می‌دهد از یک آی‌پد یا آیفون، صفحه نمایش خود را با دستگاه دیگری اشتراک بگذارید و برای پشتیبانی فنی، آن را از راه دور کنترل کنید.

مدیران اپل در حال حاضر با اتحادیه اروپا بر سر اقداماتش برای مهار قدرت غول‌های فناوری درگیر هستند. این شرکت قرار است تحت «قانون بازارهای دیجیتالی»، بر سر جلوگیری از استفاده کاربران از قراردادهای اشتراک ارزان‌تر در وب، یک هشدار رسمی از اتحادیه اروپا دریافت کند. اپل بر سر این شیوه، امسال ۱.۸ میلیارد یورو (۱.۹ میلیارد دلار)‌در اروپا جریمه شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عرضه «اپل اینتلیجنس» در نقاط دیگر جهان هم با مشکلاتی روبرو شده است. این شرکت باید فراهم‌کننده چت بات متفاوتی در چین پیدا کند زیرا چت‌جی‌پی‌تی شرکت OpenAI در این کشور ممنوع است. اپل به دنبال توافق با شرکت‌هایی نظیر بایدو یا گروه علی بابا است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا