بورسبورس اوراق

۸ مولفه بورسی دولت چهاردهم

تعدادی از کارشناسان با اشاره به نقش بازار سرمایه در رشد تولید و تامین مالی بنگاه‌ها، ۸ مولفه بورسی در دولت چهاردهم را تشریح کردند.

طرح

تعدادی از کارشناسان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، با اشاره به نقش بازار سرمایه در رشد تولید و تامین مالی بنگاه‌ها، ۸ مولفه بورسی در دولت چهاردهم را تشریح کردند.

کامران ندری، استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت بازار سرمایه در میان بازارهای مالی گفت: بازار سهام طی سال‌های اخیر نقش بسیار مهم و اثرگذاری در رشد تولید و تامین مالی بنگاه‌ها و شرکت‌ها داشته است.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه باید به جایگاه اصلی خود در اقتصاد دست یابد، عنوان کرد: به نظر می‌رسد بازار سهام به دلیل چالش‌های موجود و برخی تصمیمات خلق‌الساعه، هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نقش بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌های بزرگ باید پررنگ‌تر شود، افزود: بازار سرمایه از طریق جذب منابع مالی و هدایت به بخش مولد، باعث افزایش رشد اقتصادی و رونق سرمایه‌گذاری می‌شود.

ندری، کاهش هزینه تامین مالی شرکت‌ها و افزایش انگیزه برای سرمایه‌گذاری را از دیگر مزایای بورس برشمرد.

وی، تقویت بدنه کارشناسی مناسب را اولویت دولت چهاردهم برشمرد و خاطرنشان کرد: بازار سرمایه از جمله بخش‌هایی است که می‌تواند نقش قابل توجهی در تامین مالی پروژه‌های مهم و ملی داشته باشد و بسیاری از چالش‌های مربوط به حوزه تامین مالی و تسهیم ریسک(همبستگی در تحمل ریسک) موجود در اقتصاد را برطرف کند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: دولت چهاردهم باید برنامه مشخص و قابل اجرایی درحوزه تامین مالی به طور عام و بازار سرمایه به طور خاص داشته باشد تا به اهداف مورد نظر در بازار دست یابد.

بازگشت اعتماد به بازار سرمایه

همچنین، فرهاد جوانمردی کاشانی، مدیر سرمایه‌گذاری پترول اما ایجاد اعتماد را حلقه‌ مهم و اصلی بین جامعه و دولت‌ها خواند و گفت: بازار سرمایه یکی از موتورهای محرک اقتصاد به شمار می‌آید و اشخاص با سرمایه‌گذاری در این بازار، علاوه بر کسب بازدهی به چرخه تولید نیز کمک می‌کنند. بنابراین، یکی از کلیدی‌ترین برنامه‌های راهبردی برای انتخابات پیش‌رو، توجه ویژه به بازگشت اعتماد نسبت به بازار سرمایه باشد.

وی افزود: مردم فعالانه به دنبال بستری امن برای سرمایه‌گذاری هستند و فقدان بازاری مطمئن که سرمایه آن‌ها را در شرایط تورمی و غیرتورمی حفظ کند، منجر به سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد می‌شود. بنابراین مهم‌ترین اقدام دولت چهاردهم اعتماد سازی مردم به بازار سرمایه باشد.

اصلاح ساختار اقتصادی و رفع ناترازی‌ها

در ادامه محمد یوسف امین داور، مدیر طرح و توسعه کارگزاری بانک خاورمیانه نیز، اختصاص جایگاه ویژه به این بازار را از جمله مهمترین برنامه دولت چهاردهم برای بازار سرمایه، ذکر کرد و اظهار داشت: به طور کلی، رفع ناترازی به بهبود بازار سرمایه کمک می‌کند. ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی ایران به‌منظور کاهش نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی نیز بسیار حائز اهمیت است. اصلاح ساختار اقتصادی و رفع ناترازی‌ها به‌منظور ایجاد توازن درآمدی، افزایش مشارکت درآمدی جامعه و کاهش نابرابری‌های اقتصادی می‌تواند به استحکام اجتماعی و ثبات اقتصادی به خصوص بازار سرمایه کمک کند.

مدیر طرح و توسعه کارگزاری بانک خاورمیانه با بیان این که نرخ بهره بالا تاثیر بسیار منفی بر بازار سرمایه دارد، اظهار داشت: اولویت دیگر دولت چهاردهم می‌بایست کاهش نرخ بهره باشد. دولت باید تلاش کند منابع در دسترس شرکت‌ها افزایش یابد چرا که این اقدام باعث افزایش سرمایه در گردش می‌شود. همچنین تأمین مالی از مسیر بازار سرمایه در اقتصاد نقش بسزایی در رشد سرمایه ثابت و رشد اقتصادی دارد.

امین داور خاطرنشان کرد: کاهش مداخلات دولت در اقتصاد و افزایش شفافیت باعث افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه داخلی و خارجی خواهد شد و برای رشد و توسعه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا