امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

هدف‌گذاری کاهش ۲۰درصدی کانون بحران فرسایش بادی در برنامه هفتم

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ۲۰ درصد کاهش کانون‌های بحران فرسایش بادی در برنامه هفتم توسعه کشور هدف‌گذاری شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، حسن وحید، معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی گفت: در برنامه هفتم توسعه ۲۰ درصد کاهش سطح کانون بحران فرسایش بادی هدف‌گذاری شده که معادل حدود ۲.۶ میلیون هکتار است.

وی سطح کانون‌های بحران فرسایش بادی در کشور را حدود ۱۴ میلیون هکتار عنوان کرد.

وحید با بیان اینکه برای کاهش ۲۰ درصدی سطح کانون بحران فرسایش بادی و بیابان‌زدایی در مدت ۵ سال به اعتباری بالغ بر ۹.۶ هزار میلیارد تومان نیاز است، تصریح کرد: برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم توسعه، برنامه‌ریزی در حوزه مشارکت مردمی و مسؤولیت اجتماعی، روستاها و دهیاری‌ها را انجام داده‌ایم.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور استفاده بیش از حد از منابع آب‌های زیرزمینی، مراتع و جنگل‌ها، کارهای عمرانی و توسعه‌ای مانند سدسازی‌ها، رعایت نکردن الگوی کشت، کاهش بارندگی و خشکسالی و عدم پرداخت حقابه‌های دشت‌ها و تالاب‌ها در سطح داخلی و بین‌المللی را از عوامل عمده گسترش بیابان‌زایی برشمرد.

وی تصریح کرد: با برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی در عمل پتانسیل آب در مناطق بیابانی تقریباً از بین رفته و تعداد دشت‌های ممنوعه به ۴۱۰ دشت رسیده است.

منبع

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا