بورسبورس اوراق

ضرورت تدوین دستورالعمل حاکمیت شرکتی برای نهادهای مالی

سید مصطفی علوی، استاد دانشگاه بیان کرد: تعمیم دستورالعمل حاکمیت شرکتی به ناشران ثبت شده در دستورالعمل اصلاح شده سال ۱۴۰۱ و ملزم شدن شرکت‌های بازار پایه به اجرای این دستورالعمل یکی از اقدامات قابل توجه سازمان بورس در راستای حمایت از حقوق سهامداران است.

مصطفی علوی

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، موضوع حاکمیت شرکتی به عنوان یک راهکار و سیاست موثر، ضمن اینکه سطح دسترسی و کنترل سهامداران خرد را افزایش می دهد، نظامی است که شرکت‌ها به وسیله آن تحت هدایت و کنترل قرار می‌گیرند. با اجرای بهتر این مکانیزم و دستورالعمل، کیفیت اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت ها بهبود یافته و حقوق سهامداران و کلیه ذی نفعان مورد توجه قرار می‌گیرد. لذا پیگیری اصول حاکمیت شرکتی می‌تواند به تسهیل فرآیند اطمینان‌بخشی به سهامداران خرد و ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها کمک کند.

ارتقای شفافیت و پاسخگویی

در همین راستا، سید مصطفی علوی، استاد دانشگاه با اشاره به دستورالعمل حاکمیت شرکتی در راستای حمایت از حقوق سهامداران در گفت‌وگو با خبرنگار سنا اظهار داشت: الزامات دستورالعمل حاکمیت شرکتی در صورت نظارت بر اجرای دقیق آن می‌تواند تاثیر بسزایی در ارتقای شفافیت و پاسخگویی و رعایت حقوق سهامداران داشته باشد.

وی در ادامه افزود: با توجه به رشد بازار سرمایه و گسترش روزافزون نهادهای مالی، ضرورت دارد نهادهای مالی ثبت شده نزد سازمان بورس اعم از سهامی خاص و عام مشمول این دستورالعمل شوند و با در نظر گرفتن ویژگی‌های آنها یک دستورالعمل مشخص خاص آنها تدوین شود.

تدوین ضوابط جدید و جامع برای نهادهای مالی

علوی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که با پیچیده شدن شرایط تجاری و ایجاد نهادهای مالی جدید و همچنین تحت تاثیر قرار گرفتن غیرمستقیم منافع سرمایه‌گذاران و سهامداران، ضرورت دارد ضوابط جدید و جامعی برای نهادهای مالی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ‌ها، کارگزاری‌ها و سایر نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه تدوین شود.

این مدرس دانشگاه در پایان بیان داشت: تجربه به مخاطره افتادن منافع برخی سرمایه‌گذاران در گذشته که ناشی از فقدان الزامات و یا نظارت کافی در حوزه نهادهای مالی بوده ضرورت اقدام فوری در تدوین دستورالعمل حاکمیت شرکتی در حوزه نهادهای مالی را بیش از گذشته نشان می‌دهد و باید این امر در اسرع وقت صورت پذیرد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا