اقتصاد کلان

رشد اقتصادی ۰.۵ درصد به ۴.۵ درصد رسید

رئیس کل بانک مرکزی از کاهش بیش از چهار درصدی رشد فقر خبر داد و گفت: از رشد اقتصادی ۰.۵ درصد در دهه ۹۰ به رشد ۴.۵ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیدیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدرضا فرزین در سلسله نشست‌های خبری مشترک اعضای دولت سیزدهم گفت: این نشست فرصت مناسبی است که به بیان دست آوردهای دولت شهید رئیسی و عملکرد متغیرهای کلان دولت سیزدهم بپردازیم.

وی گفت:  برای ما متغیر رشد بسیار مهم است؛ چراکه برای ما رشد اقتصادی و درآمد سرانه و شاخص‌های آن اهمیت بالایی دارد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بعد از سال ۱۳۹۷ و تحریم‌های تحمیلی شدیدا در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ در نرخ رشد کاهش داشتیم که به میانگین ۰.۵ درصد در دهه ۹۰ رسید. در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲  رشد اقتصادی به ترتیب به ۴.۴ و ۴ و ۴.۵ درصد رسید.

وی گفت: رشد اقتصادی سال گذشته براساس قیمت بازار ۵ درصد بوده است که بالاترین نرخ رشد در کشورهای منطقه را نشان می‌دهد و بیانگر حرکت به سمت رشد اقتصادی در سال‌های آینده است.

فرزین گفت: رشد مثبت در بخش نفت ناشی از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه بوده است اما در بخش کشاورزی به علت عوامل اقلیمی و آب و هوایی رشد مناسبی نداشتیم که در قیاس با حوزه های دیگر جا مانده است. با این حال در حوزه خدمات که حدود ۵۰ درصد تولید ناخالص را تشکیل می‌دهد به رشد ۳.۸ درصدی در سال ۱۴۰۲ رسیدیم.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به نرخ رشد تشکیل سرمایه در دولت سیزدهم گفت: سال گذشته نرخ رشد تشکیل سرمایه به ۷.۲ درصد رسید که این نرخ در سال‌های ۹۷ و ۹۸ هزینه بخش خصوصی به شدت کاهش یافته بود که در سال ۹۹ نرخ رشد نیم درصد شد و سال گذشته این نرخ به ۴.۱ درصد افزایش یافته است که یکی از دلایل آن حرکت به سمت مردمی شده اقتصاد است.

وی ادامه داد:  همچنین نرخ رشد تشکیل سرمایه در بخش ساختمان ۷.۱ درصد بود که سال ۱۴۰۱ این نرخ ۱.۲ درصد و در سال ۱۴۰۰ منفی ۰.۷ بوده است.

کاهش ۴.۱ درصدی رشد فقر

وی در ادامه با اشاره به نرخ رشد بیکاری گفت: نرخ بیکاری در سال ۹۷ حدود ۱۲.۲ درصد بود که در سال پایان سال گذشته به ۸.۱ درصد رسید، که کاهش ۴.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش ۱۸.۵ درصدی رشد نقدینگی در دولت سیزدهم

رییس کل بانک مرکزی، با اشاره به نرخ رشد نقدینگی در ابتدای دولت سیزدهم گفت: در ابتدای دولت نرخ رشد نقدینگی ۴۲.۸ درصد بود که در پایان سال ۱۴۰۲ این رقم به ۲۴.۳ درصد رسید، یعنی به میزان ۱۸.۵ درصد در قیاس با زمان شروع دولت، نرخ رشد نقدینگی کاهش یعنی و به شرایط قبل از تحریم‌های ترامپ بازگشته است.  همچنین،  نرخ رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد کاهش یافته است.

فرزین ضمن اشاره به بازار اقتصادی و امار اخیر منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران گفت: با توجه به گزارش مرکز آمار ایران که دیروز منتشر شده، تورم نقطه به نقطه به ۳۱ درصد کاهش یافته است. بر اساس آمار بانک مرکزی نیز، تورم نقطه به نقطه به ۳۴ درصد کاهش یافته که برای امسال حدود ۲۰ درصد هدف گذاری شده است.

همبستگی ۸۰ درصدی شاخص تولید کننده با ارز رسمی

وی در پایان با اشاره به نرخ ارز و سیسات تثبیت بانک مرکزی گفت: سیاست پولی در دولت سیزدهم این بوده که اهمیت بازار غیررسمی را کاهش دهیم که ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا در جهت تحقق این سیاست بوده و خوشبختانه امروز همبستگی ۸۰ درصدی شاخص تولیدکننده با نرخ حواله ارز نیمایی را شاهد هستیم که نشان از حرکت به سمت بازار رسمی و اعتبار بخشی به آن و همچنین علامت دهی بازار رسمی به جای بازار غیر رسمی برای بازار است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا