صنعت، معدن، تجارت

چرا فروش طلای دست دوم ممنوع شد؟/ مهلت یک ماهه به طلافروشان

رییس اتحادیه طلای تهران ضمن تشریح دلایل ممنوعیت فروش طلای دست دوم، گفت: دارندگان جواز رسمی فروش طلای دست دوم، یک ماه مهلت دارند که رسته شغلی خود را به «خرده فروشی طلا» تغییر دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، چهارم تیر ماه کیومرث امیریان، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران اعلام کرد که «با توجه به اهمیت موضوع حمایت از تولید کنندگان و همچنین حمایت از مردم و خریداران برای جلوگیری از خرید طلاهای فاقد استاندارد، هیچ واحد صنفی اجازه فروش طلای دست دوم ندارد.»

او همچنین از برخورد با طلافروشان متخلف نیز خبر داده و گفته بود که «اتحادیه‌های سراسر کشور می‌توانند با اطلاع‌رسانی و ارسال اخطاریه لازم به واحدهای صنفی تحت پوشش خود و مشخص کردن یک ضرب‌الاجل یک ماهه، نسبت به اعمال ماده ۲۷ و ۲۸ قانون نظام صنفی برای پلمب و یا ابطال پروانه کسب واحدهای صنفی متخلفی که اقدام به فروش طلای دست دوم بدون استاندارد می‌کنند، اقدام کنند.»

علت ممنوعیت فروش طلای دست دوم

در این رابطه نادر بذرافشان رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از سال‌های قبل پیگیر ممنوعیت فروش طلای دست دوم از طریق وزارت صمت و اتاق اصناف بودیم زیرا فروش این نوع طلا موجب ورود آسیب و خسارت به چرخه تولید و توزیع طلا شده بود. از این رو اتحادیه با پیگیری‌های مداوم به دنبال ساماندهی موضوع فروش طلای دست دوم بود زیرا تداوم فروش این نوع طلا آسیب‌های جدی به تولید طلا در کشور وارد می‌کرد.

وی افزود: نامه نگاری‌های زیادی در اتاق اصناف شده بود منتهی کمیسیون تخصصی طلای اتاق قبل از ابلاغ رسمی، این خبر را ابلاغ کرد.

بذرافشان تصریح کرد: در حال حاضر اعلام اولیه مبنی بر حذف کد آیسیک فروش طلای مستعمل از سامانه نوین اصناف شده است و مقرر شده طی روزهای آینده این کد به صورت رسمی حذف شود.

فرصت یک ماهه به فروشندگان طلای دست دوم برای تغییر رسته شغلی

وی ادامه داد: کسانی که جواز رسمی فروش طلای دست دوم را گرفته بودند یک ماه مهلت دارند که رسته شغلی خود را در سیستم به «خرده فروشی طلا» تغییر دهند. این موضوع طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد. در صورتی که این تغییر رسته شغلی انجام نشود از طریق بازرسی‌های اتاق اصناف و اتحادیه‌ها نسبت به برخورد با واحدهای متخلف اقدام خواهد شد. همچنین سایر فروشندگانی که بدون جواز نسبت به فروش طلای دست دوم اقدام می‌کردند باید این طلاها را جمع کنند.

بذرافشان با بیان اینکه ممنوعیت فروش طلای دست دوم برای توسعه تولید طلا در کشور است، گفت: فروش طلای دست دوم از پایه اشتباه بود زیرا زمینه سودجویی را فراهم کرده بود و فروش طلای نو کاهش یافته بود. از سویی دیگر طی سالهای گذشته عده‌ای با فروش طلای دست دومِ بدون کد استاندارد و تخلفات عیار، بازار را برهم زده بودند.

رئیس اتحادیه طلای تهران افزود: مردم در زمان خرید طلا دقت داشته باشند و از خرید طلای دست دوم خودداری کنند. مصنوعات طلا در انواع مختلف هستند و حتی در برخی از انواع آن با اجرت‌های مختلفی از ۵ تا ۲۵ هم تولید می‌شود که با قیمت طلای دست دوم برابری می‌کند و مردمی که با خرید طلای دست دوم به دنبال پس‌انداز بودند می‌توانند از این به بعد طلای با اجرت پایین و یا طلای آب شده را بخرند.

وی اضافه کرد: تولید مصنوعات طلا به قدری ارتقا یافته که در بخش صادرات هم حرف‌های زیادی برای زدن داریم اما متأسفانه موانع و قوانین باعث شده چندان نتوانیم نسبت به صادرات اقدام کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا