بانکبانک و بیمه

تاثیر دیپلماسی ارزی در کاهش هیجانات منفی بازار ارز/ انتظارات تورمی کنترل شد

یک اقتصاددان گفت: بی‌شک آزادسازی بخشی از ارز‌های بلوکه شده کشور ناشی از تلاش برای ارتقای جایگاه دیپلماسی ارزی است.

مرتضی عزتی؛ اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره تاثیرات دیپلماسی ارزی بانک مرکزی بر ثبات اقتصادی و آرامش کنونی بازار ارز گفت: بی شک افتادن در مسیر دیپلماسی ارزی، قرار گرفتن در بهترین مسیر موجود است؛ چرا که منجر به بهبود روابط خارجی و به تبع آن مطلوب شدن وضعیت ارزی کشور می‌شود.

وی در این باره یادآور شد: دیپلماسی ارزی به بهبود وضعیت ارزی کشور ناشی از توسعه تجارت خارجی؛ کمک می‌کند. آنچه بانک مرکزی در یک سال گذشته دنبال کرد از این جهت حائز اهمیت است که هرگونه روابط مثبت اقتصادی با کشور‌های مختلف به بهبود وضعیت اقتصادی و تامین منابع ارزی مورد نیاز کشور کمک می‌کند.

این اقتصاددان معتقد است: در این موضوع شکی نیست که رشد اقتصادی کشور از مسیر افزایش صادرات و همچنین کاهش هزینه‌های صادرات و واردات، بهبود روند‌ها و فرایند‌های مبادلات خارجی و انتقال ارز حاصل از فروش نفت و صادرات غیر نفتی می‌گذرد، لذا هرچقدر دیپلماسی مثبت‌تر و کارآمدتری داشته باشیم شاهد بهبود وضعیت معیشت به دلیل رشد اقتصادی ایجاد شده خواهیم بود.

عزتی در ادامه بحث توضیح داد: همه کارشناسان اقتصادی متفق‌القول بر این موضوع تاکید دارند که بهبود روابط خارجی و ارتباطات خارجی در اقتصاد اثرگذار است، از جمله موضوعاتی که زمینه را برای بهبود روابط خارجی فراهم می‌کند مجهز شدن به دیپلماسی ارزی است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس  در این باره بیان داشت: دیپلماسی ارزی زمینه ساز حرکت به سمت و سویی است که مشکلات اقتصادی را برطرف می‌کند؛ چراکه بخشی از تورم‌های بالا ناشی از انتظارات تورمی است که متعاقب افزایش نرخ ارز صورت گرفته و این در حالی است که سال‌های گذشته متاسفانه به دیپلماسی ارزی توجه نشد و این راهکار مهم مورد غفلت قرار گرفت اما در یکسال و نیم گذشته به خوبی به آن پرداخته شد.

وی در این باره افزود: بی شک آزادسازی بخشی از ارز‌های بلوکه شده کشور ناشی از تلاش برای ارتقای جایگاه دیپلماسی ارزی است.

عزتی خاطر نشان شد: وقتی افزایش نرخ ارز ناشی از دلایل بنیادی نباشد و سنخیتی با واقعیت‌های بازار نداشته باشد نشان دهنده آن است که بازار ارز دچار هیجانات کاذب است بنابراین اینجا باید به سراغ دیپلماسی ارزی رفت.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان خاطرنشان کرد: دیپلماسی ارزی راه منفی شدن رویکرد و نگاه بازار به اتفاقات هیجانی و غیراقتصادی را می‌بندد، به این دلیل اثری از نرخ‌های هیجانی و غیر منطقی نمی‌ماند و تقاضای ارز افت قابل توجهی می‌کند؛ بنابراین رویکرد بانک مرکزی در توجه به موضوع مهم تقویت جایگاه دیپلماسی ارزی بسیار حائز اهمیت است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا