بورسبورس اوراق

حمایت از بازار سرمایه، زمینه‌ساز رونق اقتصادی/ تصمیمات ناگهانی، اعتماد سازی را از بین می‌برد/ تامین مالی بنگاه‌های تولیدی در اولویت قرار گیرد

مدیران عامل کارگزاری، با اشاره به نقش مهم بازار سرمایه در رونق اقتصادی و جهش تولید، راهکارهای حمایت از بورس در دولت چهاردهم را تشریح کردند.

طرح

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، تعدادی از مدیران عامل کارگزاری، با اشاره به نقش مهم بازار سرمایه در رونق اقتصادی و جهش تولید، راهکارهای مورد نظر برای رشد بورس و بازگشت اعتماد به بازار در دولت جدید را تشریح کردند.

نقش بازار سهام در حفظ و کنترل تورم

محمد امین ضیاءالملکی، مدیرعامل کارگزاری برهان سهند با بیان اینکه بازار سرمایه می‌تواند در حفظ و کنترل تورم و نیز تامین مالی برای بنگاه‌ها کمک‌کننده باشد، اظهار داشت: حمایت از بازار سرمایه و بازگشت اعتماد به سهامداران، زمینه‌ساز رونق اقتصادی است.

وی با اشاره به اتفاقات سال ۹۹ و ریزش بازار سهام به دلیل برخی تصمیمات خلق‌الساعه و ورود هیجانی مردم به بازار سرمایه، افزود: دولت با حمایت همه‌جانبه از بازار سرمایه می‌بایست زمینه را برای پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد فراهم‌تر کرده و رونق را به بازار سرمایه بازگرداند.

تنوع ابزارهای معاملاتی

ضیاءالملکی بازار سهام را بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری‌ ذکر کرد و افزود: این بازار به واسطه تنوع ابزارهای معاملاتی و شفافیت می‌تواند کمک قابل توجهی به جذب سرمایه‌ها و ورود آن‌ها به بخش مولد داشته باشد.

وی در ادامه به کمک بازار سرمایه در حوزه تولید اشاره کرد و اظهار داشت: واحدهای تولیدی برای افزایش تولید و اشتغال نیازمند تامین نقدینگی هستند از این رو، بازار سرمایه می‌تواند کمک‌کننده به واحدهای تولیدی باشد، اما این اتفاق نیازمند سیاست‌های کلان اقتصادی از سوی دولت، حمایت بیش از پیش از بازار سرمایه و جلوگیری از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه است.

مدیرعامل کارگزاری برهان سهند، حمایت از بازار سرمایه، اتخاذ تضمیمات درست و بازگشت اعتماد به سهامداران را برای تقویت بورس ضروری خواند.

ابزاری برتر برای تامین مالی

در ادامه، مهناز مرتضی‌پور، عضو هیات مدیره کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان نیز بازار سهام را بهترین محل برای هدایت نقدینگی به سمت تولید برشمرد و به سنا گفت: بازار سرمایه یک ابزار برتر برای تامین مالی است، بنابراین، دولت جدید می‌بایست از این فرصت جهت افزایش بهره‌وری و تامین مالی شرکت‌ها برای تقویت بازار سهام بهره ببرد.

قانون تامین مالی تولید

مرتضی پور با تاکید بر اینکه با اجرای قانون تامین مالی تولید به طور مسلم شرایط خاص و ویژه‌ای برای شرکت‌های تولیدی ایجاد می‌شود، اظهار داشت: بهترین راهکار برای بهبود وضعیت تولید، تقویت بازار سرمایه و ورود سرمایه‌های مردم به این بازار به جای سرمایه‌گذاری در بازارهای غیر مولد است.

عضو هیات مدیره کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان تصریح کرد: مسلما زمانی که شرایط برای جذب سرمایه‌گذاری به منظور تامین مالی شرکت‌های تولیدی فراهم شود، اکثر سرمایه‌گذاران با طرح‌های تولیدی بیش از پیش آشنا شده و با سرمایه‌های اندک خود می‌توانند به تامین مالی شرکت‌های تولیدی کمک کنند.

مرتضی پور با بیان این که تامین مالی شرکت‌های تولیدی باید یکی از مهم‌ترین اهداف دولت جدید باشد، افزود: اجرای درست قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها علاوه بر جذب سرمایه‌گذاران، مشارکت آنها برای سرمایه‌گذاری و تامین مالی تولید را افزایش می‌دهد.

افزایش اعتماد عمومی

در ادامه، سید علی اصغر خبیری، مدیرعامل کارگزاری ایساتیس پویا، پیش‌بینی پذیری اقتصاد را یکی از مهم‌ترین فرآیندهای اعتماد سازی در بازار سرمایه ذکر کرد و به سنا گفت: به طور قطع، تصمیمات ناگهانی و لحظه‌ای، اقتصاد را برای مردم غیرقابل پیش بینی کرده و اعتماد سازی را از بین می‌برد لذا سیاستگذاران باید در جهت بهبود شرایط و رونق بازار سرمایه و حمایت از آن بیش از پیش تلاش کنند.

وی با بیان این که تغییرات ناگهانی قوانین جاری و تصمیمات یک شبه آسیب‌های جبران ناپذیری به بدنه اقتصاد خواهد زد، افزود: با اتخاذ تصمیمات مناسب در دولت جدید به طور حتم بازار سرمایه به فضای باثبات‌تری دست می‌یابد.

بهبود حاکمیت شرکتی

وی با مهم شمردن قوانین و قواعد کلان حاکم بر فضای سرمایه‌گذاری، عنوان کرد: این مسئله که قوانین و مقررات به اقتضای شرایط روز تغییر کند موضوعی است که به تنهایی می‌تواند سرمایه‌گذاران را دلسرد و برای سال‌ها اعتماد را از بازار سلب کند. از این رو، ضرورت دارد نهادهای نظارتی برای اجرای بهتر حاکمیت شرکتی تلاش کنند و هم‌راستا با این موضوع درک عمومی از فرهنگ سرمایه‌گذاری را تغییر دهند.

خبیری در ادامه با تاکید بر اینکه باید نهادهای مالی شروع به اعتمادسازی و فرهنگسازی کنند، به سنا گفت: یکی از راه‌های نهادینه کردن بازار سرمایه ،افزایش شفافیت و ایجاد بستری امن‌تر برای تصمیم‌گیری آنها است.

هدایت نقدینگی به سمت بازار سهام

وی، تجمیع وجوه و نقدینگی موجود در جامعه و هدایت آن به سمت بازار سرمایه را کمک به رونق تولید صنایع ذکر کرد و اظهار داشت: هدایت نظام‌مند کسب و کارهای کوچک به سمت بازار سرمایه و تبدیل آن‌ها به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ از جمله توانمندی‌هایی است که در سال‌های اخیر توجه زیادی به آن شده و نیاز است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا