بانکبانک و بیمه

تأمین ارز برای همه نیازهای وارداتی کشور/ همه دستگاه‌ها با زنجیره تأمین کالا همراهی کنند

کارشناس اقتصادی گفت: ارگان‌ها، وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف دولت باید به بانک مرکزی در راستای تکمیل زنجیره تأمین کالا همکاری کنند.

مسعود توکلی؛ تحلیلگر مسائل ارزی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به اینکه اثربخشی سیاست‌های پولی و بانکی است که بر «شهرت و اعتبار بانک مرکزی» اثر می‌گذارد و این موضوع یک رابطه یک طرفه است، اظهار کرد: با فرض اصیل بودن یک نهاد و یا یک شخص، عملکرد‌ آن است که تا مدت مشخصی شهرت و اعتبار را به نمایش می‌گذارد و البته تداوم اثربخشی آن نهاد و شخص با ادامه عملکرد او سنجیده می‌شود.

 توکلی تصریح کرد: اگر امروز بانک مرکزی کشورمان بخواهد به شهرت و اعتبار بانک‌های مرکزی مطرح دنیا دست یابد، لازم است سیاست‌هایی پولی و ارزی که بیان می‌کند را حتماً عملیاتی کند تا جامعه شهرت و اعتبار ویژه‌ای به مدیران بانک مرکزی بدهد، در این شرایط جامعه اطمینان خاطر پیدا خواهد کرد که بانک مرکزی به حرفی که می‌زند حتماً عمل می‌کند.

به گفته این تحلیلگر مسائل ارزی، بانک مرکزی باید سیاست‌هایی که اعلام می‌کند را به طور دقیق پیاده سازی و اجرا کند تا اثر بخشی سیاست‌ها به اثبات برسد.

وی با تاکید بر این موضوع که بانک مرکزی به تنهایی سیاست گذار و رگولاتور (تنظیم‌گر) حوزه پولی و ارزی است، گفت: ارگان‌ها، وزارت خانه‌ها و بخش‌های مختلف دولت باید با بانک مرکزی در جهت انجام رسالت‌هایش همکاری کنند؛ چون اگر این همکاری روی ندهد، هیچگاه سیاست‌های پولی به ثمر نخواهد رسید.

این تحلیلگر مسائل ارزی با اشاره به این که در تامین ارز مورد نیاز واردات کالا‌ها با یک زنجیره از ارگان‌های مختلف رو به رو هستیم، گفت: کشورمان در شرایط تحریمی شدیدی قرار دارد و در این شرایط بانک مرکزی باید ارز مورد نیاز واردات کالا‌های اساسی و دیگر کالا‌ها را تامین کند و تا کنون بانک مرکزی به خوبی به وظایف خود عمل کرده و ارز مورد نیاز کالا‌ها و خدمات را تامین کرده است.

توکلی در پایان تاکید کرد: بنابراین نقطه شروع زنجیره تأمین کالا که بانک مرکزی است، به خوبی محقق شد، اما آیا سایر زنجیره به خوبی به وظایف خود عمل می‌کنند؟ به عبارت دیگر زمانی عملکرد زنجیره کالا به خوبی عمل خواهد کرد که نهاد‌ها و ارگان‌هایی که درگیر این زنجیره هستند، به بانک مرکزی کمک کنند تا کالا‌ها در پایان زنجیره تولید با قیمت مناسب و با تامین تمام نیاز‌های واقعی به دست مصرف کننده نهایی برسد. در این شرایط است که بانک مرکزی به شهرت و اعتبار دست خواهد یافت.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا