بورسبورس اوراق

امکان صدور اوراق وکالت با اجرای قانون تامین مالی تولید فراهم شد

مرتضی چشان، رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که با اجرای قانون تامین مالی تولید، امکان صدور اوراق وکالت فراهم شد، مزایای اوراق وکالت در تامین مالی شرکتی را تشریح شد.

8989

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، با توجه به صدور اولین موافقت اصولی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، نشست خبری «مزایای اوراق وکالت در تامین مالی شرکتی» با حضور اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران، نمایندگان تشکل‌ها، و فعالان بازار و پول و سرمایه در محل این اتاق برگزار شد.

مرتضی چشان، رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون اوراق وکالت، اظهار داشت: ابزارهای مختلفی برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه وجود دارد که یکی از این ابزارها انتشار اوراق است. برای تامین مالی از طریق اوراق اجاره، مرابحه و… شرایط ضمنی وجود دارد که در صورت احراز آن، شرکت‌ها می‌توانند اقدام به انتشار اوراق کنند.

وی با بیان اینکه برای احراز این شرایط، نسبت دارایی به بدهی سنجیده می‌شود و لازمه آن داشتن کفایت سرمایه و حسابرس معتمد است، افزود: اوراق وکالت ابزار جدیدی است که این امکان را به شرکت‌های هلدینگ، تامین سرمایه و سرمایه‌گذاری می‌دهد تا برای شرکت‌های زیرمجموعه خود که شرایط انتشار اوراق را ندارند، تامین مالی کنند. در واقع شرکت‌های هلدینگ به عنوان شرکت اصلی و بالاسری(بانی)، طرح‌های شرکت زیرمجموعه را توجیه و به نیابت از آنها اقدام به انتشار اوراق می‌کند.

چشان با اشاره به اینکه پیشتر دستورالعمل اوراق وکالت در سال ۹۸ مصوب شده بود، تصریح کرد: به علت وجود مسایل مالیاتی اجرای این دستورالعمل با محدودیت مواجه شده بود و زمانی که شرکت‌های هلدینگ به نیابت از شرکت‌های زیرمجموعه خود اقدام به انتشار اوراق می‌کردند، سازمان امور مالیاتی شرکت اصلی را به عنوان بانی شناسایی و برای آن مالیات صادر می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه مالیات باید متوجه شرکت زیرمجموعه باشد، مطرح کرد: درصورتی که شرکت زیرمجموعه بار مالیاتی خود را تسویه می‌کرد، این مبلغ استرداد داده می‌شد. با اجرای تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تامین مالی تولید و زیر ساخت‌ها این مشکل به طور کل مرتفع و به این ترتیب اولین موافقت اصولی اوراق وکالت صادر شد.

همچنین، در ادامه این نشست، رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار، جزییاتی از مباحث مربوط به اوراق وکالت همچون، قرارداد وکالت، بانی وکالت، امین وکالت، شرایط بانی، شرایط موضوع وکالت، گزارشگری اوراق وکالت را تشریح کرد.

شما می‌توانید برای دریافت و مطالعه فایل ارائه شده در این نشست و خواندن جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا