بورسبورس اوراق

بهینه‌سازی مصرف انرژی با عرضه گواهی صرفه‌جویی گاز

جواد اوجی، وزیر نفت با بیان این که عرضه گواهی صرفه‌جویی گاز تاثیر بسزایی بر بهینه‌سازی مصرف انرژی دارد، بیان کرد: ارزش صادرات نفتی ایران از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید.

55

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)،آیین رونمایی از بازار بهینه‌سازی و محیط زیست در بورس انرژی ایران و آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی گاز، مدیرعامل بورس انرژی و جمعی از مدیران ارشد کشور در شرکت ملی گاز برگزار شد.

جواد اوجی امروز در این مراسم با تأکید بر سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در سه سال اخیر در صنعت نفت، بیان کرد: اگر در این صنعت سرمایه‌گذاری‌ نمی‌شد، به ونزوئلایی تبدیل می‌شدیم که تولید نفت ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای آن به ۳۰۰ هزار بشکه می‌رسید.

وی با یادآوری اینکه در آغاز به‌کار دولت سیزدهم تولید نفت ایران روزانه ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه بود، ادامه داد: با تلاش صنعت نفت، این حجم تولید امسال به روزانه ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه رسیده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه تولید نفت در سه سال اخیر ۶۰درصد افزایش یافته، تصریح کرد: صادرات نفت از روزانه ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۱۳۹۸ به ۵۶۵ میلیون بشکه در سال ۱۴۰۲ رسید.

اوجی گفت: ارزش صادرات نفت و میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران نیز از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید. به عبارت دیگر، در این زمینه رشد ۳.۵ برابری داشته است.

وی با بیان اینکه طرح‌های قابل قبولی در شورای اقتصاد به ارزش ۳۶ میلیارد دلار در سه سال اخیر در زمینه بهینه‌سازی در همه بخش‌ها مصوب شده، افزود: امروز برای نخستین بار ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به مشترکان گاز پرداخت می‌شود که این منابع از صرفه‌جویی‌های انجام‌شده به دست آمده است.

وزیر نفت دربخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این که آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز یکی از مهمترین اقداماتی است که با کمک بورس انرژی انجام گرفته، افزود: این گواهی تاثیر بسزایی بر بهینه‌سازی مصرف انرژی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه این گواهی در بخش‌های مختلف صادر می‌شود، گفت: انتظار می‌رود گواهی صرفه جویی گاز، تاثیر بسزایی بر کاهش مصرف انرژی گاز داشته باشد و به سایر حوزه‌ها نیز، ورود کند.

دورخیز صرفه جویی ۹ میلیارد مکعبی گاز

در ادامه مراسم، مجید چگینی، مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: گواهی صرفه جویی گاز یکی از ابزارها در راستای افزایش مشارکت مردمی است که البته در سال‌های گذشته با مکانیسم‌های دیگر عملیاتی شده است.

وی با بیان این که از سال ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۸.۵ هزار میلیارد تومان گواهی صرفه جویی صادر شده، افزود: در سال ۱۴۰۱ حدود ۳ همت، سال گذشته ۲.۵ همت و امسال نیز ۳ همت گواهی صرفه‌جویی صادر شده است.

چگینی گفت: در حال حاضر مجوز ۱۲۵ میلیون متر مکعب گاز را برای عرضه در بازار بورس عرضه گرفته‌ایم و با این گواهی صرفه‌جویی می‌توانیم شاهد صرفه‌جویی تا سقف ۱۰ میلیارد متر مکعبی باشیم.

وی با بیان این که تاکنون مجوز سه پروژه بهینه‌سازی از سازمان برنامه و بودجه گرفته‌ شده، گفت: اولین پروژه تامین ۴.۵ میلیون بخاری گازی کم مصرف است که پیش بینی می‌شود ۹ میلیارد متر مکعب را در ۵ سال صرفه جویی شود. دومین مورد بهینه‌کردن تونل‌های آجرپزی‌ها و سومین مورد بهینه‌کردن نیروگاه شهرک صنعتی فرهنگیان است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: امروز نیز تفاهم‌نامه جایگزینی ۱ میلیون دستگاه بخاری امضا ‌شد و در تلاش هستیم بهینه‌سازی را تبدیل به یک فرهنگ در کشور کنیم.

گواهی صرفه‌جویی‌انرژی، فرصتی جدید برای کاهش ناترازی انرژی

علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی نیز در ادامه با اشاره به بند هفتم سیاست‌های کلان اصلاح الگوی مصرف اظهار کرد: این بند بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی با اعمال مجموعه‌ای متعادل از اقدامات قیمتی و غیرقیمتی به منظور کاهش مستمر شاخص شدت انرژی کشور با اولویت دادن به افزایش بهره‌وری در تولید، انتقال و مصرف انرژی تاکید دارد.

وی با بیان اینکه بورس انرژی به عنوان متولی بازار شفاف مبادله حامل‌های انرژی در کشور زیرساخت‌های فنی و اجرایی مورد نیاز جهت بهره‌برداری از ظرفیت‌های بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست را فراهم کرده و فرصت جدیدی را برای کاهش ناترازی انرژی پیش روی سیاست‌گذاران و مردم قرار داده است، گفت: ایجاد بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست با مصوبه شورای عالی انرژی در سال ۱۳۹۶ در دستور کار قرار گرفت و با تاخیر بسیار دستورالعمل‌های اجرایی این بازار در مرداد ۱۴۰۰ به تصویب شورای عالی انرژی رسید.

نقوی با بیان اینکه طرح بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس، همسو با شعار سال اجرا خواهد شد، گفت: با اجرای طرح بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس، در آینده به‌نوعی شاهد قیمت‌گذاری گاز در بخش خصوصی خواهیم بود و امید می‌رود به‌زودی بتوانیم مرجع قیمت‌گذاری گاز در منطقه باشیم.

به گفته وی سال گذشته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گاز مایع در بورس انرژی به ۴۰ مشتری عرضه شد و از محل افزایش رقابت حاصل‌شده، بیش‌ از ۵۷ میلیون دلار ارزآوری برای کشور حاصل شد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا