بانکبانک و بیمه

ثبات بازار ارز با افزایش درآمد‌های نفتی/ شهرت و اعتبار بانک مرکزی چه آثار مثبتی در اقتصاد دارد؟

شهرت و اعتبار بانک مرکزی سیاستگذار پولی را قادر می‌سازد تا با کنترل نقدینگی، اعتبار شبکه بانکی را به بخش‌‌های مولد هدایت کند.

محمد علی رزاقی، پژوهشگر مالی و عضو انجمن مهندسی مالی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه بانک مرکزی سیاست‌های پولی مناسبی را پیاده سازی می‌کند، اظهار کرد: هدفگذاری نقدینگی در سال گذشته ۲۵ درصد بود که به ۲۴.۳ درصد رسید و نرخ رشد پایه پولی در فرودین سال ۱۴۰۲ که ۴۵ درصد بود در پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ به ۱/ ۲۸ درصد رسید؛ لذا با کنترل شاخص‌های پولی اثر گذار، انتظار می‌رود شاخص نرخ تورم نیز در ماه‌های آتی ارقام پائین‌تری را ثبت کند.

 

وی اضافه کرد: بنابراین با کاهش نرخ رشد نقدینگی و کاهش نرخ رشد پایه پولی و همچنین با افزایش قیمت و افزایش صادرات نفت کنترل بازار ارز با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد. چراکه افزایش قیمت و صادرات نفت از مؤلفه‌های مؤثر و بسیار مهم در ارزآوری محسوب می‌شوند که در ادامه منجر به افزایش درآمد‌های ارزی و بهبود متغیر‌های اقتصادی شده و در نهایت به کاهش نرخ ارز می‌انجامند.

 

رزاقی تاکید کرد: طبق تجربه سیاست گذاری‌ها در بازار ارز، بالا رفتن منابع ارزی حاصل از صادرات نفت نشان داده است (همانند دهه ۸۰) که امکان ثبات نرخ ارز محقق خواهد شد.

 

این پژوهشگر اقتصادی در پاسخ به این پرسش که عملکرد مرکز مبادله ارز و طلای ایران را چگونه می‌بینید؟ گفت: با توجه به اینکه نیاز‌های واقعی کشور در مرکز مبادله ایران تأمین می‌شود و این مرکز نرخ ارز را براساس منابع مصارف ارزی و عوامل بنیادین کشف می‌کند. بدین ترتیب تعیین قیمت ارز و طلا بر اساس واقعیت‌های اقتصادی کشور صورت می‌گیرد. در این راستا بانک مرکزی توانسته در بازار و در نرخ‌سازی‌ها مداخله و ورود کند.

 

شهرت و اعتبار بانک مرکزی به کارایی سیاست پولی منجر می‌شود

وی درباره اینکه «شهرت و اعتبار بانک مرکزی چه تاثیری بر اثربخشی سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی دارد»، گفت: یکی از عوامل بسیار مهم و اثربخش در سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی شهرت و اعتبار آن است. این شهرت اعتبار می‌تواند بانک مرکزی را در تصمیم گیری‌ها و در سیاست‌های پولی و ارزی توانمند کند.

 

رزاقی بیان داشت: سیاست‌هایی را که بانک مرکزی برای آینده ترسیم می‌کند، درواقع از سازکار‌های اصولی و منطقی برای تحقق بخشیدن به اهداف مورد نظر استفاده می‌کند، به‌طوری که فعالان اقتصادی و مردم نیز به آن باور داشته و فعالیت و سرمایه گذاری‌های خود را بر این اساس پیش می‌برند.

 

این پژوهشگر مالی تصریح کرد: شهرت و اعتبار بانک مرکزی در سیاست‌های پولی می‌تواند به کنترل نرخ‌های سود بانکی به‌طور اثربخش بینجامد. همچنین سیاستگذار پولی را قادر می‌سازد تا در مواقع لزوم از طریق کنترل نقدینگی و مدیریت منابع، اعتبار شبکه بانکی را به بخش‌های مولد اقتصادی هدایت کند تا حداکثر ارزش افزوده اقتصادی خلق شود و دستیابی به نرخ تورم پایین را تسهیل کند؛ چراکه یکی از عوامل اثربخشی سیاست پولی، کاهش تورم و عدم تکیه دولت به منابع بانک مرکزی است.

 

وی اضافه کرد: از دیگر آثار شهرت و اعتبار بانک مرکزی شفافیت سیاست‌های پولی در بحث توزیع نقدینگی در سپرده‌گذاری‌هاست که می‌تواند به کارایی سیاست پولی کمک کند.

 

مرکز مبادله ارز و طلا سوداگری‌ها را از از بین برد

 

این عضو انجمن مالی و اسلامی ایران اظهار کرد: از دیگر عوامل اثر بخش در سیاست‌های پولی و ارزی می‌توان به ثبات بخشی نسبی در اقتصاد، بهبود چشم انداز‌های اقتصادی و جلوگیری از تلاطم‌های ارزی نیز اشاره کرد.

 

رزاقی اضافه کرد: مرکز مبادله ارز و طلای ایران بخشی از سوداگری‌ها را از از بین برده و منجر به کوچک شدن بازار غیر رسمی شده است. 

 

وی در پایان تاکید کرد: یکی از اقدامات بانک مرکزی ثبات بخشی به اقتصاد و همچنین کنترل بازار ارز و طلاست. این مرکز در تنظیم بازار ارز و طلا عملکرد خوبی داشته و در زمینه تأمین نیاز‌های ارزی و کنترل قیمت، تخصیص ارز مسافرتی، تحصیلی و یا تأمین ارز برای واردات کالا‌های مختلف، گام‌های مثبت و مناسبی برداشته است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا