انرژی

اختصاص امتیاز دریافت گواهی صرفه‌جویی گاز برای نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران گفت: نیروگاه‌های کوچک‌مقیاسی که بتوانند در حوزه طرح‌های بازیافت حرارتی ورود کنند، از امتیازهای ویژه شرکت ملی گاز ایران بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ساجد کاشفی صبح امروز در آیین امضای تفاهم‌نامه شرکت ملی گاز ایران با انجمن تولیدکنندگان ترکیبی برق، حرارت و برودت به‌منظور بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی،  با بیان اینکه بیش از ۲۵۰ نیروگاه کوچک‌مقیاس، مشترک گاز هستند، اظهار کرد: حدود ۲۱۰ واحد از این نیروگاه‌ها در انجمن تولیدکنندگان ترکیبی برق، حرارت و برودت عضو هستند. مدت قراردادهای تحویل گاز با نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس ۸ماهه است.

همچنین بخوانید

وی افزود: با نشست‌هایی که بین شرکت ملی گاز ایران و انجمن تولیدکنندگان ترکیبی برق، حرارت و برودت برگزار شد، به این تفاهم رسیدیم که شرکت ملی گاز برای هرکدام از این نیروگاه‌ها که بتوانند در حوزه طرح‌های بازیافت حرارتی ورود کنند، دو امتیاز قائل شود؛ نخست اینکه اگر سیستم‌های گرمایشی شهرک‌های مسکونی و اطراف را راه‌اندازی کنند، در دوره سرد سال با همکاری مدیریت دیسپچینگ گازشان محدود نمی‌شود و دوم اینکه گرمایش طرح‌های بازیافتی اگر به صرفه‌جویی منجر شود، به آن‌ها گواهی صرفه‌جویی تعلق می‌گیرد.

صنعت نفت، هنوز با مشکل ناترازی روبه‌رو است

امید شاکری – مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت نیز در این مراسم با بیان اینکه رویکرد برنامه هفتم، جهت‌گیری به‌سوی بهینه‌سازی مصرف انرژی است، گفت: با امضای این تفاهم‌نامه گام مؤثری به‌منظور اجرای احکام برنامه هفتم برداشته می‌شود.

به گفته وی با توجه به تلاش‌های کارکنان صنعت نفت، هنوز با مشکل ناترازی روبه‌رو هستیم، از این‌رو می‌توانیم با تقاضای انرژی از محل آزاد شدن انرژی‌ که تلف می‌شود، از آن به‌عنوان حرارت مفید در سبد انرژی کشور استفاده کنیم.

نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس، مصداق پدافند غیرعامل هستند

محمد بیات، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ترکیبی برق، حرارت و برودت، با بیان اینکه نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس مصداق پدافند غیرعامل در کشور هستند و اهمیت بسیاری دارند، اظهار کرد: این نیروگاه‌ها مهم‌ترین بخش انرژی کشور هستند؛ زیرا زمان احداث آن‌ها نسبت به نیرگاه‌های بزرگ کمتر است و به‌دلیل اینکه در محل مصرف، تولید می‌کنند، تلفات شبکه را کاهش می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در دنیا ضریب نفوذ نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس زیاد است، گفت: با توجه به اینکه ما از نعمت گاز بهره‌مندیم، تنها ۲۰۰۰ مگاوات از این نیروگاه‌ها در مدار داریم و به همت بخش خصوصی، حدود ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه کوچک‌مقیاس عملیاتی شد و می‌توانیم با امضای این تفاهم‌نامه، ظرفیت نیروگاه‌های مقیاس کوچک را در کشور افزایش دهیم و به تأمین انرژی در همه بخش‌ها کمک کنیم.

صرفه‌جویی ۷۰ میلیون مترمکعبی گاز با بهینه‌سازی انرژی

محسن مظلوم فارسی‌باف، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، با بیان اینکه عرضه گواهی صرفه‌جویی در بورس انرژی، امضای تفاهم‌نامه با انجمن تولیدکنندگان ترکیبی برق، حرارت و برودت و جایگزینی بخاری با کارایی بالا سه موضوع مهم در مسیر بهینه‌سازی مصرف انرژی هستند، گفت: با بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌توان حدود ۷۰ میلیون مترمکعب گاز صرفه‌جویی کرد و ما باید به‌جای گازسوزی، کشور را با انرژی گاز بسازیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا