بانکبانک و بیمه

کنترل موفق بازار ارز با مدیریت قوی بانک مرکزی

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت: به نظر من رئیس کل بانک مرکزی در مدت مسئولیت خود، عملکرد خوبی در بحث ارزی داشته است.

سید کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در خصوص مدیریت بازار ارز در یکسال اخیر اظهار کرد: مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی در یکسال گذشته، نسبت به بقیه دوره‌ها مثبت ارزیابی می‌شود و لذا از مسیر ارز فشاری به جامعه تحمیل نشده است.

 

وی در ادامه به افزایش درآمد‌های ارزی بانک مرکزی پرداخت و بیان کرد: به لحاظ اینکه ما در این دوره فروش نفت بالایی داشتیم (از ۳۰۰ هزار بشکه، به حدود ۲ میلیون بشکه در روز)، درآمد‌های ارزی ما به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در ادامه مداخلات مناسبی نیز در بازار ارز صورت گرفته و همچنین نیاز‌های ارزی برای واردات کالا‌ها پاسخ داده شده است. در مجموع این عوامل سبب شده است تا قیمت ارز ثبات نسبی داشته و افزایش نیابد.

 

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی بیان کرد: به نظر بنده در بلندمدت ما باید همین مسیر را حفظ کنیم و اگر بتوانیم روابط بین‌المللی را به سمتی ببریم که فروش نفت بیشتری هم داشته باشیم، بانک مرکزی در کنترل ارز موفق‌تر خواهد بود.

 

وی همچنین به موضوع کسری بودجه اشاره کرد و گفت: بحث کسری بودجه نیز که از مشکلات کلان اقتصاد کشور است، باید حل شود تا بانک مرکزی با مدیریت مناسب خود، به موفقیت بیشتری در کنترل تورم برسد. در مجموع به نظر من رئیس کل بانک مرکزی در مدت مسئولیت خود، عملکرد خوبی در بحث ارزی داشته است.

 

سیدعلی تصریح کرد: اگر تورم به زیر ۲۰ درصد برسد، کنترل کامل نرخ ارز برای بانک مرکزی میسر می‌شود. اما همین نرخ تورم ۳۱ درصدی نیز عدد خوبی است و شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است.

 

وی در پایان به نرخ معاملات ارز بین صادرکنندگان و واردکنندگان کالا‌ها پرداخت و بیان کرد: باید به صادرکنندگان کمک شود که ارز خود را با نرخ بالاتر از نرخ نیما بفروشند، اما کماکان نه با نرخ بازار آزاد، زیرا در آن صورت تورم بیشتری از مسیر واردات کالا‌ها بر کشور تحمیل می‌شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا