ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

از برگزاری انتخابات در امنیت کامل سایبری تا وضعیت نرمال در ارتباطات بین‌الملل

گزارش وزیر ارتباطات از میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم، برگزاری انتخابات در امنیت کامل سایبری و وضعیت نرمال ارتباطات بین‌الملل برخی از مهم ترین خبرهایی بودند که هفته گذشته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد. 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هفته سوم تیرماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبر پوشش ۱۰۰ درصدی ارتباطات در همه شعب اخذ رأی آغاز شد. روز جمعه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و بنابر اعلام رسمی مسعود پزشکیان به عنوان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب شد.  

همچنین بخوانید

در این راستا عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – اعلام کرد: روز جمعه اولین انتخابات تاریخ کشور با پوشش ۱۰۰ درصد ارتباطات در همه شعب اخذ رای و انجام ۹۹.۲ درصدی  استعلامات برخط بود.

از سوی دیگر سید محمد امین آقامیری- رئیس مرکز ملی فضای مجازی هم از برگزاری انتخابات در امنیت کامل سایبری خبر داد. آقامیری با تاکید بر اهمیت ایجاد نظام فرآیند و سامانه‌ها برای بازدهی بیشتر فعالیت‌های داخل کشور تصریح کرد: نظام حکمرانی داده برای آینده کشور بسیار مهم است که خوشبختانه تا چند ماه آینده استانداردهای آن مصوب خواهد شد تا در نظام حکمرانی داده بتوانیم از وضعیت فعلی تکثر سامانه‌ها، به نظم و استاندارد لازم برای ایجاد قابلیت تعامل رسیده و امنیت و نگهداری داده‌های مردم و کسب‌و کارها را حفظ کنیم.

فراخوان شناسایی شرکت‌های فعال در حوزه ارائه خدمات به زائران اربعین

وی با بیان اینکه یکپارچه‌سازی داده‌ها در دستگاه‌ها گام بعدی برای تحقق این مهم است، تاکید کرد: برای توسعه اقتصاد دیجیتال که وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشتاز آن است، به محیطی امن در جامعه با ایجاد استاندارد و تبیین بودجه و نظارت بر آن، نیاز داریم و با توجه به اهمیت کارکرد سکوها که امروزه بیش از سازمان ها در زندگی مردم نقش ایفا می کنند، باید زیرساخت‌های حیاتی مورد نیاز آنها در امنیت کامل تامین شود که خوشبختانه دستگاه‌های مختلف از جمله پلیس فتا اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده اند.

همچنین در این هفته از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران فراخوان شناسایی شرکت‌های فعال در حوزه ارائه خدمات به زائران اربعین اربعین اعلام شد.  بر این اساس شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که در سراسر کشور در محورهای مربوطه فعال هستند، می‌توانند برای ثبت‌نام در این فراخوان و تکمیل فرم‌ مخصوص به نشانی http://arbaeen.ito.gov.ir مراجعه کنند. مهلت ثبت‌نام بر روی این سایت تا روز یکشنبه ۳۱ تیر ماه سال جاری بوده و  از جمله محورهای فعالیت شرکت‌ها می‌توان به ارتباطی، درمانی و بهداشتی، حمل و نقل و لجستیک، پذیرایی، گمشدگان، موقعیت یابی و مسیریابی، انتقال پول و پرداخت یاری، اقامتی و اسکان، خدمات ویژه به موکب‌داران، فرهنگی، اطلاع‌رسانی و سایر خدمات ابتکاری اشاره کرد.

از دیگر خبرهایی که در این هفته منتشر شد می توان به فرصت سه ماهه به عرضه کنندگان سامانه‌ها، محصولات و سکوهای افتایی خارجی اشاره کرد. حسین انصاری-رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتا- گفت: بخشنامه شرایط و مقررات مرکز افتا در باره چگونگی فعالیت سامانه‌ها و سکوهای خارجی و عرضه محصولات حوزه امنیت، دیروز به همه دستگاه‌های اجرایی کشور (دارای زیرساخت حیاتی)، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و شرکت‌های فعال در حوزه تأمین محصولات، سامانه‌ها و سکوهای حوزه امنیت اطلاعات و ارتباطات ابلاغ شده است. 

آخرین وضعیت پیشرفت شبکه ملی اطلاعات 

انصاری با تاکید بر اینکه عرضه کنندگان محصولات، سامانه‌ها و سکوهای خارجی حوزه امنیت باید نماینده رسمی حقوقی داخلی تام‌الاختیار خود را به این مرکز معرفی کنند، همچنین تصریح کرد که  عرضه کنندگان محصولات، سامانه‌ها و سکوهای خارجی حوزه امنیت موظف به راه اندازی خدمت بروزرسانی تجهیزات و سامانه‌های مورد نیاز در داخل ایران هستند، به صورتی که در هیچ شرایطی در فرآیند بروزرسانی محصولات مورد استفاده مشتریان، تأخیری ایجاد نشود.

با نزدیک شدن به پایان هفته وزیر ارتباطات گزارشی از میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم در حاشیه جلسه هیأت دولت ارائه کرد. به گفته وی از ابتدای دولت سیزدهم سندی برای ارزیابی شبکه ملی اطلاعات تهیه شد که در این ارزیابی، پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در ابتدای دولت سیزدهم ۲۰ درصد بوده و الان به ۶۰ درصد رسیده است.

زارع پور گفت: در این سه سال به اندازه یک دهه به پیشرفت شبکه ملی اطلاعات افزوده شده است. یکی از ارکان پیشرفت این شبکه زیرساخت ارتباطاتی است که پروژه فیبرنوری و نسل پنجم در حال اجراست. در پایان برنامه هفتم توسعه دولت مکلف شده است که میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را به صد درصد برساند. 

وضعیت نرمال در ارتباطات بین‌الملل

همچنین از عصر روز چهارشنبه کاربران در فضای مجازی از اختلال در اینترنت کشور خبر دادند که  داده‌های رادار ابرآروان و وب‌سایت‌های پایش اینترنت بروز اختلال تأیید کرد. پس از این موضوع رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد با وجود قطعی حدود ۴۰ درصد از ظرفیت ورودی اینترنت بین‌الملل در خاک کشورهای همسایه، با تمهیدات شرکت ارتباطات زیرساخت در توزیع ترافیک اینترنت بین‌الملل از سایر مسیرها، تنها کمتر از نیمی از این افت در شبکه ارتباطی کشور دیده می شود که به زودی برطرف خواهد شد.  

اما با گذشت چند ساعت این شرکت در جدیدترین اطلاعیه خود اعلام کرد وضعیت ارتباطات بین الملل نرمال شده است.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا