بانکبانک و بیمه

کارنامه مثبت اقتصادی ۳ ساله چگونه رقم خورد؟ / تامین پایدار ارز با راه‌اندازی «بازار ارز توافقی»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما در طول ۳ سال عملکرد دولت شهید رئیسی شاهد کاهش قابل توجه رشد شتابان تورم و دیگر شاخص‌ها بوده‌ایم.

جعفر قادری؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه در سایه عملکرد موفق دولت شهید رئیسی در طول سه سال گذشته شاهد کاهش رشد تورم، کنترل پایه پولی و رشد نقدینگی در کشور بوده‌ایم، اظهار کرد: به دلیل تورم شدید به جامانده از سال‌های قبل کاهش رشد نقدینگی، پایه پولی و تورم در سه سال گذشته چندان برای مردم محسوس نبود؛ اما طبق آمار اعلام شده این متغیرها در دولت شهید رئیسی حدود ۱۰ درصد کاهش داشتند.

وی اظهار داشت: در این سه سال تورم نقطه به نقطه مصرف کننده از ۴۶.۳ شهریور ۱۴۰۰ به ۳۱ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ رسید و همچنین شاهد کاهش نرخ رشد نقدینگی از ۴۲درصد در پایان دولت دوازدهم به ۲۳درصد در فروردین ۱۴۰۳ بوده‌ایم. رشد پایه پولی نیز از ۳۹.۵ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۲۱.۱ در اردیبهشت ۱۴۰۳ کاهش یافت.

قادری با تاکید براینکه موفقیت‌های اقتصادی در شرایطی حاصل شد که سخت‌ترین اوضاع امنیتی و سیاسی را سپری کردیم، تصریح کرد: در منطقه، ما سخت‌ترین حوادث امنیتی را پشت سر گذاشتیم که حمله انگلیس و آمریکا به یمن، حمله اسرائیل به سوریه از این جمله این حوادث سیاسی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: یکی از موفقیت‌های دولت سیزدهم به مدیریت مناسب در حوزه بازار ارز مربوط است به طوری که در سایه اقدامات بانک مرکزی تلاطمات بازار غیررسمی کاهش یافت. در دولت سیزدهم شاهد افزایش قیمت دلار بوده‌ایم؛ اما خوشبختانه بعد از هر جهش با اقدامات بازارساز و کاهش تنش‌های سیاسی نرخ ارز به کانال قبلی خود بازمی‌گشت.

 

قادری با اشاره به مدیریت مطلوب بازار ارز گفت: آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده کشورمان نزد کشور‌های مختلف در سایه دیپلماسی فعال ارزی، افزایش تولید و صادرات نفت و وصول مطالبات نفتی باعث شد تا وضعیت ذخایر ارزی کشور بهبود یابد و ما شاهد مدیریت بهتر بازار ارز باشیم.

 

رفع تعهدات ارزی و تامین پایدار ارز 

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین درباره مزایای راه اندازی «بازار ارز توافقی» در مرکز مبادله به همت بانک مرکزی گفت: راه اندازی بازار توافقی ارز در مرکز مبادله ایران از این نظر که می‌تواند ارز صادر کنندکان خرد را کانالیزه کند و وارد بخش‌های تعریف شده اقتصادی و تجاری کند بسیار حائز اهمیت است.

 

وی در این باره یادآور شد: مساله مهم این است که حمایت از کسب و کار‌های خُرد، متوسط و دانش بنیان یک ضرورت انکار ناپذیر است نمی‌توان این موضوع را تایید کرد که این واحد‌ها باید نادیده گرفته شوند، بلکه به دلیل نیازی که جامعه ما به ایجاد اشتغال دارد باید در مرکز توجه قرار بگیرند.

 

قادری اظهار کرد: اقدامات بانک مرکزی در بیش از یک سال گذشته درراستای ثبات بخشی به بازار ارز و تثبیت اقتصادی بسیار ارزشمند بوده است. راه اندازی بازار ارز توافقی نیز بخشی از این راهبرد به شمار می‌رود که قطعا عواید اقتصادی خوبی به دنبال خواهد داشت.

 

این نماینده مجلس گفت: تامین بخشی از ارز مورد نیاز فعالان و تاثیر گذاران در تجارت خارجی به‌ویژه در شرایط تحریمی و تسهیل دسترسی و عرضه ارز آن‌ها موضوع بسیار مهمی است که برنامه مدون و روشنی می‌طلبد.

 

وی در این باره تصریح کرد: هنگامی که بازاری با عنوان «بازار توافقی ارز» وجود داشته باشد صادر کننده تحت فشار عرضه ارز با قیمت‌های پایین‌تر نباشد ارز مورد نیاز وارد کننده با قیمت رقابتی تامین می‌شود و عرضه بیشتر به رقابت بیشتر و در نتیجه فراوانی کالا و کاهش هزینه‌های تجارت خارجی منتهی می‌شود. این روند می‌تواند بر کاهش هزینه‌ها کالا‌های نهایی تاثیرات مثبتی بگذارد و کالا را با قیمت رقابتی کمتری به دست مصرف کننده نهایی برساند.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است: راه اندازی بازار ارز توافقی در مرکز مبادله به این معناست که قرار است نرخ ارز حالت بینابینی پیدا کند؛ بنابراین از این جهت به رفع تعهدات ارزی و تامین پایدار ارز در بازار می‌توان امیدوار بود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا