صنعت، معدن، تجارت

نبض ناموزون فولاد در بهار/ ترمز صادرات فولاد کشیده شد

صادرات کل زنجیره آهن و فولاد در بهار امسال به میزان ۷ میلیون و ۶۳۱ هزار تن به ارزش یک میلیون و ۶۸۲ هزار تن بوده که از نظر وزنی افت ۲.۴ درصدی و از نظر ارزشی افت ۱۹ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بررسی آخرین آمار مربوط به صنعت فولادسازی نشان می‌دهد که در فصل بهار سال جاری، ۳ میلیون و ۳۱۶ هزار تن مقاطع طویل فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و سایر مقاطع تولید شده که نسبت به ۳ میلیون و ۴۱۳ هزار تن تولیدی طی بهار سال ۱۴۰۲، افت ۲.۸ درصدی را تجربه کرده است.

در بخش صادرات این محصول شاهد افزایش بودیم به گونه‌ای که در بهار امسال ۸۹۷ هزار تن مقاطع طویل فولادی به ارزش ۴۲۸ میلیون دلار صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال به ترتیب رشد ۳۲.۲ و ۲۰.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

میزان تولید اقلام فولادی در بهار ۱۴۰۳

همچنین در این بازه زمانی ۲ میلیون و ۷۱۲ هزار تن مقاطع تخت فولادی تولید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶.۶ درصد رشد را تجربه کرده است؛ با این حال در بخش صادرات این محصول (۷۷ هزار تن به ارزش ۵۲ میلیون دلار) شاهد کاهش ۴۱.۲ درصدی در وزن و ۴۲.۳ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه پارسال هستیم.

در مجموع ۶ میلیون و ۲۸ هزار تن محصولات فولادی تولید شده که در مجموع ۱.۲ درصد بیشتر از میزان تولید آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته است. همچنین در مجموع صادرات کل محصولات فولادی ۹۷۳ هزار تن به ارزش ۴۸۰ میلیون دلار بوده که به ترتیب با افزایش ۲۰.۴ درصدی و ۸ درصدی مواجه بوده است.

واردات و صادرات اقلام فولادی در بهار ۱۴۰۳

نبض ناموزون فولاد در بهار/ ترمز صادرات فولاد کشیده شد

همچنین در بخش مربوط به شمش فولاد (فولاد میانی شامل اسلب و بیلت و بلوم) نیز شاهد تولید ۹ میلیون و ۳۱ هزار تن محصول بوده‌ایم که نسبت به مدت مشابه پارسال افت ۱.۶ درصدی یافته است. همچنین یک میلیون و ۵۶۸ هزار تن به ارزش ۷۴۳ میلیون دلار از این محصول صادر شده که بیانگر کاهش به ترتیب ۲۶ درصدی و ۳۲.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است. سهم عمده این کاهش برای اسلب است که در این مدت افت ۵۳.۳ درصدی در صادرات (از نظر ارزش) داشته است.

در بهار امسال ۱۱ میلیون و ۳۶۲ هزار تن آهن اسفنجی تولید شده که رشد ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است. البته در بخش صادرات این محصول با ۳۴۱ هزار تن به ارزش ۸۸ میلیون دلار به ترتیب شاهد افت ۱۵ درصدی و ۱۵.۶ درصدی بوده‌ایم.

۱۸ میلیون و ۵۱۲ هزار تن نیز گندله سنگ آهن تولید شده که نسبت به بهار امسال افزایش ۵.۳ درصدی را نشان می‌دهد؛ اما صادرات این محصول در بهار امسال ۲ میلیون و ۸۴۸ هزار تن به ارزش ۲۳۱ میلیون دلار بوده که بیانگر افت ۱۴.۲ درصدی در ارزش است. البته از نظر وزنی ۱۱ درصد افزایش صادرات داشته است.

در بهار امسال ۲۰ میلیون و ۲۳ هزار تن کنسانتره سنگ آهن تولید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۷.۱ درصدی را نشان می‌دهد. البته صادرات این محصول با کاهش مواجه شده به گونه‌ای که شاهد افت ۰.۷ درصدی در وزن (یک میلیون و ۹۰۱ هزار تن) و ۱۷ درصدی در ارزش (۱۴۱ میلیون دلار) هستیم.

در مجموع نیز صادرات کل زنجیره آهن و فولاد در بهار امسال به میزان ۷ میلیون و ۶۳۱ هزار تن به ارزش یک میلیون و ۶۸۲ هزار تن بوده که از نظر وزنی افت ۲.۴ درصدی و از نظر ارزشی افت ۱۹ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، به اعتقاد فعالان صنعت فولاد مشکلاتی از جمله محدودیت‌های برقی منجر به نوسانی شدن فرایند صادرات و تولید محصولات فولادی شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا