بانکبانک و بیمه

روگردانی از غرب با دیپلماسی ارزی فعال بانک مرکزی/ راه‌اندازی بازار ارز توافقی اتفاق ارزشمندی است

در بازار ارز توافقی تولیدکنندگان خرد و متوسط می‌توانند ارز خود را با قیمت‌های بالاتر به فروش برسانند که اتفاق ارزشمندی است.

حمیدرضا جیهانی؛ کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به اینکه یکی از موفقیت‌های رئیس کل بانک مرکزی در یکسال گذشته مدیریت بازار ارز است، اظهار کرد: نرخ ارز در یک سال گذشته کمتر از ۲۰ درصد افزایش یافته و این در حالی است که در چند ماه گذشته شاهد انواع التهاب‌های سیاسی، جنگ با اسرائیل و شهید شدن رئیس جمهور کشورمان و تیم همراه ایشان بودیم.

 

وی خاطر نشان کرد: در سه سال گذشته از نظر درآمد‌های ارزی وضعیت کشور بسیار مناسب بوده است. به خصوص با ورود فرزین به بانک مرکزی، درآمد‌های ارزی نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر شد.

 

این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که رئیس کل بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز انجام داده، آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده با استفاده از دیپلماسی ارزی و بانکی فعال بوده است. بدین ترتیب کشور‌هایی که وابسته به بلوک غرب بودند و اقدام به مسدود کردن دارایی‌های ارزی کشورمان کردند، در یک سال گذشته از غرب روی برگرداندند و دارایی‌های ایران را آزاد کردند.

 

این کارشناس بازار‌های مالی عنوان کرد: در دوره جدید ریاست بانک مرکزی تحریم‌ها به نحوی مدیریت شد تا منابع فروش نفت و میعانات به کشور بازگشته و در قالب‌های مختلف صرف تامین نیاز‌های واقعی ارزی کشور شود.

 

وی افزود: با آزادسازی ارز‌های ایران در کشور‌های کره و عراق و… توانستیم این منابع را به بانک‌های کشورمان منتقل کنیم و باید همچنان دیپلماسی ارزی را به شیوه‌ای پیش ببریم تا منابع ارزی همیشه در دسترس قرار گیرد.

 

جیهانی اظهار داشت: در دوره جدید بانک مرکزی توانستیم عضو پیمان‌های بریکس و شانگهای شویم و همچنین پیمان‌های دو جانبه را با چند کشور امضا کرده ایم و تعاملات با کشور‌های چین، روسیه، برزیل و… را تقویت کردیم. هدف از همه این اقدامات حذف دلار از مبادلات تجاری است. حذف دلار از مبادلات تجاری یکی از هدف‌های خوب بانک مرکزی است، اما تا کنون خروجی مناسبی نداشته و همچنان بیشتر معاملات با دلار و درهم صورت می‌گیرد، بنابراین لازم است در این زمینه اقدامات بیشتری انجام شود.

 

این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات خوب بانک مرکزی راه اندازی بازار ارز توافقی است، گفت: در بازار ارز توافقی تولیدکنندگان خرد و متوسط می‌توانند ارز خود را با قیمت‌های نزدیک‌تر به بازار آزاد به فروش برسانند که اتفاق ارزشمندی است. به طور کلی هرگونه قیمتگذاری و دخالت در عرضه و تقاضا و مکانیزم‌های بازار منجر به فساد خواهد شد و بهترین راهکار این است که اجازه دهیم مکانیزم‌های عرضه و تقاضا بازار، قیمت کالا‌ها را تعیین کند.

 

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا