بانکبانک و بیمه

ضرورت افزایش استقلال بانک مرکزی در مدیریت بهتر بازار ارز/ بخش مهمی از ایجاد ناترازی‌ها به دلیل تسهیلات تکلیفی است

برای اینکه بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز عملکرد بهتری داشته باشد، باید اختیارات و ابزار‌های آن را افزایش دهیم.

حسن حیدری؛ عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه بانک مرکزی ابزار‌های مناسب و اختیارات کافی برای مدیریت بازار ارز ندارد،  اظهار کرد: بنابراین برای اینکه این بانک عملکرد بهتری داشته باشد و به جایگاه اصلی خود برسد، باید اختیارات و ابزار‌های آن را برای مدیریت بهتر بازار ارز افزایش دهیم.

 

همچنین بخوانید

وی بیان داشت: نکته بعدی این است که ذخایر ارزی کشور از محل صادرات نفت، پتروشیمی، فلزات و… تامین می‌شود و این ارز‌ها خارج از اختیارات بانک مرکزی است. به عبارت دیگر ورود ارز به کشور تحت تاثیر دیپلماسی کلی کشور قرار دارد، در نتیجه باید ارز‌هایی در اختیار این بانک اختصاص باشد تا بازار را بهتر مدیریت کند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: تا کنون اگر دولت به بانک مرکزی ارز اختصاص می‌داد، آنوقت این بانک می‌توانست در بازار دخالت کند، مانند دهه ۸۰ که نرخ دلار در یک دهه بین ۸۰۰ تا هزار تومان در ثبات بود. اما زمانی که جریان ارزی کشور قطع شد و بانک مرکزی ارز تحت اختیارش نداشت، افزایش نرخ ارز روی داد.

 

حیدری افزود: بنابراین باید قوانینی تصویب شود تا اختیارات، قدرت و استقلال بانک مرکزی بیشتر شود. همچنین باید ابزار‌های متنوعی در اختیار این بانک قرار داد تا بتواند به خوبی وظایفش را انجام دهد.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکل ناترازی بانک‌ها که در یکسال گذشته عملکرد خوبی را در این زمینه شاهد بودیم، اظهار کرد: بخش مهمی از ایجاد ناترازی‌ها به دلیل تسهیلات تکلیفی است، اما بانک مرکزی قدرت مقابله با این حجم از تسهیلات تکلیفی را ندارد؛ بنابراین این بانک و شخص رئیس کل بانک مرکزی باید از استقلال عمل بیشتری برخوردار باشند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: خوشبختانه به تازگی با تصویب قانون جدید بانک مرکزی، استقلال این بانک بیشتر و شورای پول و اعتبار حذف و به جای آن هیات عالی جایگزین شده است که اتفاق تاثیرگذاری خواهد بود.

 

وی افزود: رئیس کل بانک مرکزی از نظر حقیقی دارای درجه آزادی مناسبی نیست و این در حالی است که مثلا وزیر نفت و وزیر صمت دارای درجه آزادی بیشتری نسبت به رئیس کل بانک مرکزی هستند. در نتیجه این مسائل موجب شده نتوانیم رئیس کل‌های بانک مرکزی را نظر عملکرد ارزی درجه بندی و یا امتیازدهی کنیم.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا