بانکبانک و بیمه

بانک مرکزی در بزرگترین التهاب‌ها بازار ارز را به خوبی مدیریت کرد

یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت و بانک مرکزی باید برنامه‌هایی را تدوین کنند تا نرخ ارز در بلند مدت در مدار ثبات باقی بماند.

به گزارش خبرنگار ایبنا، رامین مجاب؛ عضو هیأت علمی و مدیر گروه بانکداری پژوهشکده پولی و بانکی در خصوص عملکرد بانک مرکزی در بازار ارز گفت: در چند ماه گذشته، اقتصاد ایران با چالش‌های گوناگونی مواجه شده است که می‌توان به شهادت آقای رئیسی، بمب‌گذاری کرمان، حمله اسرائیل به سفارت ایران، حمله موشکی ایران به خاک اسرائیل، جنگ غزه و اسرائیل، صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و… اشاره کرد. این التهاب‌ها در هر کشوری روی می‌داد، ارزش پولی ملی آن کشور را کاهش می‌داد، اما در کشور ما نرخ ارز به خوبی مدیریت شد و بانک مرکزی توانست با ابزار‌هایی که در درست دارد حضور فعال در این بازار داشته باشد. در نتیجه باید گفت عملکرد بانک مرکزی در کنترل بازار ارز موفق بوده و هیچ شکی در این موضوع نیست.

وی بیان داشت: در گذشته با کوچکترین خبری بازار ارز از کنترل خارج می‌شد؛ اما در این دوره بانک مرکزی به خوبی توانست نرخ ارز را مدیریت کند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده پولی و بانکی تصریح کرد: یکی از عواملی که به کنترل بازار ارز کمک کرد، بحث افزایش صادرات نفت بود. طبق خبری که وزیر نفت اعلام کرد؛ درآمد‌های نفتی در سال ۱۳۹۹، ۹.۸ میلیارد دلار بود که در سال ۱۴۰۲ به ۳۶ میلیارد دلار رسید، بنابراین با چند برابر شدن صادرات نفت، ذخایر ارزی بانک مرکزی تقویت شده است و این بانک با منابعی که در دست دارد به راحتی توانست بازار ارز را کنترل کند.

مجاب در پایان تاکید کرد: دولت و بانک مرکزی با ابزار‌هایی که در اختیار دارند باید برنامه‌هایی را تدوین کنند تا نرخ ارز در بلند مدت در مدار ثبات باقی بماند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا